Debiuty i prognozy
Kryzys za kryzysem, a konsumenci wciąż wydają pieniądze – mówił Juergen Boyny, global director consumer elektronics holdingu badawczego GfK na dorocznym spotkaniu przedstawicieli prasy – IFA Global Press Conference 2015. W tym roku z najnowszymi trendami rynku urządzeń elektronicznych można było zapoznać się na urokliwej śródziemnomorskiej wyspie – Malcie. A jak ogłosili organizatorzy tego wydarzenia – czas internetu rzeczy właśnie się zaczął!
Także tym razem zapewniono interesujący dwudniowy program imprezy; zarówno w jej części merytorycznej jak i turystyczno – krajoznawczej oraz rozrywkowej uczestniczyło kilkuset dziennikarzy z całego świata. Wykłady i prelekcje wygłosili przedstawiciele władz największych globalnych graczy tego rynku – takich firm i marek jak Philips (TP Vision), Haier, ZTE, Microsoft oraz Grundig.
Na początek zaserwowano przybyłym przegląd branżowych nowinek świata sprzętu RTV i AGD. I tak – Philips zaskoczył wszystkich swoimi nowymi perspektywami, dość dalekimi od typowego sprzętu telewizyjnego. Pod kojarzącą się przez lata prawie wyłącznie z odbiornikami TV marką obecnie i w niedalekiej przyszłości oczekiwać będziemy mogli także sprzętu z zakresu ochrony zdrowia (prewencja, diagnostyka, leczenie itd.).Urządzenia mają na co dzień pilnować naszej dobrej kondycji. Przykładem – prezentowany podczas konferencji specjalny pas na biodra uwalniający m. in. od bóli kręgosłupa czy lędźwiowych, którego sterowanie sprzężone jest oczywiście ze smarfonem, bo jakże by inaczej. Naszemu zdrowiu posłużą też w niedalekiej przyszłości smartwatch`e, sprzężone m. in. z systemem GPS. To wyrafinowany zegarek będzie w przyszłości lokalizował Twoje dzieci i żonę, ostrzegał przed niebezpieczeństwem i informował gdzie, kiedy i w jakim zakresie jego użytkownik potrzebuje pomocy. Jedyny możliwy kłopot – jak zauważyli specjaliści – to podobnie jak w przypadku telefonów komórkowych – rozwiązanie problemu zasilania.
Firma Haier, która ma ambicję zostać w Europie piątym w kolejności liczącym się w sprzedaży brandem – pokazała na Malcie nowości z branży AGD. Dwupoziomową (2 bębny) zdalnie sterowaną ze smartfona pralkę, a także lodówkę dzieloną w pionie na 3 odrębne części, z których każda ma inną, dostosowaną do potrzeb różnych produktów temperaturę. Najnowszy trend zakłada także, by lodówka nie wydawała z siebie dźwięków – dlatego kompresor zastąpi w niej chip wielkości karty płatniczej.
Chińska firma ZTE, znana w Polsce z marek telefonów komórkowych, routerów i modemów zaprezentowała swój sprzętowy news – najmniejszy na świecie mobilny projektor o nazwie Spro2 obsługujący różne rodzaje sieci komórkowych. Zapowiedziała też zaawansowane prace nad sterowaniem telefonami komórkowymi przy pomocy głosu oraz „głosowego” przesyłania komórkowych wiadomości.
Z kolei przedstawiciel Microsoft opowiadał dziennikarzom o bliskiej premierze swego nowego systemu operacyjnego Windows 10, nowego pakietu Office 365 oraz programu edukacyjnego o nazwie Minecraft EDU, który znany jest już 250 tys. studentów i uczniom blisko 1,8 tys. szkół.
Bazujący na swej 70 – letniej historii Grundig także ma na tym rynku sporo do powiedzenia, aktualnie z 500 produktami w portfolio. To specjaliści zarówno od niebywale cichych pralek i suszarek jak i od niezwykle innowacyjnych, inteligentnych systemów zarzadzania… domową kuchnią. Oraz od najnowszych, zakrzywionych modeli odbiorników telewizyjnych.
Osobny wykład poświęcono przyszłości telewizorów 4K i UHD. Tu wśród producentów światowych przodują Japonia i Chiny, chociaż udział w rynku tego ostatniego kraju spadł ostatnio o ok. 20 proc. Wszyscy obserwatorzy rynku zżymają się, że w dalszym ciągu produkt ten nie ma w branży odpowiednich standaryzacji i twierdzą, że są one konieczne. W każdym razie – jak przekonywano słuchaczy konferencji – telewizory HD są już w japońskich sklepach pochowane w kącie. Trendem światowym są coraz większe ekrany – co najmniej 60„; poza tym prelegenci stale podkreślali zalety wspomnianych wyżej nowych telewizyjnych technologii: wyrazistszych, głębszych kolorów, lepszej możliwości rozróżniania szczegółów, wspaniałego kontrastu czy braku konieczności używania przed ekranem specjalnych okularów itp. Prognoza zakłada też, że do roku 2021 na świecie pojawi się już 200 mln smartfonów oferujących jakość UHD.
Na co?, ile? kiedy?
Przybyli na Maltę dziennikarze jak co roku z niecierpliwością oczekiwali wykładu Jurgena Boyny z holdingu badawczego GfK. Dla sektora elektroniki użytkowej przewidywał on tendencje pozytywne – kontynuację wzrostu sprzedaży na poziomie 1,5 proc. rocznie (dla małych urządzeń – nawet 3-4 proc. rocznie). Według prognoz – największe wydatki ludzie zechcą w najbliższej przyszłości ponosić właśnie na: urządzanie swoich domostw, remonty i podróże, mniej przeznaczą na ubrania i jedzenie. Konsumpcja w poszczególnych krajach europejskich mieć będzie lekką tendencję wzrostową, poza – co niepokojące dla nas – Polską i Włochami.
Stabilny będzie wzrost „konsumpcji” odbiorników telewizyjnych – z dużymi ekranami, coraz lepszą jakością obrazu (4K, OLED) i dźwięku (tzw. dźwięk teatralny), zakrzywionych lub ultracienkich, a także telewizorów typu SMART. Jednak największy popyt zaspokoją smartfony. W 2014 r. sprzedano ich na świecie 1,5 mld i ten trend będzie miał tendencję wzrostową w najbliższych latach, w przeciwieństwie np. do tradycyjnych PC-tów, kamer czy e- booków. 25 proc. światowego rynku smarfonów przypadnie w br. Europie, 22 proc. – Ameryce Północnej, a 8 proc. – regionowi Środkowego Wschodu i Afryce.
Smartfon bardzo dobrze sprawdza się w roli tzw. ekranu second screen (56 proc.) badanych, zaraz po laptopie i notebooku (61 proc.), wyprzedzając znacznie tablet (31 proc.). Według GfK już 64 proc. badanych konsumentów lubi „przesiadać się” w trakcie odbioru programu z ekranów dużych urządzeń na małe, a z kolei 20 proc. chce, by kontent „rzucany” był z urządzenia małego na duże. Czy nastał więc może czas na zmianę nazwy targów IFA „consumer elctronics unlimited” na „mobile consumer electronics”?
Jak przewidywali na Malcie specjaliści z GfK – w przyszłości kontent video rozprowadzany będzie w formie streamingu internetowego do telewizorów typu SMART TV. Nieco dalsza przyszłość została zarysowana przez nich na wesoło w postaci animacji – obsługujących nas – konsumentów dronów podających w domu kawę lub odnoszących rzeczy do pralni. Pieśnią przyszłości będzie jednak z pewnością tzw. inteligentny dom, w którym występują obszary wymagające wzajemnych połączeń czyli: energia, bezpieczeństwo, urządzenia domowego użytku, opieka, czas wolny.
Jak zawsze w konferencji uczestniczyło wielu Azjatów, stąd wśród tematów prelekcji znalazł się też wykład o „napędzaniu” gospodarki tego regionu globu przez ogólnoświatowy trend o nazwie „connectivity” – komunikowania się ludzi pomiędzy sobą za pomocą urządzeń oraz komunikowania się poszczególnych urządzeń miedzy sobą. Jak należało się spodziewać – rośnie tu liczba brandów (na miejscu pierwszym – smarfony, rynek zdominowany przez Chiny), a ceny sprzętu – spadają. Telefony komórkowe w dalszym ciągu służą oczywiście do dzwonienia, ale prócz tego, jak wszędzie zawierają coraz więcej aplikacji do: serfowania w globalnej sieci, korzystania z mediów, ściągania newsów, podróżowania, słuchania muzyki, przewidywania pogody, nawigowania, ćwiczeń i prowadzenia zdrowego trybu życia. Średnia wielkość ekranu telefonu komórkowego w krajach azjatyckich to 4,9„, co i nam Europejczykom wróży rychłe korzystanie z coraz większych, przenośnych ekranów tych urządzeń.
Opr. Danuta Harenda