Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Oglądalność stacji telewizyjnych w 2017 r. Roszady liderów, kaprysy widowni

Oglądalność stacji telewizyjnych w 2017 r. Roszady liderów, kaprysy widowni

Walka o rynkowe udziały oglądalności SHR  proc., a tym samym – intratne kawałki telewizyjnego tortu reklamowego – trwa w najlepsze pomiędzy najważniejszymi na polskim rynku nadawcami. Do rozgrywki staje coraz więcej chętnych – włączyły się w nią aktywnie m. in. kolejne stacje DVB – T; A kanałów tv wciąż przybywa i przybywa….

 

Tymczasem przed „szklanym” ekranem spędziliśmy jako nacja  nieco mniej czasu niż w latach wcześniejszych.  Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
w 2017 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 18 minut i 32 sekundy. W porównaniu do 2016 roku było to mniej o 3 minuty i 13 sekund, a do roku 2015 – o 5 minut. To wbrew pozorom dużo, gdy przyjmiemy hipotezę, że tradycyjna telewizja powolutku oddaje pole globalnej sieci, w tym np. korzystaniu z Video na żądanie, czy streamingu treści za pośrednictwem platform OTT. Szkoda, że tych przepływów widowni do internetu nie pokazują nam jeszcze narzędzia badawcze firm dokonujących pomiarów telewizyjnego audytorium.   

 

Jaki był telewizyjny 2017 r.? Wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2017 roku (w grupie wszyscy 4+) najwyższą oglądalność miał Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem poprzedniego roku zmalał co prawda o 4,72 proc. i wyniósł 10,91 proc., ale słoneczna stacja i tak może być z siebie zadowolona. Na pozycji drugiej znalazł się TVN, którego udział w analizowanym okresie  także …zmalał o 4,82 proc. – do 9,87 proc. Podium uzupełnia TVP1, która z miejsca drugiego spadła na trzecie. Jej wynik (udział w całości  widowni tv) w porównaniu do 2016 roku zmalał o 13,60 proc., do 9,59 proc. Żadna telewizja nie straciła w 2017 r. tylu widzów co właśnie TVP1.Widzów anteny odstręcza nachalna propaganda polityczna, choć prawdopodobnie 2018 rok pozwoli odrobić straty, jako że siłą napędową tej TVP 1 będzie sport (m. in. Igrzyska Olimpijskie w Korei czy Mundial w Rosji).  Czwarte miejsce przypadło TVP2 (7,87 proc. udziału; w dół o 5,41 proc.). Na piątym miejscu zestawienia uplasował się tematyczny, informacyjny TVN24, którego udział wyniósł 4,27 proc., po spektakularnym  wzroście – o 12,07 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się: TV4 (4,08 proc.;  duży wzrost – o 21,43 proc.), TVP Info (3,83 proc.; + 17,48 proc.), TVN7 (3,29 proc.; – 1,20 proc.), TV Puls (3,03 proc.; – 5,31 proc.) i świetnie radzący sobie na multipleksie nr 1  TTV (1,78 proc.; + 11,25 proc.).

 

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 41,24 proc. w 2016 roku, do 38,24 proc. w 2017 roku.

 

Jeśli spojrzymy pod tym samym kątem na tzw. grupę komercyjną 16-49, to  nowym liderem w zestawieniu jest tu TVN, a jego udział  w oglądalności wyniósł 12,65 proc., choć przy spadku o 0,78 proc. Na drugie miejsce spadł Polsat. Jego wynik w 2017 r. wyniósł 12,37 proc., po spadku o 6,50 proc. Dalej uplasowały się TVP2 (6,74 proc udziału; w dół o 6,13 proc.), która to „Dwójka” po raz pierwszy w historii pomiarów telemetrycznych w skali roku wyprzedziła jednak TVP1 (6,11 proc.; – 17,32 proc.). Następnie – kanał TV4 (4,07 proc. udziału; wzrost o 11,51 proc.). I kolejno: TVN7 (3,57 proc. udziału, wzrost o 1,71 proc.), TV Puls (3,42 proc. udziału, spadek o 8, 31 proc.), TVN24 (2,39 proc. udziału, wzrost o 4,82 proc.).

 

DVB-T – kto wyżej, kto niżej?

W 2017 roku wśród widzów oglądających tylko naziemną telewizję cyfrową najpopularniejszym kanałem był Polsat. Średni udział tej stacji w porównaniu do 2016 roku zmniejszył się o 5,70 proc. i wyniósł 13,72 proc. Dopiero druga była TVP1, która zanotowała udział na poziomie 12,49 proc., po spadku o 10,14 proc. Podium uzupełnia TVP2. Jej średni wynik w analizowanym okresie zmniejszył się o 3,74 proc. i wyniósł 9,79 proc. Na miejscu czwartym – TVN, której udział spadł o 3,88 proc., do 9,65 proc. Dalej – TVP Info, którego udział (m.in. na skutek połączenia pór emisji „Wiadomości” na antenach TVP1 i TVP Info)  wzrósł o 18,39 proc. do 7,21 proc.
Od 23. do 26. miejsca w zestawieniu zajęły naziemne kanały, które wystartowały pod koniec 2016 roku (Metro – 0,39 proc. udziału w 2017 roku, Zoom TV – 0,37 proc., WP – 0,32 proc. oraz Nowa TV – 0,30 proc.). Wszystkie te stacje względem końca 2016 roku, czyli początkowego okresu nadawania, zanotowały duże (nawet o kilkaset proc.) wzrosty oglądalności.

Opr. Red., więcej w numerze 2/2018

    • Numer 5/2018


    • Multimedia poczekają czy ktoś już czeka na Multimedia?


      Spektakularna klapa planowanej przez Liberty Global akwizycji sieci Multimedia Polska wywołuje pytanie – co dalej z…

    • Więcej „plusów dodatnich”


      z Andrzejem Rogowskim, prezesem zarządu Multimedia Polska rozmawiają Danuta Harenda i Andrzej…

    • Idzie wiosna – czas na Style!


      Wnętrze Domu Braci Jabłkowskich w Warszawie rozkwitło 1 marca br. kwiatami  – w takich dekoracjach stacja TVN…