Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Biało – czerwono w tematykach

Biało – czerwono w tematykach

HBO Pakt Marta Nieradkiewicz_aut. Piotr Litwic-1000
Rynek kanałów tematycznych w Polsce zagęszcza się z roku na rok. Nic wiec dziwnego, że nadawcy, których na to stać, już od mniej więcej dekady podejmują decyzje o „wspomaganiu” swej atrakcyjnej, zagranicznej ramówki propozycjami programowymi, w których królują polskie realia: aktorzy ( uczestnicy) rodem znad Wisły, problemy globalne modyfikowane do perspektywy biało – czerwonej, nasze miasta i sielskie krajobrazy… Wiadomo – bliższa koszula ciału.

 

Warto przyjrzeć się zagadnieniu – na początek od strony gatunkowej.

Wśród produkcji polskich na antenach zagranicznych kanałów, które nie dysponują polską koncesją na nadawanie, triumfy święcą ostatnio produkcje lifestylowe (modowe, podróżniczo- kulinarne, dokumentalno – obyczajowe). Wśród zainteresowanych – tacy nadawcy jak: HBO Polska, Scripps Networks International, Discovery Networks, FOX IC czy A+E Networks. Produkcji stricte kryminalnych adaptowanych do polskich warunków podjęli się jak do tej pory – A+E Networks (HISTORY, Polsat Crime Investigation), Discovery Networks (kanał ID), Universal (kanał 13 Ulica) a także nadawca należący do Sony Pictures Television Networks – AXN Europe Limited. Trzecią z grup nadawców zagranicznych otwartych na polski programming są moim zdaniem nadawcy kanałów dziecięcych (Cartoon Network i Disney), którzy po prostu muszą tu zaistnieć z polskimi treściami wobec bardzo silnej lokalnej konkurencji, takiej jak np. TVP ABC czy świetny kanał z polską koncesją z portfolio ITI Neovision – MiniMini+.

Większość wymienionych stacji korzysta z adaptowania do polskich realiów sprawdzonych formatów zagranicznych, więc tak naprawdę często można mówić bardziej o „spolszczeniu” pewnych treści niż o tym, że są to oryginalne, rodzime pomysły. Oczywiście – jak twierdzi każdy producent – formaty zagraniczne są adaptowane „twórczo”, więc często lokalna produkcja odbiega dość daleko od pierwowzoru ( np. rezygnacja z niektórych wątków oryginalnego scenariusza). Sporadycznie zdarzają się programy od początku do końca polskie – np. te z ciekawym polskim prowadzącym – celebrytą (np. programy kulinarne Ewy Wachowicz) albo oparte o oryginalne scenariusze – jak w przypadku serialu fabularnego HBO Polska – Wataha oraz wyprodukowanych przez tego samego nadawcę kilkudziesięciu już w sumie dokumentów.

Czy obecność polskich i spolszczonych treści przekłada się na udziały w rynku oglądalności stacji o których mowa? Najwyżej w zestawieniu udziałów w oglądalności jeśli chodzi o grupę kanałów inwestujących w polskie treści ( ranking wg wskaźnika SHR% za ostatnie półrocze, styczeń – czerwiec 2015 r.; firma Nielsen) plasuje się kanał akcji i przygody – AXN. Zaraz za nim jest Cartoon Network, a potem w odstępie dziesięciu pozycji – lifestylowy – TLC. Podczas gdy wymieniony kanał dla kobiet może pochwalić się już wieloma produkcjami polskimi (np. „Nie mów pannie młodej” z 2011 r.), pierwsze dwie stacje w zasadzie debiutują w tej materii. AXN – serialem kryminalnym „Zdrada” (2015 r.), a Cartoon Network – formatem edukacyjno – przygodowym „ Ekspedycją Cartoon Network” (pierwsza edycja – 2014 r., druga – 2015 r.).

Podsumowując – nadawcy zagraniczni w pełni doceniają rolę polskich i spolszczonych treści w swych ramówkach. Ostatnie dwa lata to już prawdziwy boom na tego rodzaju treści, mimo że ( co normalne w telewizyjnym świecie) nie wszystkie tego typu pomysły są w pełni udane.  O randze tematu świadczy m. in. wypowiedź Olgierda Dobrzyńskiego, country managera Central Europe, Discovery Networks CEEMEA i Eurosportu: – Jesienią br. stawiamy przede wszystkim na polskich bohaterów i polskie wątki, ponieważ tego właśnie poszukują nasi widzowie. W tym roku przygotowaliśmy łącznie blisko 100 godzin rodzimych programów dla naszego portfolio. W przyszłym roku planujemy podwoić tę liczbę. Jesienią br. aż 4 nowe, lokalne produkcje pojawią się w ofercie kanału Discovery Channel – perły w koronie Discovery Networks. Jedna z nich opowiadać będzie o Polakach – kierowcach ciężarówek czyli „Polscy Truckersi”.

 

Poniżej –uczestnicy rynku o polskich produkcjach na swoich antenach.

 

Bartłomiej Główczyński, channel director lifestyle, Discovery Networks CEEMEA
Od dłuższego czasu staramy się wprowadzać polskich bohaterów i polskie wątki do oferty programowej naszych kanałów lifestyle. W ub. r. zaproponowaliśmy widzom TLC m.in. kolejną odsłonę serii o parach zmagających się z problemem niepłodności („In-vitro. 9 miesięcy później”), cykl „Okiem Ohme”, w którym to prowadząca Małgorzata Ohme zajęła się istotnymi zjawiskami społecznymi, oraz serię „Miłość od pierwszego kliknięcia” o poszukiwaniu miłości w internecie. Po sukcesie bijącej rekordy popularności w zeszłym roku serii „Sek$ – kup teraz”, pokazującej nowe spojrzenie na kulisy polskiej seksbranży, postanowiliśmy pójść krok dalej i w kwietniu br. zadebiutował kolejny program z udziałem Marty Szulawiak-Turskiej, pt. „Seks bez tajemnic”. Produkcja stawiała najbardziej intymne pytania – jak wygląda seks po 70-tce, dlaczego coraz więcej Polaków to swingersi i czym jest seks więzienny. W programie widzowie mieli okazję poznać często szokujące oblicza preferencji seksualnych, bez względu na wiek, stan zdrowia, czy orientację.

Polski akcent pojawił się także w zagranicznych produkcjach pokazywanych na kanale ID, w których w rolę gospodarzy wcieliły się polskie gwiazdy. Przykładem może być program „Zabójcze zauroczenie” z udziałem Danuty Stenki, czy seria „Niepokonane” z Martą Żmudą-Trzebiatowską jako prowadzącą. Najnowsza produkcja tego typu to program „Geneza grzechu” z Arturem Żmijewskim. Program zadebiutował na kanale ID w połowie czerwca b.r., a historie przedstawione przez prowadzącego to mrożące krew w żyłach zbrodnie, poddane fachowej analizie i ukazujące motywy sprawców.

Jako firma jesteśmy zadowoleni z wyników oglądalności naszych lokalnych produkcji, co składania nas do dalszych inwestycji w tym obszarze. Największym hitem do tej pory okazał się wspomniany format „Sek$ – kup teraz”, który zebrał przed telewizorami blisko 3 mln widzów.

Najważniejsza dla nas premiera będzie miała miejsce już niebawem na kanale TLC. „Salon sukien ślubnych”, hit programowy, oglądany przez milionową widownię na całym świecie, doczekał się polskiej edycji. Bohaterkami produkcji będą przyszłe panny młode, ich rodziny i przyjaciele. W roli prowadzącego wystąpi Stefano Terrazzino, który będzie śledził ich losy, a także doradzał w wyborze tej najważniejszej sukni. Co ciekawe, artysta może pochwalić się dyplomem z krawiectwa teatralnego – ma prawdziwy talent do projektowania i szycia. Zdjęcia do programu zostały zrealizowane w specjalnie zaadaptowanym do potrzeb produkcji salonie. Oprócz prowadzącego, przyszłym pannom młodym w podjęciu decyzji pomagają również ekspertki – konsultantki ślubne.

 

Agnieszka Niburska, w-ce dyrektor marketingu ds. PR HBO Polska

 

– Aktualnie rozwijamy nasze kolejne produkcje serialowe i dokumentalne. Dokumenty obecne są na antenie HBO Polska od 2006 roku, a seriale od 2011 roku – wtedy debiutował pierwszy sezon „Bez tajemnic”. Z naszych produkcji, poza dokumentami, mieliśmy 3 sezony serialu „Bez tajemnic”, jeden sezon „Watahy”, a teraz produkujemy „Pakt”. Wyprodukowaliśmy również widowiskowy i niezwykle nastrojowy koncert Edyty Górniak. – HBO Polska nie ma jednego klucza „gatunkowego” przy podejmowaniu decyzji o danej rodzimej produkcji. Liczy się po prostu inteligentny, dobrze napisany, klarowny scenariusz, a tych nie jest na rynku pomysłów filmowych zbyt wiele – dodaje A. Niburska. Zapewnia również, że zaakceptowane projekty to nie są produkcje niskobudżetowe, o czym zazwyczaj świadczy liczba dni zdjęciowych – w tym przypadku komfortowa, zarówno dla ekipy realizacyjnej jak i aktorów.

Z obserwacji wynika, że HBO Polska stawia na tematy współczesne i sytuacje psychologicznie i społecznie trudne – np. zachowania ludzkie z pogranicza środowisk władzy, biznesu i służb specjalnych. Dowodem na to – także najnowszy serial produkcji HBO „Pakt”, sześcioodcinkowy thriller sensacyjny rozgrywający się w realiach współczesnej Polski, do którego zdjęcia trwały latem br. Dla fabuły serialu niezmiernie ważny jest wątek mediów. To w redakcji podejmowane są kluczowe decyzje o publikacji ustaleń z dziennikarskich śledztw, często pod presją czasu i w konkurencji z innymi mediami. To tu dochodzi do konfliktów między żyjącymi w napięciu bohaterami. – Chcieliśmy pokazać, jak różnice pokoleniowe przyczyniają się do powstawania konfliktów, jak zderzają się światopoglądy i jak trudno jest ocenić, kto ma rację – mówi Izabela Łopuch, szefowa produkcji HBO Polska. – Mamy nadzieję, że serial pobudzi również do dyskusji o ewoluującej wraz ze zmianami społecznymi roli mediów opiniotwórczych i etyce zawodu dziennikarza –dodaje. W serialu wystąpią m. in.: Marta Nieradkiewicz, Anna Radwan, Alicja Dąbrowska, Marcin Dorociński (główny bohater – dziennikarz śledczy, który odkrywa aferę na wysokim szczeblu politycznym), Witold Dębicki, Jacek Poniedziałek a także Magdalena Cielecka, Edward Linde Lubaszenko i Marcin Wojciechowski. Reżyserem serialu jest Marek Lechki (Erratum, Bez tajemnic), a operatorem Paweł Flis. Producentem nadzorującym z ramienia HBO Europe jest Johnathan Young, a producentami ze strony Telemark (producent wykonawczy) Anna Kępińska i Maciej Kubicki. Zdjęcia do serialu powstawały głównie w Warszawie, której ulice były świadkiem wielu trudnych , widowiskowych scen „Paktu”. Premiera w HBO planowana jest na jesień br.

 

„Zbrodnicze” zamiary AXN

 

Należąca do Sony Pictures Television (SPT) Networks spółka AXN Central Europe wyprodukuje w 2015 r. drugi już sezon serialu „Zbrodnia”. Zdjęcia rozpoczęły się w czerwcu br., a 3-odcinkowa produkcja pojawi się na kanale AXN prawdopodobnie 15 października br. Druga odsłona polskiego serialu AXN, tym razem w reżyserii Sławomira Fabickiego, według scenariusza Wojciecha Lepianki i Karoliny Aleksy, zostanie zrealizowana przez Opus Film (nagrodzona Oskarem Ida, Mistrz, Masz na imię Justine). Obok Magdaleny Boczarskiej, Wojciecha Zielińskiego, Radosława Pazury, Joanny Kulig i Doroty Kolak w obsadzie drugiego sezonu pojawią się także Tamara Arciuch, Aleksandra Popławska, Łukasz Nowicki oraz Rafał Cieszyński.

Fabuła drugiego sezonu Zbrodni to adaptacja książki „W zamkniętym kręgu”, kolejnej części bestsellerowego cyklu szwedzkiej pisarki, Viveki Sten. – Emisja „Zbrodni” w AXN pozwoliła nam na dotarcie przede wszystkim do młodszej i bardzo wymagającej widowni w przedziale wiekowym 25-34 lata – mówi John Rossiter, GM, SPT Networks CE. – Udało nam się również sukcesywnie zwiększać widownię podczas emisji kolejnych odcinków, co m. in. zadecydowało o kontynuacji serialu – dodaje Rossiter. Także we wrześniu br. powróci na antenę stacji produkcja AXN, serial „Przekraczając granice”. Na planie realizowanej w Europie produkcji możemy spodziewać się wielu polskich akcentów. W najnowszej odsłonie serialu pojawi się czterech rodzimych aktorów: Jakub Gierszał, Bartłomiej Kasprzykowski, Krzysztof Janczar, oraz Adam Fidusiewicz.

 

Pełna gama od Scripps

 

Scripps Networks Interactive, jako globalny lider w kanałach telewizji lifestylowej jest w unikalnej sytuacji pozwalającej produkować pełną gamę wysokiej jakości ekskluzywnych programów. Dla naszych kanałów, m. in. dla Travel Channel, produkujemy ponad 2 tys. godzin kontentu rocznie. W Wielkiej Brytanii oraz w obszarze EMEA ok. 20 proc. naszej ramówki pochodzi ze źródeł spoza Scripps Networks – jest to mieszanka materiałów oryginalnych i pozyskiwanych. Jako spółka globalna, znamy naszych widzów i oferujemy im ogólnoświatową perspektywę, połączoną z lokalnym, oryginalnym kontentem, atrakcyjnym dla konsumentów na każdym rynku. Travel Channel produkuje kontent związany z Polską, pokazujemy programy, w których odkrywamy interesujące i nieznane zakątki kraju oraz inne światowej klasy atrakcje. Program „Rob Bell: Człowiek kontra świat” był sprawdzianem zdolności inżynieryjnych oraz wytrzymałości fizycznej Roba Bella, który musiał sprostać ekstremalnym szlakom Pienin, a w „Ekstremalnych parkach wodnych” można było zobaczyć Aquapark we Wrocławiu, znany z unikalnej zjeżdżalni Magic Eye. 

Polska wciąż będzie kluczowym rynkiem dla Scripps Networks i nasze plany są tu długofalowe. Polska jest priorytetem, jeśli chodzi o nowe zamówienia i nabytki, zrównoważone naszymi najlepszymi programami z USA. Niedługo pojawi się program “Follow Donal… to Europe!”, który obecnie jest w produkcji, w nim Donal Skehan będzie eksplorować Kraków oraz szereg innych miejsc w Polsce.

W czerwcu uruchomiliśmy polską wersję językową strony internetowej Travel Channel, www.travelchanneltv.pl, która pozwoli oglądającym reklamodawcom jeszcze bardziej zbliżyć się do naszego fantastycznego kontentu. Polskie elementy pojawiały się w licznych produkcjach dla Travel Channel i w nowym sezonie to się nie zmieni. Program „Smaki Polski według Tomasza Schafernakera” odniósł wielki sukces, widzom bardzo podobała się podróż Schafernakera po rodzinnym Gdańsku i wybrzeżu Bałtyku, jak i innych unikalnych regionach Polski. Gdy program Tomasza pojawił się w marcu 2014 r., był to najczęściej oglądany program na całym kanale. Polski kontent na Polsat Food Network jest absolutnie konieczny i buduje on ponad jedną trzecią oglądalności kanału. Na antenie Polsat Food Network widzowie mogą zobaczyć największe nazwiska polskiej telewizji kulinarnej: Ewę Wachowicz w „Ewa gotuje”, oraz „Kulinarne podróże z Robertem Makłowiczem” jak i dwa programy z Karolem Okrasą: „Smaki czasu” i „Okrasa łamie przepisy”.

W tym roku najlepsze wyniki oglądalności miał właśnie program „Okrasa łamie przepisy”, w którym Karol podróżuje po kraju i eksperymentuje z tradycyjnymi, regionalnymi polskimi przepisami. Świetne wyniki miał program „Ewa gotuje”, w którym Ewa zaprasza widzów do swojego domu i wraz z nimi gotuje ulubione dania; „Smaki czasu z Karolem Okrasą”, który podkreśla niekonwencjonalne podejście do gotowania; oraz “Kulinarne podróże z Robertem Makłowiczem”, w którym widzowie zabierani są w podróż w różne części świata i poznają lokalną kuchnię w lokalnym wykonaniu oraz jej dania gotowane przez samego Makłowicza.

 

Opr. DH., więcej w numerze 9/2015

    • Numer 3/2021


    • Bezprecedensowy protest polskich mediów


      Media bez wyboru…  … pod takim hasłem w środę, 10 lutego br., czołowi nadawcy telewizyjni, radiowi…

    • Światłowód jest naszą bronią


      z Eweliną Rabsztyn, dyrektorem Telewizji i Kontentu Orange Polska rozmawia Andrzej Marciniak Ilu klientów…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…