Firma EMC Poland przedstawiła latem wyniki reprezentatywnego badania dotyczącego e-administracji, które miało na celu sprawdzenie, w jaki sposób Polacy korzystają z usług e-administracji i czy są zadowoleni z poziomu oferowanych usług. Według badania z usług e-administracji aktywnie korzysta ok. 17 proc. mieszkańców Polski – przy czym bardziej otwarci na tę możliwość są mieszkańcy dużych miast. Niemal wszyscy użytkownicy (90 proc.) byli zadowoleni z poziomu wykorzystanych usług. Najpopularniejszą usługą e-administracji jest rozliczenie przez internet podatku dochodowego od osób fizycznych – z tej możliwości skorzystało 13 proc. ankietowanych. Ponad dwie trzecie z nich (ok. 69 proc.) pochodzi z miast i miasteczek, natomiast reszta mieszka na terenach wiejskich. Pokrywa się to z danymi Ministerstwa Finansów[1], z których wynika, że e-deklaracje za 2011 r. złożyło ponad 2,1 mln osób (12 proc. wszystkich podatników składających deklaracje PIT) a w tym roku na tę formę rozliczenia zdecydowało się już ponad 3,5 mln podatników. Z rozliczeniem podatkowym mają do czynienia prawie wszyscy mieszkańcy Polski, natomiast inne procedury administracyjne dotyczą zdecydowanie mniejszego grona, dlatego ich realizacja przez internet jest mniej popularna. Sprawy komunikacyjne (np. rejestracja pojazdu czy wydanie prawa jazdy) załatwiało przez internet ok. 2 proc. ankietowanych. Nieco ponad 1 proc. wyrobiło przez internet paszport i mniej więcej tyle samo osób zarejestrowało tą drogą działalność gospodarczą. Osoby korzystające z usług e-administracji najczęściej używają do tego celu komputerów przenośnych takich jak notebook czy netbook (65 proc.), natomiast tylko 42 proc. korzysta z usług e-administracji przy pomocy komputera stacjonarnego.
[1] http://www.epodatki.mf.gov.pl/projekt-e-deklaracje-2/statystyka