Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Jeden rynek – dwóch graczy, czyli… polskie platformy DTH

Jeden rynek – dwóch graczy, czyli… polskie platformy DTH

pole antenowe CP

Ponad połowa polskich gospodarstw domowych korzysta z usług satelitarnych platform cyfrowych. Co decyduje o ich dzisiejszej pozycji rynkowej, zarówno z punktu widzenia przeciętnego abonenta, jak i przyjętej strategii – spróbujmy znaleźć odpowiedź na te pytania.

 

Wszystko zaczęło się od pojawienia się w Polsce Canal+, który początkowo nadawał wprawdzie w naziemnym przekazie analogowym, ale był w naszym kraju pierwszą telewizją za oglądanie której trzeba było płacić. W 1998 roku Canal+ zmienił się w platformę Cyfra+, oferującą ponad 100 kanałów w cyfrowej jakości. Platforma ta, po połączeniu się z konkurencyjną Wizją TV, jako pierwszy operator tego typu w Europie, umożliwiła dostęp do dwóch ofert Premium – Canal+ i HBO. W marcu 2013 roku doszło do fuzji Cyfry+ i platformy n, czego wynikiem jest obecnie działająca platforma nc+.

Zupełnie inną drogę przebył Cyfrowy Polsat. Zaczątki przyszłej platformy stworzono w 1999 roku, kiedy to pojawiła się marka Polsat 2 Cyfrowy. Dopiero cztery lata później zaczęła obowiązywać nazwa Cyfrowy Polsat. Co ciekawe, początkowo była to platforma bezpłatna. Inna sprawa, że proponowana oferta była bardzo uboga i składała się głównie z kilku stacji spod znaku Polsatu i TVP oraz kilkunastu kanałów zagranicznych nadawców. Sytuacja szybko się zmieniła, co nie było zaskoczeniem. Zaskoczeniem natomiast było uzasadnienie decyzji o wprowadzeniu opłat abonenckich – nastąpiło to, jak podano w oficjalnym komunikacie, „na żądanie widzów”.

 

Tort w dwóch kawałkach

 

Wydaje się, że obie platformy na dobre podzieliły polski rynek i trudno spodziewać się na nim radykalnych zmian. Świadczą o tym uzyskiwane wyniki finansowe, stabilna baza abonencka i – mimo walki konkurencyjnej – ograniczona współpraca. Zdecydowanym liderem rynku jest obecnie Cyfrowy Polsat, którego pozycja nie została zagrożona nawet połączeniem się przed dwoma laty Cyfry+ i platformy n. Okazało się, że nie nastąpiło proste zsumowanie liczby abonentów obu operatorów, w efekcie czego telewizyjna część Cyfrowego Polsatu ma obecnie ponad milion klientów więcej niż nc+.

Porównując obie platformy trzeba mieć świadomość, że przez ostatnie lata przestały one być wyłącznie operatorami płatnej telewizji satelitarnej. Dotyczy to zwłaszcza Cyfrowego Polsatu, który tworzy obecnie jedną z największych grup medialno-telekomunikacyjnych w Europie, a płatna telewizja jest jedynie częścią gigantycznego biznesu, obejmującego także telefonię komórkową czy dostęp do internetu. Akcjonariat grupy Cyfrowy Polsat tworzy kilka podmiotów, wśród których należy wymienić: Reddev Investments Limited (24,11 proc. akcji), Karswell Limited (24,70 proc.), Embud Sp. z o.o. (9,08 proc.) i Sensor Overseas Ltd. (8,59 proc.). 33,52 proc. akcji należy do pozostałych akcjonariuszy. Struktura własnościowa głównych podmiotów jest bardziej skomplikowana, choć sprowadza się do stwierdzenia, że są one kontrolowane przez Zygmunta Solorza-Żaka, pełniącego funkcję przewodniczącego rady nadzorczej. Warto odnotować istotną zmianę, do jakiej doszło jesienią ubiegłego roku, kiedy to z funkcji prezesa zarządu Cyfrowego Polsatu odszedł Dominik Libicki, a zastąpił go Tomasz Gillner-Gorywoda.

Jeśli chodzi o nc+, to jej głównym akcjonariuszem jest Canal+ Groupe (51 proc. udziałów). Pozostałymi są TVN (32 proc.) i Liberty Global, Inc. (17 proc.). W momencie tworzenia platformy spekulowano, że jej szefem zostanie Marcus Tellenbach, ale ostatecznie funkcję prezesa zarządu i dyrektora generalnego objął Julien Verley, który od razu musiał się zmierzyć z protestem oburzonych abonentów.

Starając się w prosty sposób porównać obie platformy, należy zestawić najważniejsze wskaźniki dotyczące m.in. liczby abonentów, przychodów na jednego klienta czy oferty programowej. W tym przypadku nie zawsze jest to możliwe, bowiem nc+ nie udziela niektórych informacji, o czym przekonaliśmy się kierując listę pytań z prośbą o odpowiedź. Natomiast w przypadku Cyfrowego Polsatu podstawą do oceny są publikowane raporty giełdowe, które jednak nie dotyczą wyłącznie części telewizyjnej tej medialnej grupy. Mimo wszystko spróbowaliśmy zrobić pewne porównania.

 

Liczy się klient

 

Na koniec 2014 roku Cyfrowy Polsat miał 3,55 mln abonentów płatnej telewizji, choć w raporcie rocznym operuje się pojęciem usługi płatnej telewizji, do której wlicza się ok. 845 tys. klientów Multiroom. Wskaźnik churn, określający odsetek klientów rozwiązujących umowę (z różnych względów) w danym roku, wyniósł 9,1 proc, co określa się jako niski. Pod względem liczby abonentów Cyfrowy Polsat ciągle jest daleko przed konkurencją, bo nc+ zakończyła miniony rok z liczbą 2,15 mln klientów. Oznacza to, że przez niecałe dwa lata, od momentu powstania, platforma ta straciła 350 tys. klientów, choć największy spadek zanotowała w pierwszych miesiącach funkcjonowania, po wprowadzeniu nowej oferty cenowej, negatywnie przyjętej przez rynek. Ostatnio liczba klientów nc+ ustabilizowała się, choć raczej z tendencją do minimalnych spadków niż oczekiwanych wzrostów. Platforma nie podaje do publicznej wiadomości wielkości churn.

Ważnym wskaźnikiem pokazującym efektywność obu operatorów jest ARPU, czyli średni miesięczny przychód z jednego klienta. W przypadku Cyfrowego Polsatu w 2014 było to 85,9 zł, ale wielkość ta oznacza łączne ARPU z telefonii komórkowej, płatnej telewizji i internetu LTE. W porównaniu z grudniem 2013 roku wspomniany wskaźnik był niższy o 2,9 proc., chociaż zestawienie wyników z ostatnich kwartałów 2013 i 2014 pokazuje już lekką tendencję wzrostową. Jeśli chodzi o nc+ to osiągnęła ona w IV kwartale ub. roku ARPU na poziomie 68,3 zł.

 

Opr. A. Marciniak, więcej w numerze 5/2015

    • Numer 12/2017


    • 25 lat Telewizji Polsat


      Telewizja Polsat rodziła się w burzliwych czasach. W Polsce skończyły się co prawda rządy mono-partii, ale…

    • Dać widzom to, czego chcą


      z Maciejem Stecem – członkiem zarządu Cyfrowego Polsatu SA i Telewizji Polsat Sp. z o.o. rozmawiają Danuta Harenda…

    • Epic Drama


      14 grudnia ub. r. do oferty wybranych operatorów dołączył nowy kanał tematyczny Epic Drama. To stacja z…