Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > co nowego >> Operatorzy protestują

Operatorzy protestują

Grupa 30 sieci kablowych średniej wielkości pod egidą organizacji branżowej „MEDIAKOM”, wystosowała wspólny protest przeciw działaniom niektórych nadawców telewizyjnych. Zarzucają im m.in. zmuszanie operatorów do zawierania umów pakietowych, podnoszenie cen za kanały telewizyjne bez gwarancji jakości oraz faworyzowanie większych operatorów.

– Z naszych blisko 30-letnich doświadczeń wynika, że rynek telewizji kablowej najszybciej rozwijał się wtedy, gdy nadawcy dostarczali nam wysokiej jakości programy nie ingerując w konstruowanie ofert przez operatorów. To oni najlepiej znają oczekiwania klientów, i to oni powinni decydować o wyborze konkretnych programów, umieszczaniu ich w pakietach i na pozycjach EPG – czytamy we fragmencie oświadczenia.

Zastrzeżenia kierowane są pod adresem wielu nadawców. Można powiedzieć, że irytacja środowiska operatorskiego narastała stopniowo w ciągu ostatnich 3-4 lat i dotyczyła warunków stawianych w umowach przez następujące firmy: Polsat, nc+, Eleven, TVP, HBO. Do nagłośnienia protestu operatorów z wiosny br. „dołożyła się” większość nadawców, ale szalę przeważyło ostatnio stanowisko  firmy Eurosport –  i  wypowiedzenie umów jesienią ub. r. kierowane do ok. 40  proc. operatorów; propozycja podwyżek opłat o skali 100 proc. w ciągu 5 lat. Większość operatorów te propozycje odrzuciła i to jest najgorętszy temat, właśnie z powodu nieprzyjęcia przez nich warunków i niepewności, czy sygnał nie będzie wyłączony – jak zapowiadano – od 1 kwietnia br. (wyłączenia sygnału telewizyjnego różnych nadawców miały miejsce jak dotąd – do początku kwietnia 2017 r. – w przypadku kilku firm operatorskich). 

Zdaniem operatorów – nie można też kupić samego Eurosportu bez paczki Discovery.

Podsumowując. Operatorzy którzy podpisali stanowisko (lista poniżej), zaznaczają, że jeśli nie zmaleje presja ze strony nadawców na przyjęcie przez operatorów nieracjonalnych i szkodliwych warunków współpracy, będą musieli rozwiązywać umowy z niektórymi nadawcami. Ponadto nie wykluczają zgłaszania spraw do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Treść listu otwartego – protestu operatorów telewizji kablowej przeciwko monopolistycznym praktykom części nadawców – poniżej.

 

Szanowni Państwo,

 

Polski rynek telewizji kablowej jest najbardziej konkurencyjny w Europie. Prężnie działa na nim kilkaset sieci telekomunikacyjnych reemitujących ponad 200 polskojęzycznych programów telewizyjnych. To zasługa 28-letniej współpracy operatorów kablowych i nadawców opartej na poszanowaniu oraz zrozumieniu czasami wykluczających się racji. Dzięki temu, konsumenci mają dostęp do imponującej liczby kanałów i ofert, które mogą dostosować do swoich potrzeb i możliwości finansowych.

Niestety, z rosnącym niepokojem obserwujemy forsowanie przez niektórych nadawców telewizyjnych rozwiązań, których akceptacja mogłaby doprowadzić do wzrostu cen usług, a w konsekwencji negatywnie wpłynąć na rozwój rynku telewizji kablowej i działających na nim przedsiębiorstw, prowadząc do stopniowej monopolizacji rynku i ograniczenia klientom wyboru. Zgoda na warunki dyktowane przez część nadawców groziłaby erozją rynku telewizyjnego i byłaby niekorzystna dla wszystkich uczestników rynku: zarówno dla klientów, operatorów, jak i w długofalowej perspektywie również dla nadawców działających od lat zgodnie z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji i dobrych praktyk.

 

W tej sytuacji nie możemy się zgodzić na zaakceptowanie warunków stawianych przez niektórych nadawców, w szczególności na:

– zmuszanie operatorów do zawierania umów pakietowych, mimo braku zainteresowania klientów, dodatkowymi kanałami należącymi do tego samego nadawcy,

– uniemożliwianie operatorom swobodnego budowania ofert oraz narzucania kolejności programów na liście EPG,

– podnoszenie cen za programy bez jakiejkolwiek gwarancji jakości, a często przy realnym spadku ich oglądalności,

– nierówne traktowanie przedsiębiorców, zmierzające do eliminowania z rynku małych podmiotów, które w efekcie może wpłynąć na ograniczenie konkurencji i podwyżkę cen dla konsumentów.

 

Poparcie dla treści listu zgłosili:

 

Asta-Net (Piła), Zbigniew Ryczek, prezes zarządu; Astral Media(Łódź) Tadeusz Marczewski, prezes zarządu; Aura (Szczecin), Tadeusz Darczyński, prezes zarządu; Bartsat (Bartoszyce), Jerzy Nowicki, prezes zarządu; Centrum Zgierz, Andrzej Zając, sekretarz zarządu; Chamerlińscy (Białystok), Andrzej Chamerliński, współwłaściciel; CityMedia (Opole); Andrzej Owczarek, prezes zarządu; Dipol (Białystok), Wiesław Półkośnik, prezes zarządu; Dolsat (Bełchatów), Darosław Łakomski, prezes zarządu;  Elpos (Białystok), Eugeniusz Płoński, prezes zarządu; Eltronik (Brodnica), Leszek Węgrzynowski, właściciel, Eltronix (Koronowo), Jan Wiertlewski,  współwłaściciel, Gawex-Media (Warszawa), zarząd, Introlan (Łomża), Marzenna B. Bronakowska, właściciel; Lukman Multimedia (Warszawa), Paweł Kiepuszewski, dyrektor zarządu; Macrosat (Barczewo), Krzysztof Kacprowicz, właściciel; Marinex-Ampol 2 (Olecko), Krzysztof Przekop, prezes zarządu; Multiplay (Knurów), Andrzej Owczarek, członek zarządu; Satfilm (Włocławek), Robert Kowalczyk, prezes zarządu, SAV (Białystok), Antoni Kruczkowski członek zarządu, Sp. Mieszkaniowa „Północ” (Częstochowa), zarząd; Spółdzielnia Mieszkaniowa w Grudziądzu, Lucjan Zubrzycki, prezes zarządu; Spółdzielnia MSM, (Toruń), Janusz Żółtowski, członek zarządu; Stansat (Ożarów Mazowiecki), Stanisław Grzesik, właściciel; Telekomunikacja Podlasie, (Białystok), zarząd; Tel-Kab (Pruszków), Bronisław Diehl, prezes zarządu, Telkab (Tczew), Adam Przybyłowski, prezes zarządu; TOM Media (Dąbrowa Górnicza), Wojciech Baran; prezes zarządu; TP Nets, (Łódź), Piotr Marciniak, prezes zarządu, Wektor (Żagań), Ryszard Młynarczyk, prezes zarządu.

 

Na prośbę naszej redakcji o ustosunkowanie się do problemu z firmy Discovery Networks CEEMEA otrzymaliśmy następującą odpowiedź:

 

Discovery jest obecne w Polsce od ponad 20 lat. Przez ten czas udowodniliśmy, że potrafimy budować długotrwałe, partnerskie relacje ze wszystkimi uczestnikami rynku – zarówno operatorami, innymi nadawcami, jak i podmiotami instytucjonalnymi. Działamy zawsze w dobrej wierze, w oparciu o zasady wzajemnego zaufania, szacunku, z poszanowaniem celów biznesowych i potrzeb każdej ze stron.

 

Opr. Red.

    • Numer 1-2/2023


    • Sportowe lato w telewizji


      Dwa wielkie wydarzenia sportowe są dla kilku nadawców okazją do zwiększenia liczby swych odbiorców i wpływów…

    • Zapraszamy do Zakopanego


      z Jerzym Straszewskim, prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej rozmawia Jerzy Papuga Panie Prezesie, przed…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…