Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > Wywiad miesiąca >> Dać widzom to, czego chcą

Dać widzom to, czego chcą

z Maciejem Stecem – członkiem zarządu Cyfrowego Polsatu SA i Telewizji Polsat Sp. z o.o. rozmawiają Danuta Harenda i Andrzej Konaszewski

 

25 lat temu Telewizja Polsat była pierwszą i jedyną tv stacją komercyjną na polskim rynku. Dzisiaj konkurencja jest niebywała, a utrzymanie się na szczycie w rankingach oglądalności to wyzwanie. Jaka (poza ciężką pracą) jest recepta Polsatu na trwający od ćwierćwiecza sukces?

 

Od początku istnienia stacji kierujemy się jedną zasadą – dać widzom to, czego chcą. Staramy się właściwie rozpoznawać potrzeby widzów i jak pokazało ostatnie 25 lat udaje nam się robić do z sukcesem. Dla nas najważniejszy jest nasz odbiorca i jego potrzeby – zaczynaliśmy od jednego kanału, dzisiaj oferujemy ponad 20 z pełną ofertą dla całej rodziny i cieszymy się, że nasi widzowie to doceniają i cały czas są z nami.

 

Na światowych rynkach medialnych coraz powszechniejsze są trendy odchodzenia od tradycyjnej, liniowej „konsumpcji” treści telewizyjnych na rzecz serwisów typu VoD. Czy zauważa Pan tego typu ewolucję także na polskim rynku (w przypadku kontentu z kanałów Polsatu)? Czy w Pana ocenie tradycja przekazu linearnego treści może perspektywicznie (kiedy?) zupełnie oddać pole serwisom na życzenie?

 

Rynek telewizyjny jak każdy inny zmienia się pod wieloma względami z uwagi na swoją dojrzałość, wysoką konkurencyjność, rozwój technologii, nowe trendy, rosnące potrzeby Polaków itp. Patrząc jednak na wyniki oglądalności naszych kanałów TV i te dotyczące średniego czasu, jaki statyczny Polak poświęca na oglądanie telewizji linearnej, oraz biorąc pod uwagę stabilność rynku reklamy TV, nie widzę niepokojących sygnałów. Równolegle dynamicznie rozwija się internetowa dystrybucja treści wideo, która zdobywa coraz liczniejszą grupę odbiorców, w szczególności wśród młodszych widzów, i bez wątpienia rozrywka online będzie zyskiwała na znaczeniu. Przewidując to, już dawno temu połączyliśmy w ramach naszej Grupy usługi telekomunikacyjne oraz produkcji i dystrybucji treści, tak aby dostarczać Polakom treści TV niezależnie od technologii i urządzenia, jakie wybiorą – czyli wszędzie tam, gdzie tego oczekują, gdzie jest im wygodnie, gdzie akurat przebywają. Zmiana nawyków i wymiana pokoleniowa to nie rewolucja, tylko ewolucja, która dzieje się na naszych oczach, do której trzeba się przygotować. Realizujemy obraną kilka lat temu strategię i jak dotychczas dobrze się ona sprawdza. Jako Grupa zbudowaliśmy unikalny zestaw usług, z myślą o systematycznym, długofalowym rozwoju naszej Grupy i na pewno chcemy w pełni wykorzystać ten potencjał.

Znaczenie internetu w dystrybucji treści wideo na pewno będzie rosło. Już dziś linearny sygnał wielu stacji można znaleźć w sieci, np. Ipla zapewnia dostęp do blisko 90 kanałów TV, ale także transmisji sportowych i dziesiątek tysięcy materiałów na życzenie. Jesteśmy więc otwarci na odbiorców o różnych potrzebach i oczekiwaniach. Telewizor, telefon, tablet, satelita, sieć kablowa czy internet to tylko narzędzia, które pozwalają korzystać z rozrywki. Istotą tego rynku są i pozostaną treści – dobrej jakości, sprofilowane, podane w taki sposób, jaki oczekuje tego widz. I my właśnie to zapewniamy, a kanały dystrybucji dostosowujemy do zmieniających się potrzeb i trendów. Zawsze też pozostanie grupa treści, np. wydarzenia sportowe czy informacje, które mimo dziejących się na naszych oczach zmian, najlepiej ogląda się na żywo.

 

Jaki wpływ na rynek polskich kanałów tematycznych ma działalność internetowych serwisów streamingowych takich jak Netflix czy Showmax? Czy odbierają one w znaczącym stopniu widzów platformie satelitarnej Cyfrowy Polsat?

 

Liczba abonentów naszej platformy od lat utrzymuje się na stałym poziomie. Serwisy wideo online uzupełniają tradycyjną rozrywkę telewizyjną o nowe możliwości korzystania z treści wideo – poza domem, na dowolnie wybranym urządzeniu, bez konfliktu z innymi członkami rodziny itp. Obserwujemy, że nasila się konkurencja w segmencie premium, gdzie  mamy Netflix, Showmax, CANAL+, HBO czy Amazon Prime. Każdy z tych serwisów zasadniczo opiera się na treściach zagranicznych. My działamy w innym segmencie rynku, z bardzo dobrymi ofertami platformy Cyfrowy Polsat i serwisów Cyfrowy Polsat GO oraz Ipla, opartymi w głównej mierze o najbardziej atrakcyjne polskie treści.

 

Jak na tle innych serwisów streamingowych obecnych w Polsce wypada obecnie Ipla i Cyfrowy Polsat GO?

 

Obydwa serwisy, cieszące się dużym zainteresowaniem wśród użytkowników, są dla nas ważne i cały czas je rozwijamy, np. ostatnio zaproponowaliśmy kanały HBO w ramach Cyfrowy Polsat GO. Ten serwis jest dostępny wyłącznie dla abonentów naszej platformy, jako internetowe rozszerzenie platformy satelitarnej. Ipla natomiast jest dostępna dla wszystkich użytkowników internetu. Oferuje wyjątkowe połączenie kilkudziesięciu kanałów linearnych najlepszych marek, licznych transmisji sportowych i biblioteki kilkudziesięciu tysięcy filmów, seriali i programów o różnorodnej tematyce. To wszystko można oglądać z wykorzystaniem bardzo szerokiej, wyróżniającej się na rynku polskim gamy urządzeń. Decyduje to o dużej przewadze i popularności Ipli.

 

więcej w numerze 12/2017

    • Numer 12/2017


    • 25 lat Telewizji Polsat


      Telewizja Polsat rodziła się w burzliwych czasach. W Polsce skończyły się co prawda rządy mono-partii, ale…

    • Dać widzom to, czego chcą


      z Maciejem Stecem – członkiem zarządu Cyfrowego Polsatu SA i Telewizji Polsat Sp. z o.o. rozmawiają Danuta Harenda…

    • Epic Drama


      14 grudnia ub. r. do oferty wybranych operatorów dołączył nowy kanał tematyczny Epic Drama. To stacja z…