Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Dziecięca telewizja w Polsce

Dziecięca telewizja w Polsce

KEY ARTW polskich sieciach kablowych dostępnych jest obecnie 17 kanałów dziecięcych. Są one sprofilowane dla konkretnych grup wiekowych, tym samym definiując okres dzieciństwa w przedziale 2-15 lat. Ich przedstawiciele określają je jako łączące „zabawę i rozrywkę” oraz „sprzyjające umiejętności myślenia i kreatywności” w określonym wieku.

 

Kanały te są nieodłączną częścią życia dzieci, które w przedszkolu i szkole opowiadają sobie nawzajem fabułę ostatnich odcinków ulubionych kreskówek i dyskutują o wyższości jednych bohaterów nad innymi. Starsze dzieci mają także możliwość dyskutowania o swoich ulubionych programach dzięki internetowi. Na forach widać, jak użytkownicy w wieku 10-14 lat w różny sposób opisują ulubione filmy i porównują zawartość różnych kanałów. Kanały dziecięce nie są więc już  wyłącznie tradycyjnie telewizyjne – ich propozycje programowe „żyją” z widzami przez cały dzień dzięki obecności na wielu platformach dostępowych, w tym VoD i mediach społecznościowych.

 

Od 2013 roku, od momentu podjęcia przez Telewizję Polską decyzji o stworzeniu stacji dla dzieci – TVP ABC (ruszył w lutym 2014 na MUX 1) – rozpoczęła się zacięta rywalizacja (na udziały oglądalności SHR%) tego kanału z dziecięcymi stacjami komercyjnymi. Współzawodnictwo trwa i to pomimo swoistego zagospodarowania przez TVP ABC pasma późnowieczornego, w którym najczęściej prezentowany jest ostatnio (powtórkowo) autorski program TVP „W ogrodzie”. Kwestią sporną są też reklamy. W połowie marca br. Rada Programowa TVP apelowała do zarządu telewizji o gruntowne zmiany w TVP ABC. Lepsze finansowanie, więcej własnych produkcji, a przede wszystkim… usunięcie wszystkich reklam. TVP argumentowała w odpowiedzi , że kanał emituje reklamy w sposób ograniczony, czyli przez 8 minut i 40 sekund na godzinę, a od godz. 19.00 do 20.00 nie pojawiają się wcale. Nie ma zamiaru całkowicie rezygnować z reklam, ponieważ  „wpisane są w biznesplan stacji od samego początku”.

 

Przetasowania w peletonie

 

Przypomnijmy, że niektóre z tematycznych dziecięcych stacji telewizyjnych to pionierzy rynkowi telewizji tematycznych – np. należący do Turner Broadcastiong System Cartoon Network, na oglądaniu którego wychowali się m. in. obecni 30 – latkowie. Notowania Cartoona ostatnimi laty nieznacznie osłabły. Jak wynika z opartego na danych Nielsen Audience Measurement (NAM) zestawienia za I kw. br. – stracił miejsce na podium, choć dzielnie broni w rankingach tego segmentu telewizyjnego dobrej, czwartej pozycji.

 

Do pierwszej trójki szturmem wdarł się za to (pozycja nr. 2) kanał dziecięcy z portfolio koncernu medialnego VIACOM. Mowa o stacji Nickelodeon, która działa na rynku od 2008 r. Od dwóch lat walczy z sukcesem o najwyższe podium z TVP ABC (w grupie 4+). Trzeci jest Disney Junior – który wyróżnia się w ten sposób z grona stacji dla dzieci młodszych, a także z grona stacji należących do Disneya (Disney XD jest w zestawieniu dopiero na miejscu 7, a Disney Channel – na 8).(Patrz – tabela ze średnimi wynikami oglądalności kanałów dziecięcych)

 

W klasyfikacji oglądalności segmentów rynkowych kanały przeznaczone dla dzieci i młodzieży niezmiennie od lat utrzymują stabilną trzecią pozycję (w grupie 4+). Lepiej od nich „oglądają się” tylko kanały informacyjne i rozrywkowo-lifestylowe. Trudno się temu dziwić, skoro aż 5 z 13 badanych przez NAM kanałów dziecięcych mieści się w pierwszej 30 -tce rankingu oglądalności wszystkich kanałów tematycznych.

 

O kanałach dziecięcych wszyscy przypominają sobie na ogół co roku w okolicach 1 czerwca. Nadawcy i dystrybutorzy dochodzą wtedy do wniosku, że najmłodszym widzom „należy się” np. z okazji Dnia Dziecka dostęp do otwartego okna z kodowanymi na co dzień telewizjami dziecięcymi. Więc… otwierają te okna – zwykle na kilka dni, a czasami nawet na miesiąc. Wysyp inicjatyw związanych z tematem: „Dziecko” przejawia się też mniej tradycyjnie. W tym roku np. firma Multimedia Polska uruchomiła w pierwszych dniach czerwca specjalny serwis VoD, dedykowany dzieciom. W ramach nowej usługi, operator jako pierwszy na rynku telekomunikacyjnym udostępnił bajki i programy edukacyjne z wyraźnym podziałem na kategorie wiekowe. Przez cały czerwiec, dla wszystkich abonentów Multimedia Polska dostęp do serwisu był bezpłatny. Operator zapowiedział w najbliższym czasie udostępnienie serwisu również w wersji online.

 

Opr. Red. więcej w numerze 6/2016

    • Numer 11/2017


    • Telewizja w internecie


      Jeszcze kilka lat temu by obejrzeć w telewizji ulubiony serial, widz musiał czekać na konkretny dzień tygodnia i…

    • Zmieniamy się dla widzów


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Danielem Reszką, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE w spółce…

    • Epic Drama


      14 grudnia ub. r. do oferty wybranych operatorów dołączył nowy kanał tematyczny Epic Drama. To stacja z…