Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Gdzie dwudziestu się bije, tam Vectra korzysta

Gdzie dwudziestu się bije, tam Vectra korzysta

pict_ 007

Netia szykuje się do walki o dawnych klientów ASTER, a UPC Polska zrobi wszystko, by nic z tego nie wyszło. Na stołecznym rynku powoli moszczą się Multimedia Polska, ale pola wciąż nie oddają małe, lokalne sieci. W Warszawie wrze, ale najbardziej zdaje się z tego korzystać Vectra.

 

Na ok. 700 tys. abonentów można szacować dzisiaj warszawski rynek telewizji kablowej, jeżeli przyjąć, że utrzymuje się na nim tempo wzrostu z lat 2009-2010, kiedy ten rynek był badany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Że stołeczny rynek wciąż rośnie – potwierdzają sami operatorzy.

W Warszawie działa łącznie co najmniej dwudziestu dostawców usług płatnej telewizji, w tym osiem sieci kablowych i trzy (wliczając Orange) platformy satelitarne. W stołecznym rynku szybko rośnie udział tych ostatnich. Przekracza już 25 proc. Konkurencja jest bardzo ostra. Choć sieci wszystkich wspomnianych wyżej dostawców przeważnie się nie pokrywają, to jednak widok trzech instalacji kablowych CATV, czy sieci LAN obok okablowania Orange Polska nie należy do rzadkości. Licząc razem z platformami satelitarnymi i operatorami LLU korzystającymi z sieci Orange, łatwo obliczyć, że w wielu budynkach stolicy o jednego abonenta rywalizuje czasem 6-7 dostawców telewizji.

 

Walka gigantów

 

W pierwszej połowie poprzedniej dekady było trochę łatwiej, ponieważ z dużych sieci kablowych na stołecznym rynku działały tylko UPC Polska i ASTER. Wydawało się raczej, że liczba ta ulegnie redukcji, ponieważ od 2006 r. wiadomo było, że ASTER wcześniej czy później zostanie sprzedany. Prawdopodobnie któremuś z dużych konkurentów. Wizja połączenia ASTER z UPC Polska podziałała jednak na największych konkurentów jak płachta na byka. Stołeczny rynek zamiast się konsolidować, zaczął się dalej rozdrabniać. W 2007 r. na ten – wydawałoby się – zatłoczony teren – weszły Multimedia Polska, poczynając od podwarszawskiego Pruszkowa.

– Obecnie sieć Multimedia Polska w Warszawie obejmuje zasięgiem ok. 113,5 tys. gospodarstw domowych, a nasi klienci korzystają z ok. 74 tys. RGU – mówi Zuzanna Wolska z biura prasowego Multimediów. Operator nie podaje dokładnej liczby abonentów, ale na podstawie jego wyników operacyjnych można ją szacować na ok. 30-35 tys. Poza niewielką akwizycją lokalnej sieci w dzielnicy Białołęka (Margo-Sat, 2,5 tys. gniazdek) Multimedia rozwijały się w Warszawie tylko organicznie, poprzez budowę własnej infrastruktury. Porównując do zasiedziałych w stolicy operatorów widać, że Multimedia w ciągu sześciu lat zdobyły w Warszawie rzeszę klientów na poziomie niespełna 10 proc. bazy klienckiej ASTERA i ok. 30 proc. bazy UPC Polska. Daleko bardziej spektakularne są…

 

…stołeczne osiągnięcia Vectry

 

Ten operator jest jeszcze bardziej tajemniczy, niż MMP. Nie podaje, ani RGU, ani liczby klientów. Z nieoficjalnych informacji, jakie można usłyszeć na rynku wynika jednak, że Vectra ma w stolicy już ok. 100 tys. abonentów. Zasięg jej sieci – 500 tys. HP (to już oficjalna informacja uzyskana od spółki) – uzasadnia znacznie wyższą liczbę abonentów, niż w przypadku Multimediów. Vectra jednak już na starcie zdobyła lepszą pozycję na warszawskim rynku. Operator pojawił się tutaj w 2009 r., przejmując lokalnego średniaka, czyli sieć Spray. Kosztem 30-40 mln zł Vectra za jednym zamachem stała się właścicielką 20 tys. gniazd abonenckich i sieci o zasięgu 55 tys. HP. W ciągu siedmiu lat rozbudowała ją więc dziesięciokrotnie. Gdyby nie fuzja ASTER z UPC Polska, Vectra byłaby w stanie rzucić im obu wyzwanie pod względem zasięgu własnej sieci w Warszawie. Pod względem promocji Vectra jest widoczna w stolicy tylko trochę mniej, niż UPC Polska, ale silniej niż Multimedia. Nic dziwnego, bo większy zasięg sieci uzasadnia wyższe wydatki na promocję. To właśnie Vectra ma być tym operatorem, który w stolicy przysparza największych zmartwień UPC.

 

Łukasz Dec, więcej w numerze 3/2014 miesięcznika TELEKABEL & digital tv

    • Numer 9-10/2022


    • Sportowe lato w telewizji


      Dwa wielkie wydarzenia sportowe są dla kilku nadawców okazją do zwiększenia liczby swych odbiorców i wpływów…

    • Zapraszamy do Zakopanego


      z Jerzym Straszewskim, prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej rozmawia Jerzy Papuga Panie Prezesie, przed…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…