TELEKABEL & digital TV rozmawia z Izą Wiley, szefową polskiego biura A+E Networks.
Jakie są szanse na umieszczenie dwóch kolejnych kanałów z portfolio A+E Networks w pakietach operatorów kablowych i satelitarnych w sytuacji, gdy na „wejście” na rynek stacje czekają nawet po pół roku? Czy są już w Polsce operatorzy zainteresowani nowymi stacjami koncernu?
Po dołączeniu do A+E Networks w Polsce moim głównym zadaniem było stworzenie i wdrożenie nowej strategii biznesowej. Jesienią zeszłego roku ogłosiliśmy, że chcemy uruchomić dwa nowe kanały z naszego szerokiego portfolio – Lifetime oraz H2, obok nadających już w kraju rozrywkowo-dokumentalnego HISTORY i kryminalnego CI Polsat. Już wtedy obiecaliśmy sobie, że nie wprowadzimy kanałów do Polski, o ile nie będziemy mieli podpisanych umów z operatorami. Start nowych kanałów to kamień milowy w rozwoju A+E Networks w Polsce, gdyż ukazuje jak silne i zróżnicowane jest nasze portfolio. Spodziewamy się, że nowe stacje będą miały równie mocne wyniki jak w przypadku innych naszych międzynarodowych debiutów w 2014 roku. Z radością mogę powiedzieć, że dwie największe platformy cyfrowe w kraju – Cyfrowy Polsat oraz nc+ zainteresowały się ofertą programową kanałów H2 oraz Lifetime, zachęcone sukcesem obu marek na zagranicznych rynkach, a także popularnością HISTORY i CI wśród ich abonentów. Oznacza to automatycznie, że również i operatorom kablowym możemy z łatwością zaoferować nowe produkty. Liczymy, że niedługo poinformujemy o rozszerzeniu dystrybucji o zarówno większe, jak i mniejsze sieci w kraju.
Jak te stacje radzą sobie za granicą i czy Polska będzie pierwszym rynkiem w regionie gdzie się pojawią?
Polska to trzeci rynek europejski – po Wielkiej Brytanii i Irlandii, na którym zostanie uruchomiony kanał Lifetime. Obecnie dociera on do ponad 150 mln domów na świecie, a w ciągu ostatnich 3 lat został uruchomiony w ponad 100 krajach na terenie Azji, Ameryki Południowej i Afryki! W tym roku Lifetime zdobył 12 nominacji do nagród Emmy – najlepszy wynik w trzydziestoletniej historii stacji. Kanał też od 18 lat utrzymuje się w top 10 najpopularniejszych stacji dla kobiet na największym i najbardziej konkurencyjnym rynku na świecie, czyli w Stanach Zjednoczonych. Ten oszałamiający sukces dociera teraz do Polski. DNA tego kanału oparte jest na trzech filarach programowych – produkowanych przez Lifetime 40 oryginalnych filmach rocznie, kilku mocnych serialach fabularnych oraz powracających przebojowych seriach rozrywkowych.
H2 też ma się czym pochwalić – stacja pojawiła się na rynku amerykańskim zaledwie 3 lata temu i od tamtej pory jest najszybciej rozwijającym się kanałem dokumentalnym w USA! W ciągu 3 lat H2 dotarło do ponad 100 mln gospodarstw domowych na 4 kontynentach, a 2013 rok to najlepszy rok w historii kanału. W Polsce start H2 pokrywa się z uruchomieniem stacji w 4 krajach skandynawskich. Postawiliśmy tutaj na sprawdzonych ekspertów, popularne seriale własnej produkcji, a także znane, legendarne nazwiska. Prowadzącymi programy są byli wojskowi, twórcy np. postaci Iron Mana i Supermana, czy też hollywoodzcy aktorzy – wcielający się w nietypowe dla siebie role.
Czy nie będzie dla nadawcy problemem posiadanie w portfolio dwóch kanałów o tematyce historycznej?
W ostatnich latach HISTORY przeszło ewolucję i stało się stacją rozrywkową, skierowaną do młodszego odbiory – niezależnie myślącego widza, indywidualisty. Nową strategię programową i sukces HISTORY świetnie widać po wynikach w Cyfrowym Polsacie, gdzie jest to drugi najpopularniejszy kanał dokumentalny w grupie komercyjnej. H2 to nowy kanał naturalnie uzupełniający programową ofertę A+E Networks o szeroki przekrój gatunków związanych z historią – militariami, starożytnością, historią współczesną, a także programami dotyczącymi rozwoju nauki, motoryzacji i nowoczesnych technologii. Dysponujemy kilkoma tysiącami godzin programów, a co roku poszerzamy bibliotekę o ponad 120 godzin premier na wyłączność – w tym międzynarodowych hitów takich jak „Wielcy ludzie wielkich wojen”, przy którym zaangażował się sam Barack Obama. Nie wybaczylibyśmy sobie, gdybyśmy nie wykorzystali potencjału tkwiącego w męskiej, starszej widowni, która nadal szuka intelektualnej rozrywki na wysokim poziomie.
Jak będą różnicowane dwie anteny historyczne, tak by widz dobrze kojarzył obie marki – HISTORY i H2?
HISTORY nie jest kanałem historycznym – to wyjątkowy kanał rozrywkowo-dokumentalny, który opowiada o niezwykłych ludziach i inspirujących historiach. Skierowany jest do niezależnych mężczyzn, którzy nie boją się podejmować odważnych decyzji i lubią zdrową dawkę adrenaliny przed telewizorem. Uzupełniający ofertę HISTORY – kanał H2 to stacja dla ludzi ciekawych świata, zaspokająca głód wiedzy, informacji i ciekawostek. Razem ze światowymi ekspertami dostarczamy sprawdzonych informacji na każdy temat – pracują z nami: twórca legendarnych superbohaterów Stan Lee, najpopularniejszy amerykański aktor Bryan Cranston. Pokazujemy widzom sprawdzone, a często i legendarne produkcje z HISTORY, które teraz pasują do marki H2, w nowych odsłonach i seriach – jak np. „Starożytni kosmici”. Na H2 pojawią się również elementy polskiej historii, w serialach „Tajna armia Europy” czy „Polscy bohaterowie wojenni”. W zeszłym roku na 18 rynkach na świecie wśród 7 tys. mężczyzn przeprowadziliśmy badanie Facetologia (Dudeology). Prześledziliśmy w nim zmiany potrzeb i postaw mężczyzn, które dokonały się na przestrzeni trzech ostatnich pokoleń. Po dokładnej analizie jestem przekonana, że doskonale rozumiemy męską widownię oraz że nasze sztandarowe kanały HISTORY oraz H2 odpowiadają ich obecnym potrzebom.
Cały wywiad w numerze 12/2014 miesięcznika TELEKABEL & digital tv