Pod koniec września zniknęła na MUX-1 stacja ESKA TV, a zastąpił ją nowy kanał 8TV. Czym spowodowana była ta zmiana?
ESKA TV jest bardzo silną marką, zwłaszcza w odniesieniu do młodych ludzi, przed okresem stabilizacji rodzinnej i zawodowej. Jednak w przypadku linearnej telewizji naziemnej ta grupa jest zbyt wąska i wydaje się być nieperspektywiczna. Rewolucja cyfrowa zmieniła po prostu dotychczasowy medialny ekosystem.
Co to znaczy nieperspektywiczna?
Z badań wynika, że telewizja naziemna w 70 proc. oglądana jest w przez mieszkańców małych miejscowości i na wsiach, czyli tam, gdzie nie ma telewizji kablowej. Liczba widzów ESKA TV odbierających ją z tv naziemnej malała i wynosiła 50 proc. Pozostali odbierali ją z satelity lub z telewizji kablowych. Od 3 lat udział rynkowy stacji zaczął się zmniejszać, a jej widzowie coraz częściej zamieniali linearny odbiór na streaming internetowy, aplikacje czy media mobilne. W efekcie, klasyczna telewizja przestała być dla nich pierwszym wyborem. Obserwując rynek i analizując trendy, uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie ESKI TV jedynie w dystrybucji kablowo-satelitarnej oraz zbudowanie silnej pozycji w internecie, w tym w urządzeniach mobilnych. Tam bowiem jest grupa najbardziej aktywnych jej użytkowników i tam szukają rozrywki nowi konsumenci mediów.
I 8TV ma być remedium na utratę udziałów rynkowych ESKI TV?
Tak, przy czym to także jest kanał muzyczno-rozrywkowy, co wynika z przejętej koncesji. Wprawdzie wiosną wprowadzono do niej drobne zmiany, ale i tak w dobowej ramówce znajduje się 19 godzin muzyki oraz 5 godzin programów o innym charakterze. Kanał 8TV kierowany jest do nieco starszej widowni niż widownia ESKI TV. Przede wszystkim, do osób młodych duchem i w okresie stabilizowania swojej sytuacji życiowej, otwartych na zmiany, poszukujących inspiracji. Prezentowana muzyka odwołuje się zarówno do przebojów minionej dekady, jak i nowych hitów. Celujemy w grupę ludzi dwudziestokilkuletnich i starszych.
Co, poza muzyką, można znaleźć w ofercie 8TV?
Programy skierowane są przede wszystkim do kobiet. Postanowiliśmy zbudować dla nich ofertę, która zapewni im przyjemność oglądania i pozwoli poczuć się lepiej. Przykładem może być serial „Jej szerokość Afrodyta”, pokazujący zadziwiającą przemianę szczupłej, trochę szalonej modelki, w ciało i umysł mądrej, ale puszystej prawniczki. Kolejną propozycją, lubianą przez kobiety, jest seria „Trinny i Susannah”, proponująca kobietom zarówno zmianę wizerunku, jak i wzmocnienie poczucia własnej wartości. Doszliśmy do wniosku, że warto ten program odświeżyć i przypomnieć. Mamy też własny program w podobnym stylu. To „Nowa Ja!”, prowadzony przez Katarzynę Cichopek. Bohaterkami są kobiety w wieku 20-45 lat, często mające za sobą trudne przejścia. Przy pomocy psychologa, fryzjera, stylistki i makijażystki staramy się pokazać im, że można przejść metamorfozę, która da im poczucie siły i wzmocni poczucie własnej wartości. Liczymy, że tego rodzaju porady życiowe i wskazówki przydadzą się kobietom oglądającym program.
Czym kierowali się państwo wybierając nazwę 8TV dla tego kanału?
Nie doszukujmy się tu jakiejś filozofii, choć można oczywiście ósemce przypisać symbolikę szczęścia, wynikającą z chińskiej tradycji czy nieskończoności. Generalnie jednak „ósemka” to był pierwszy wolny numer w oznaczaniu naziemnych stacji telewizyjnych w Polsce.
więcej w numerze 10/2016