Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > Wywiad miesiąca >> Między chmurą, operatorem i abonentem

Między chmurą, operatorem i abonentem

z Szymonem Karbowskim, president & CEO  VECTOR X LABS rozmawia Danuta Harenda.

 

Od niedawna ma Pan w strukturach VECTORa nową funkcję związaną z powołaniem nowej spółki…

VECTOR X LABS to spółka, która będzie koncentrować się na oprogramowaniu i usługach w zakresie wideo. W zespole tym zbudowaliśmy ostatnio platformę OTT,  MAVI. To gotowe rozwiązanie wideo adresowane do operatorów oraz dostawców treści. Oprócz tego, VECTOR X LABS jest certyfikowanym partnerem Google, jeśli chodzi o system zabezpieczeń DRM (będący też częścią MAVI). 

Co to za produkt – MAVI? I w czym będzie dla operatora CATV użyteczny?

VECTOR – podobnie jak jego spółka córka, VECTOR X LABS – chce być dla każdego operatora partnerem technologicznym i pod tym kątem budowane są nasze produkty. Dostarczamy technologię i zawsze tak będziemy się pozycjonować. Nie jest to więc platforma, dzięki której dostarczamy kontent i rozwiązujemy tym samym np. kwestie umów z nadawcami; tak naprawdę dostarczamy operatorowi narzędzie, dzięki któremu może on swoje treści zagregować i „podać” klientowi w ładny i wygodny sposób.

Zbudowaliśmy zestaw narzędzi, czyli platformę, która pozwala dostarczać wideo – do telewizora, komórki, i na tablet. Jednym słowem – za pośrednictwem wszystkich ekranów, w zależności od tego, który obecnie klientów interesuje.

Czy to rozwiązanie dla wszystkich operatorów na polskim rynku?

Ponieważ jest to nasze autorskie rozwiązanie, jesteśmy spokojni, że będziemy je w stanie dostosować do potrzeb każdego operatora, który zechce to rozwiązanie wykorzystywać. Bardzo dobrze zdajemy sobie sprawę, że każdy z operatorów działających na polskim rynku jest inny. I nie ma rozwiązań, które można spakować w pudełko, zawiązać kokardkę, postawić na półce i sprzedać je 2 tysiące razy, uznając, że reszta już nas nie obchodzi. To nieprawda. Każda z działających w Polsce sieci ma długą historię i jest coraz bardziej skomplikowana; ma dużo systemów, które były latami rozbudowywane…

No właśnie – jak się ma do waszego nowego rozwiązania tradycyjna architektura sieci kablowej ze swym klasycznym elementem – stacją czołową?

Główne założenie MAVI to właśnie zmiana myślenia w kierunku zupełnie innej architektury sieci. W pewnym momencie przestało się bowiem operatorowi opłacać budować infrastrukturę opartą o stację czołową. Jeśli popatrzymy na horyzont – choćby tylko nasz polski – to faktycznie jest tych stacji bardzo dużo i każdy pragnie mieć swoją. Taki model do pewnego momentu działał, ale technologia poszła do przodu i, można powiedzieć, pędzi coraz szybciej. Nadążenie za tym pędem jest dużym wyzwaniem i wymaga od firmy takiej jak nasza bardzo dużo energii. Oczywiście my – VECTOR i VECTOR X LABS – znamy się na tym i będziemy dotrzymywać tempa na rynku wideo.

MAVI jest dla wszystkich firm, ale głównie dla operatorów średniej wielkości; czy ich łącza wystarczą dla dostarczania tak dużych pakietów danych?

Wiemy jak wygląda polski rynek. Duzi sobie radzą ( np. wideo platforma Horizon firmy UPC). Ale jest też na rynku cała masa operatorów-„średniaków”, którzy przez lata budowali headend, co było dla nich dużym wysiłkiem finansowym, technicznym i logistycznym. Ale kolejny krok w ich rozwoju jest już bardzo trudny. Swoją drogą, u jednego z operatorów CATV uruchomiliśmy właśnie pilotażowe wdrożenie MAVI. A jeśli chodzi o przepustowość sieci, to technologia, którą uruchomiliśmy, może być oparta także o łącza bezprzewodowe; używamy tej samej technologii, co You Tube albo Netflix, czyli jest to technologia gotowa również na 5G.

Połączenie między operatorem i chmurą jest drogie. Połączenie między operatorem i abonentem to mniejszy koszt.

Czy MAVI zapewni dostęp do wszystkich treści, np. do wszystkich obecnych na rynku kanałów tematycznych?

Na rynku jest ponad 250 kanałów tematycznych, ale średnia oferta operatora kablowego to ok. 180 kanałów i ich zestaw jest mniej więcej taki sam w różnych firmach (plus minus 15 sztuk). Wszyscy je przetwarzają i dostosowują obecnie do tego, by je wyświetlić w telefonie komórkowym. I robią to tyle razy, ile jest stacji czołowych. My natomiast „postawiliśmy” te treści w prywatnej chmurze w Gdańsku należącej do VECTOR SOLUTIONS. Teraz dostarczamy treści z tej chmury. Przecież każdy ogląda to samo TVP1. Nie ma więc sensu przetwarzać 60 razy tego samego dla 60 operatorów. Można to zrobić raz i rozesłać do 60 miejsc. Zatem tę część oferty programowej, która jest możliwa do uwspólnienia – uwspólniliśmy. A to, co jest „krytyczne” u operatora ze względu na prywatność, prędkość, wydajność, „stawiane” jest u operatora. Uważamy, że taka telewizyjna hybryda, ma duży potencjał na sukces.

więcej w numerze 9/2019

    • Numer 3-4/2023


    • Sportowe lato w telewizji


      Dwa wielkie wydarzenia sportowe są dla kilku nadawców okazją do zwiększenia liczby swych odbiorców i wpływów…

    • Zapraszamy do Zakopanego


      z Jerzym Straszewskim, prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej rozmawia Jerzy Papuga Panie Prezesie, przed…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…