Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > Wywiad miesiąca >> „15 lat – z przeszłością ku przyszłości”

„15 lat – z przeszłością ku przyszłości”

VECTOR_SOLUTIONS_JANUSZ_KILON
Z Januszem Kilon, 
prezesem VECTOR SOLUTIONS rozmawia 
Marek Pawłowicz.

 

Spotykamy się na 15 jubileuszowej Konferencji Technik Szerokopasmowych, która odbywa się pod hasłem „15 lat – z przeszłością ku przyszłości”. Jakie zmiany zaszły w tym okresie w firmie VECTOR?

 

Ogromne. VECTOR ponad 27 lat temu rozpoczynał działalność jako mała firma technologiczna, oferująca urządzenia dla operatorów sieci kablowych w Polsce. Dzisiaj VECTOR to grupa dynamicznie rozwijających się firm stanowiąca europejski koncern technologiczny, działający na rynkach globalnych, w obszarze technologii infrastruktury dostępowej, systemów wymiany danych oraz telewizji cyfrowej. To co pozostało niezmienne przez te lata to podstawowe wartości, na których firma jest zbudowana: nastawienie na przyszłość, otwarta komunikacja, dynamika i pasja w działaniu.

Te wartości pozwalają nam na dobre rozpoznanie potrzeb i uwarunkowań po stronie klienta, kreatywne poszukiwanie rozwiązań; w wyniku tego zapewniamy naszym klientom długoterminową efektywność biznesową oraz bezpieczeństwo realizowanych inwestycji.

 

Czy były prowadzone badania wśród klientów VECTOR SOLUTIONS na temat satysfakcji ze współpracy we wdrażaniu oferowanych przez Państwa technologii?

 

Tak niejednokrotnie. Zarówno przy okazji poprzednich edycji KTS jak i niezależnie od nich. Zadowolenie klientów ze współpracy z nami przy wdrażaniu oferowanych rozwiązań jest bardzo ważne. Z jednej strony jest dla nas potwierdzeniem, że to co robimy i jak robimy spełnia oczekiwania klientów, z drugiej strony jest podstawą rozwoju biznesu na przyszłość.

Jednak o satysfakcji naszych klientów najlepiej świadczy fakt, że od wielu, wielu lat współpracujemy z szeroką grupą tych samych operatorów. Ta długoletnia relacja, bazująca na zaufaniu, jest podstawą prowadzenia biznesu w naszej branży. 

 

Jak Pan ocenia procentowy udział VECTOR SOLUTIONS w skali kraju we wdrażaniu rozwiązań zapewniających szybki dostęp do internetu i telewizji cyfrowej?

 

Przygotowując się do tegorocznej konferencji zadaliśmy sobie takie pytanie. Ilu abonentów w Polsce ma dostęp do najnowszych technologii , tj. internetu dzięki naszym rozwiązaniom wdrożonym przez operatorów? Ilu Polaków korzysta z telewizji?

Z naszych obliczeń wynika, że każdego dnia 16 mln Polaków korzysta z dostępu do internetu dzięki oferowanym przez nas rozwiązaniom, które działają w ok 6 mln. gospodarstw domowych. Nie zapominajmy jednak, że w każdym mieszkaniu aktywnie z sieci korzysta nawet kilka osób.

Nasza aktywność obejmuje również rozwiązania do odbioru telewizji cyfrowej. Dostarczamy je zarówno operatorom telekomunikacyjnym jak i nadawcom telewizyjnym. W tym przypadku liczba gospodarstw domowych wykorzysujących nasze technologie DTV jest imponująca. Nasze wyliczenia wskazują, że każdego dnia, dzięki dostarczanym przez VECTOR SOLUTIONS rozwiązaniom, dostęp do TV ma ponad 35 mln Polaków.

 

Jak rysuje się przyszłość firmy w kontekście podziału Spółki VECTOR na trzy osobne podmioty: VECTOR SOLUTIONS Sp. z o.o., VECTOR TECHNOLOGIES S.A.; oraz VECTOR SMART DATA Sp. z o.o.?

 

Zmiany następujące na rynku globalnym i lokalnym stawiają przed nami nowe wyzwania. Podział firmy i utworzenie Grupy VECTOR stanowi kontynuację trwającego od ponad 27 lat konsekwentnego rozwoju aktywności firmy. Obejmuje ona wiele technologii i koncentruje się na wielu rynkach docelowych. Pragniemy, aby nowa struktura jak najlepiej adresowała potrzeby poszczególnych grup klientów, jak i zapewniała właściwą dynamikę działań.

VECTOR SOLUTIONS koncentruje działalność na rynku polskim i krajów ościennych, specjalizując się w projektowaniu, integracji i utrzymaniu kompleksowych rozwiązań „end to end” dla operatorów telekomunikacyjnych i mediów elektronicznych. Naszą podstawową kompetencją są technologie infrastruktury dostępowej, transmisji danych i wideo. Oferujemy szerokie portfolio usług związanych z consultingiem biznesowym i technologicznym w zakresie dostarczanych rozwiązań.

VECTOR TECHNOLOGIES zajmuje się projektowaniem i produkcją dedykowanych rozwiązań dla operatorów telekomunikacyjnych. Produkty spółki sprzedawane są nie tylko w kraju, ale w Europie i poza nią. Jej kompetentni pracownicy udzielają wsparcia największym operatorom telekomunikacyjnym i wiodącym producentom urządzeń do budowy infrastruktury dostępowej.

VECTOR SMART DATA to spółka odnosząca sukcesy na rynku telemetrii i zdalnego sterowania w branży ciepłowniczej, będąc liderem w zakresie dostaw tych rozwiązań w kraju. Swoimi działaniami wspiera fragment globalnego trendu, jakim jest Internet of Things, tłumaczony w Polsce, jako internet rzeczy. Internet rzeczy to początek drogi, gdzie wszyscy i wszędzie zapowiadają wielkie inwestycje w ten obszar rynku.

Pomimo prowadzenia działalności jako trzy odrębne firmy zachowujemy pełną synergię w zakresie zasobów i kompetencji wewnątrz Grupy VECTOR. Elastyczne podejście do nowych wyzwań i projektów stało się wszak wyznacznikiem dzisiejszych czasów.

 

W czasie 15.KST padało pytanie czy zapotrzebowanie na pasmo będzie rosło. Co Pan by odpowiedział?

 

Jest to jedno z tych pytań, które zadajemy uczestnikom konferencji co roku. I co roku nie mamy jednoznacznej odpowiedzi. Nikt nie ma wątpliwości, że marketingowy wyścig operatorów będzie trwał. Natomiast jeśli pytamy o faktyczne zapotrzebowanie abonentów, to odpowiedzi są różne. Są zwolennicy teorii, która mówi że już dzisiaj oferowane przepływności z naddatkiem zaspokajają obecne i przyszłe potrzeby abonentów. Są też przeciwnicy tej teorii twierdzący, że nie ma żadnych symptomów wskazujących na to, iż zapotrzebowanie na pasmo przestanie rosnąć.

Jeśli weźmiemy pod uwagę oferowane na rynku usługi, wydaje się, że obecnie dostępne przepływności są wystarczające i krzywa wzrostu powinna się zatrzymać. Z drugiej strony, jeśli pomyślimy o wszystkich nowinkach technologicznych, których co prawda jeszcze dzisiaj na rynku nie ma, ale ich wdrożenie jest już tylko kwestią czasu,  to uważam, że realne zapotrzebowanie na pasmo wciąż będzie rosło.

 

15 edycja KTS – i co dalej?

 

Biorąc pod uwagę zmiany jakie zachodziły w branży przez ostatnie 15 lat, ich dynamikę, jestem przekonany że organizowana przez nas konferencja stała się doskonałym miejscem na wymianę wiedzy i doświadczeń zarówno pomiędzy operatorami jak i dostawcami technologii. Techniczne aspekty rozwiązań, praktyczne sposoby wdrożeń, wartka dyskusja o dalszym rozwoju całego rynku telekomunikacyjnego – to właśnie wyróżnia naszą konferencję spośród innych tego typu spotkań.

Rozmowy na temat przyszłości branży, możliwych scenariuszy rozwoju technologii, wyciąganie wniosków, dokonywanie trafnych wyborów, to są wyzwania stojące przed każdym z nas, w perspektywie kolejnych edycji konferencji KTS. Czekają nas ciekawe czasy…

 

    • Numer 11/2017


    • Telewizja w internecie


      Jeszcze kilka lat temu by obejrzeć w telewizji ulubiony serial, widz musiał czekać na konkretny dzień tygodnia i…

    • Zmieniamy się dla widzów


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Danielem Reszką, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE w spółce…

    • Epic Drama


      14 grudnia ub. r. do oferty wybranych operatorów dołączył nowy kanał tematyczny Epic Drama. To stacja z…