Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> CATV w świecie mobile – first?

CATV w świecie mobile – first?

Żyjemy w erze rozwiązań mobilnych. Urządzenia mobilne stały się naszymi „osobistymi asystentami”, z których ponad 5 mld ludzi na Ziemi może skorzystać w dowolnym momencie. Rewolucja mobilna spowodowała ogromną zmianę w zachowaniu konsumentów, także konsumentów mediów, w tym telewizji.

Ludzie nie używają już smartfonów tylko po to, by mieć stały dostęp do informacji. Korzystają z nich, by wykonać konkretną akcję – od zamówienia pizzy, poprzez wyszukiwanie produktów, aż po dokonanie zakupów online. W dowolnym momencie, także wtedy, kiedy się przemieszczają. W świecie mobile-first, w którym ponad połowa ruchu w internecie pochodzi ze smartfonów, firmy odpowiadają na potrzeby rynkowe i dostosowują do nich swoje strategie… lub zostają w tyle.

Rozumieją to także operatorzy CATV, których potencjał to ok. 1/3 rynku polskich mediów. Jednak usługi telefonii komórkowej i ich aktywność jako operatorów wirtualnych sieci ( w tzw. modelu MVNO) – to wciąż stosunkowo niewielka część przychodów tych firm, gdyż zwyczajnie – nie mają własnej infrastruktury komórkowej. Nawet największa w kraju telewizja kablowa należąca do amerykańskiej grupy Liberty Global czyli UPC Polska – aż do tego roku oferowała usługi mobilne w sposób marginalny: raczej wygaszała biznes przejęty wraz z siecią Aster, opierający się na infrastrukturze Orange Polska. Liczba użytkowników UPC korzystających z usług mobilnych wynosiła do teraz ok. 2 tys., podczas gdy łączna liczba abonentów tej sieci kablowej to blisko 1,43 mln.Jak jednak wynika ze słów Roberta Redeleanu, dotychczas prezesa UPC Polska, a od 1 lipca br. – dyrektora generalnego regionu Europy Środkowej i Wschodniej firmy UPC, operator ten uruchomi wkrótce nową usługę MVNO na bazie sieci Play. W nowym podejściu do sprzedaży usług komórkowych UPC skorzysta z umowy zawartej w 2017 r. z P4, operatorem sieci Play (grupa Play Communications). Jej warunków finansowych nie podano do publicznej wiadomości, ale prawdopodobnie usługi MVNO rozliczane są zwykle „z dołu”, co polega na płaceniu hurtowej stawki za minuty, wiadomości i pulę internetu zużytą przez klientów. Z komunikatów Play`a wynika, że ustalane mogą być również opłaty minimalne w skali roku. Dla przykładu – największy MVNO pod względem liczby użytkowników – Virgin Mobile –płaci P4 rocznie minimum 24 mln zł.

Play użycza infrastruktury największej liczbie MVNO w Polsce Z jego usług, oprócz Virgin Mobile czy Mobile Vikings, korzystają także telewizje kablowe, takie jak INEA czy Vectra. Do niedawna korzystał z nich takżeoperator stacjonarny Netia. Siłą rzeczy jednak, po przejściu pod skrzydła Grupy Cyfrowego Polsatu,od maja br.związał się z Polkomtelem, operatorem sieci Plus. Przychody z rozliczeń z MVNO odpowiadały w ub.r. za ok. 3 proc. przychodów komórkowego operatora. Były też kategorią rosnącą.

Zarówno z usług Polkomtela jak i Play`a jako dostawcy usług MVNO korzysta w Polsce kilku operatorów CATV średniej wielkości; Zdarza się, że ci operatorzy dostarczają z kolei sygnał małym, lokalnym operatorom telekomunikacyjnym (ISP). Model taki firmy nazywają  trójstronnym. 

W ciągu trzech kwartałów 2018 r. przychody Play Communications z tytułu usług na rzecz operatorów wirtualnych sieci wyniosły ok. 127 mln zł i były wyższe o ok. 9 proc. niż rok wcześniej (telekom wykazuje je w pozycji „pozostałe przychody z wykorzystania usług”, ang. other usage revenue).

Opr. DH, AK, więcej w numerze 7/8 2019

    • Numer 11/2019


    • Reality show… musi trwać


      Gatunek reality show ma wiele medialnych odsłon. Podglądanie, wyławianie talentów, randkowanie, zmagania…

    • Motoryzacyjnie zbzikowani


      z Maciejem Maciejowskim, członkiem zarządu TVN Discovery Polska odpowiedzialnym za obszar digital, rozmawiają Danuta…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…