Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> 25 lat Telewizji Polsat

25 lat Telewizji Polsat

Telewizja Polsat rodziła się w burzliwych czasach. W Polsce skończyły się co prawda rządy mono-partii, ale instytucje demokratyczne nowego ładu społecznego powstawały na niepewnym gruncie – chaosu politycznego i braku ciągłości  tradycji państwowotwórczych.  Za to  wyposzczeni przez lata komuny Polacy łaknęli  zachodniej rozrywki płynącej z ekranu telewizyjnego.  

 

Przypominamy na naszych łamach te trudne czasy (kalendarium), bo nie były one łatwe także dla jednostek przebojowych biznesowo, które w transformacji ustrojowej dostrzegły szansę na zerwanie z monopolem medialnym telewizji publicznej. Dziś już niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że uzyskanie przez Zygmunta Solorza koncesji dla pierwszej komercyjnej polskiej  telewizji – wówczas PolSat – u  w 1994 roku, wcale nie było oczywiste. W kolejce po to tzw. dobro rzadkie stanęło wiele podmiotów – na mocy konkursu rozpisanego przez ówczesną Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (na przełomie 1993 i 1994 r.). Obok Zygmunta Solorza o koncesję ubiegało się dziesięciu konkurentów, m. in. konsorcjum ITI, CANAL + z Januszem Romanowskim czy włoski przedsiębiorca i wydawca  Nikola Grauso.

Zygmunt Solorz okazał się jednym z czterech faworytów tego wyścigu m. in. dlatego, że reprezentował – co zawsze podkreślał –  polski kapitał. Ponoć Rada obawiała się zagranicznych kandydatów z dużymi pieniędzmi i wpływami. Dlatego też postawiono na firmę, która  nie dość, że była polska, to jeszcze nie miała rozproszonego akcjonariatu.

Tego, jak duży był ciężar gatunkowy tej decyzji dowodzi fakt, że ówczesny prezydent – Lech Wałęsa – zdymisjonował ówczesnego przewodniczącego KRRiT – Marka Markiewicza… w godzinę po podpisaniu koncesji dla Polsatu. W mediach – „zagotowało się”, a decyzję KRRiT niektórzy z konkurentów zaskarżyli do NSA, który to Sąd… skargę odrzucił.  Rozwiązanie alternatywne dla TVP czyli  prywatna, komercyjna Telewizja Polsat (naziemny) – ruszyło…

 

Skromnie ale wesoło

 

Mimo biznes- planu opiewającego na starcie na ok. 100 mln USD, w młodej stacji w latach 90. ub. wieku –  nie przelewało się. Jej znakiem firmowym była muzyka dico polo ( program Disco Relax), seriale, kino akcji i  teleturnieje. Odcinki tych ostatnich gromadziły przed telewizorami jednorazowo po ok. 9 mln spragnionych rozrywki Polaków. Czy na dzisiejszym rozdrobnionym rynku są audycje osiągające tego rzędu oglądalności? To był zresztą znak rozpoznawczy Polsatu na przestrzeni  jego całej, 25 – letniej historii – utrzymywanie polityki programowej ukierunkowanej na jak najszerszą widownię.

Można spekulować – czy ze względu na infrastrukturę nadawczą, jaką Polsat otrzymał, był firmą skazaną na sukces? Z. Solorz przez lata dał się poznać jako rzutki przedsiębiorca, który inwestował nie tylko w biznes medialny (także w ubezpieczenia czy nieruchomości). Jednak prawdą jest, że to do inwestycji medialnych miał zawsze tzw. nosa. Na przykład na przełomie wieków, kiedy to wszedł do konsorcjum tworzącego platformę cyfrową z TVP i CANAL +, by następnie szybko porzucić ten pomysł i działać na własną rękę uruchamiając Polsat Cyfrowy (2000 r.). Następnie –  z powodzeniem wprowadzając  swoją platformę satelitarną  na giełdę (2008 r.). Także – decydując o uruchamianiu kolejnych, kanałów tematycznych Grupy Polsat. Albo planując zakup (2011 r.) firmy Polkomtel, które to posunięcie uczyniło z jego firmy ogólnopolskiego operatora telekomunikacyjnego dostarczającego Polakom tzw. potrójną usługę (telewizja, internet, telefon). Nic to, że z powodu tego ostatniego ruchu Grupa Polsat ma jeszcze do spłacenia kredyty zapadalne po 2020 r. Firma daje sobie radę na trudnym telewizyjnym, bardzo już rozdrobnionym rynku, a  wchodząc w posiadanie łączy telekomunikacyjnych może liczyć na koniunkturę związaną z oferowaniem kolejnych, jeszcze bliżej nam wszystkim nieznanych usług internetowych.  

Czym jeszcze zaskoczy nas Zygmunt Solorz, który przez lata rezygnował z intratnych propozycji łączenia swego biznesu z krajowymi lub zagranicznymi  potęgami medialnymi w rodzaju koncernu Axel Springer? Bo że zaskoczy, to pewne. 

 

Opr. Red., więcej w numerze 12/2017

    • Numer 10/2018


    • Vectra mocniejsza Mutimediami, ale jak bardzo?


      Pod koniec sierpnia br. Vectra ogłosiła zamiar przejęcie Multimediów. Akwizycja sieci kablowej numer trzy przez…

    • Krew, pot i łzy serialowego komendanta


      Z Andrzejem Konopką, odtwórca głównej roli w najnowszym serialu AXN „Znaki”, rozmawia Danuta Harenda   Czy…

    • Unikatowy, nieszablonowy BBC First


      11 października br. w Warszawie odbyła się gala premiery kanału BBC First, podczas której dziennikarze, celebryci…