Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Drugi oddech LTE

Drugi oddech LTE

LTE 2013-Chevrolet-Malibu-with-4G-LTE

W drugiej połowie br. na polskim rynku mobilnego dostępu do internetu pojawią się wreszcie konkurencyjne wobec Cyfrowego Polsatu i Plusa oferty usług w sieci LTE. Do komercyjnego startu swoich sieci szykują się Play i T-Mobile. Być może nie tylko one. Z pewnością zrobi się więcej wrzawy i hasło „LTE” zacznie żyć nowym życiem, ale rynkowe warunki radykalnie  się nie zmienią. Na razie…

 

W ciągu dwóch lat od startu pierwszej sieci LTE na usługi w tej technologii przypada najwyżej 5 proc. całego polskiego rynku mobilnego dostępu do internetu. O 12 pkt. procentowych zmniejszył się za to w okresie 2009-2012 udział w rynku mobilnego dostępu do internetu Polkomtela, operatora sieci Plus – jednego z dwóch obok Cyfrowego Polsatu dostawców oferujących usługi w sieci LTE. To tylko symbol, ale dobrze obrazujący dotychczasowe przyjęcie LTE na polskim rynku telekomunikacyjnym.

 

Niska cena nie pomaga

 

Dostawcy usług LTE – obie firmy kontrolowane przez Zygmunta Solorza-Żaka – konsekwentnie nie podają liczby użytkowników tej technologii. Na wiosnę ub. roku właściciel Polsatu mówił jednak o „kilkudziesięciu tysiącach”. Obecnie analitycy firmy Audytel szacują tę liczbę na 150-180 tys. Nie jest to mało, jednakże podstawowym pytaniem powinno być: ile megabajtów danych użytkownicy mobilnego internetu Plusa i Cyfrowego Polsatu transferują właśnie w sieci LTE? Mobilny dostęp jest przecież oferowany przez jeden modem, ale w różnych technologiach, na różnych częstotliwościach tak, aby z zasięgu można było korzystać wszędzie. Użytkownicy korzystają z aktualnie dostępnej sieci i aktualnie dostępnej prędkości. Wystarczy spojrzeć na mapy publikowane przez Plusa, aby spostrzec, że zasięg LTE w porównaniu z siecią HSPA+ jest znikomy….

 

Trzeba również wspomnieć kolejne obniżki cen usług mobilnego dostępu w Plusie: 15 zł, 9 zł, ostatnio 0 zł w zamian za oglądanie reklam. Realnie podstawowa usługa dostępowa w Plusie kosztuje dzisiaj ok. 15 zł miesięcznie, kiedy jeszcze dwa lata temu na rynku obowiązywało minimum na poziomie ok. 30 zł miesięcznie. Erozja cen nie świadczy dobrze o popycie. Polkomtel za wszelką cenę starał się przyciągnąć użytkowników do pustawej, a przecież drogiej sieci LTE.  Mobilny rynek jest trudny i konkurencyjny, wiele wskazuje, że samo LTE nie pozwala obronić na nim pozycji i poziomu cen. Tym samym trudno oczekiwać, by w polskich operatorach technologia ta budziła wielki entuzjazm.

 

Zygmunt Solorz nazbyt szybko uwierzył w magię hasła LTE, która dla abonentów nie znaczy tyle, co dla branży telekomunikacyjnej. LTE zanotowało w Polsce falstart. Zbyt szybko rozpoczęto komunikowanie maksymalnych przepływności, bez zapewnienia nawet rozsądnych zasięgów sieci LTE na częstotliwości 1800 MHz.  Nie należy oczywiście zapominać, że w okresie startu LTE Zygmunt Solorz-Żak przejmował Polkomtel, porządkował nowy nabytek, a przy tym i całą Grupę, a to nie sprzyja operacyjnej efektywności. Np. swoją taktykę musiał zmienić Cyfrowy Polsat, który nagle musiał uwzględnić również interesy sprzedażowe nowej, siostrzanej spółki.

 

Na podstawie danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej można szacować, że od chwili startu usług LTE (Cyfrowy Polsat uruchomił je w sierpniu 2011 r.) przybyło łącznie ok. 1,7 mln netto wszystkich użytkowników mobilnego dostępu (korzystających z mobilnych modemów) z czego na sieć LTE przypadło najwyżej 10-11 proc. Pracownicy Plusa przyznają dzisiaj, że LTE promowane było mocno ponad właściwy poziom, czym zraziło wielu konsumentów. Teraz ich zaufanie trzeba będzie odzyskać. Niebawem zacznie pracować nad tym już nie jeden, ale trzech lub czterech operatorów. To, paradoksalnie, na dłuższą metę pomoże także Plusowi…

 

Andrzej Puchalski

    • Numer 11/2017


    • Telewizja w internecie


      Jeszcze kilka lat temu by obejrzeć w telewizji ulubiony serial, widz musiał czekać na konkretny dzień tygodnia i…

    • Zmieniamy się dla widzów


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Danielem Reszką, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE w spółce…

    • Epic Drama


      14 grudnia ub. r. do oferty wybranych operatorów dołączył nowy kanał tematyczny Epic Drama. To stacja z…