Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > Wywiad miesiąca >> Światłowód jest naszą bronią

Światłowód jest naszą bronią

z Eweliną Rabsztyn, dyrektorem Telewizji i Kontentu Orange Polska rozmawia Andrzej Marciniak

Ilu klientów korzysta obecnie z usługi telewizyjnej Orange TV i która z opcji wybierana jest częściej – satelitarna czy kablowa?

Liczba abonentów przekroczyła pod koniec ubiegłego roku 1 milion, z czego większość to abonenci kablowej IPTV. Ta grupa dynamicznie rośnie wraz z rozwojem światłowodu Orange, który dociera już do 5 milionów gospodarstw domowych. Łącze światłowodowe zapewnia optymalne warunki techniczne do oferowania najnowocześniejszych usług telewizyjnych. Mam tu na myśli standard 4K, możliwość odtwarzania programów wyemitowanych w ciągu ostatnich 7 dni, obejrzenie od początku programu, którego emisja trwa, jak i nagrywanie wybranych audycji w chmurze. Multinagrywarka, bo tak nazywa się ta usługa w Orange, jest dostępna w ramach każdego pakietu Orange Love z telewizją. Abonenci dysponujący dekoderami 4K, czyli faktycznie większość naszych klientów korzystających z dostępu IPTV, mają również dostęp do bogatej oferty filmów na żądanie oraz wydarzeń pay per view. Można też domówić sobie pakiet dodatkowych kanałów bezpośrednio na dekoderze, przy pomocy pilota, bez konieczności wychodzenia z domu czy dzwonienia na infolinię. Nasi klienci mogą zamawiać dodatkowe pakiety w opcji elastycznej, z pierwszym miesiącem gratis i możliwością rezygnacji. Dla wybranych pakietów dostępna jest też oferta ze zobowiązaniem, za które abonent zyskuje rabat w każdym miesiącu zobowiązania. Dekodery 4K pozwalają również na bieżąco śledzić rachunki, a dzięki trybowi eko zmniejsza się zużycie prądu, co jest korzystne i dla portfela klienta, i dla środowiska. 

Czy Orange nadal trzyma się zasady, że usługę telewizyjną można kupić jedynie z internetem?

Tak, dostęp do sieci jest podstawą, bo bez tego przecież IPTV nie ma racji bytu z technologicznego punktu widzenia. Jak już wspomniałam, tylko z naszego łącza światłowodowego może już korzystać ponad 5 milionów gospodarstw domowych w całym kraju. To naturalne, że łączymy ofertę IPTV z własną usługą internetową. W ten sposób zapewniamy klientom optymalne warunki techniczne i możemy dostarczyć usługi najwyższej jakości, bez żadnych kompromisów. Warto podkreślić, że stale inwestujemy w infrastrukturę światłowodową oraz urządzenia abonenckie. Tu flagowym przykładem jest udostępniony niedawno nowy modem Funbox 6, pierwszy operatorski modem w Polsce, oferujący standard WiFi 6, który zapewnia niezrównaną jakość domowej sieci internetowej.

Jaki wpływ na rozwój państwa usługi telewizyjnej miała w ostatnich miesiącach pandemia?

Pandemia zmieniła życie nas wszystkich, uświadomiła nam, jak istotne znaczenie dla naszego codziennego życia, w pracy, w szkole, w relacjach z bliskimi ma stałe i stabilne łącze internetowe. Oferta Orange Love z telewizją odpowiada na te podstawowe potrzeby i w czasie pandemii cieszy się niesłabnącą popularnością. Telewizja bardziej niż kiedykolwiek stała się centrum domowej rozrywki. O rozwój Orange TV dbamy w tym czasie z nie mniejszą atencją i zaangażowaniem. To, co się zmieniło, to sposób komunikacji z partnerami biznesowymi, z którymi „spotykamy się” jedynie zdalnie. 

A jak ta sytuacja przełożyła się na sposób konsumpcji telewizji przez abonentów?

Z pewnością oglądają oni więcej treści wideo niż wcześniej. Dotyczy to zwłaszcza programów informacyjnych, ale i inne, o charakterze tematycznym, nie pozostają daleko w tyle. Obserwujemy to na przykładzie dodatkowych pakietów kanałów, które w ostatnich miesiącach cieszą się wyjątkowym zainteresowaniem. Klienci spędzają więcej czasu przed ekranem, choć zmieniły się godziny oglądania – siadamy przed telewizorem wcześniej, bo nie tkwimy w ulicznych korkach, jak przed pandemią. Myślę, że te zmiany nie są specyficzne dla Orange Polska i podobne zachowania można zaobserwować na całym rynku.

Coraz więcej osób korzysta z bogatej i atrakcyjnej oferty serwisów streamingowych. W jakim stopniu odbierają one widzów tradycyjnym kanałom TV?

Niewątpliwie popularność tych serwisów szybko rośnie, ale nie widzimy, aby odbywało się to kosztem tzw. tradycyjnej telewizji. Wciąż daleko jej jeszcze do określania mianem „oldschoolowej”. Dzięki nowoczesnym funkcjonalnościom, jak Orange TV Go czy Multinagrywarka, tradycyjne kanały zyskują na elastyczności, widz może oglądać je w dogodnym dla siebie miejscu i czasie, również na alternatywnych urządzeniach. To zaspokaja potrzeby szerokiego grona konsumentów.

Nie obawia się pani konkurencji globalnych serwisów streamingowych, które coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w Polsce?

Nie, nie obawiam się tego. Widzę w nich możliwości wynikające ze zbudowania partnerstwa, które pozwoli rozwijać biznes przez obie strony, zarówno platformy OTT, jak i operatorów, przy jednoczesnym zadowoleniu naszych wspólnych klientów. To takie „win-win-win”. Kluczem do sukcesu będzie zachowanie harmonii na drodze do tych trójstronnych korzyści. Takiego klucza nieustannie poszukujemy i jestem przekonana, że go odnajdziemy.

W czym widzi pani przewagę Orange nad innymi operatorami?

Dysponujemy unikalnymi możliwościami technologicznymi. Dzięki ogromnym inwestycjom możemy pochwalić się nie tylko największą siecią stacjonarnego internetu w Polsce, ale też siecią światłowodową o największym zasięgu. Światłowód jest naszą bronią, pomagającą w pozyskiwaniu nowych klientów. Superszybkie łącze otwiera też pole dla nowej jakości technologicznej konwergencji. Właśnie tym chcemy w pierwszej kolejności konkurować na rynku – jakością proponowanych usług. Konwergentne pakiety, łączące telewizję, domowy internet i telefonię mobilną cieszą się od lat niesłabnącą popularnością. Nasza propozycja dla klienta jest kompleksowa – oferujemy nowoczesne usługi, urządzenia w atrakcyjnych cenach i przydatne akcesoria. Na naszą korzyść działa też z pewnością skala działania. Salony Orange można znaleźć w całej Polsce, właściwie w każdej większej miejscowości. Cały czas inwestujemy też w jakość obsługi klienta, aby doświadczenia z kontaktu z nami były coraz lepsze. Przykładem innowacji, którą wprowadziliśmy na infolinii już kilka lat temu, jest Max – sztuczna inteligencja, pomagająca skrócić czas obsługi podstawowych zgłoszeń.

Co będzie największym wyzwaniem dla Orange TV w tym roku?

Przede wszystkim, będzie nim tempo, w jakim zmienia się obecnie rynek i potrzeby klientów – stale rośnie podaż, a i popyt nie maleje. Nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, aby dostarczać naszym klientom atrakcyjną i jak najszerszą ofertę treści, w wygodnej dla nich formie. W tym roku nie będzie inaczej.

A jakie perspektywy rozwoju telewizji kablowej widzi pani w najbliższych pięciu latach? 

Nie specjalizuję się w prognozowaniu odległej przyszłości. Nikt z nas nie jest w stanie tego dokładnie przewidzieć, choć wszyscy próbujemy. Jednak trudno uciec tutaj od szerszych trendów, które widzimy na rynku, przede wszystkim, postępującej cyfryzacji. Pandemia spowodowała, że więcej osób przekonało się do w pełni cyfrowych rozwiązań. Będzie to miało również wpływ na nasz rynek. Już od pewnego czasu wdrażamy kolejne działania, które idą w tym kierunku, jak wspominane już nowe funkcjonalności naszych dekoderów, umożliwiające w pełni cyfrowe zarządzanie swoimi treściami, pakietami i rachunkami. W nadchodzących latach ten trend dodatkowo przyspieszy. Szybciej też będą zachodziły zmiany związane z treściami. Klienci, przyzwyczajeni do decydowania o tym, co i gdzie za chwilę obejrzą, będą coraz wyraźniej zgłaszać tę potrzebę. Globalnie, telewizja linearna i usługi streamingowe nadal będą współistnieć, uzupełniając się wzajemnie. Będą natomiast ewoluować, i te zmiany z pewnością będą również coraz bardziej dynamiczne.

więcej w numerze 1/2 2021

    • Numer 5-6/2023


    • Sportowe lato w telewizji


      Dwa wielkie wydarzenia sportowe są dla kilku nadawców okazją do zwiększenia liczby swych odbiorców i wpływów…

    • Zapraszamy do Zakopanego


      z Jerzym Straszewskim, prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej rozmawia Jerzy Papuga Panie Prezesie, przed…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…