Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > Wywiad miesiąca >> Talenty na celowniku Scripps

Talenty na celowniku Scripps

SONY DSCz Phillipem Luffem, dyrektorem zarządzającym UK&EMEA Scripps Networks International rozmawiają: Danuta Harenda i Andrzej Marciniak

 

Scripps jest liderem rynku wśród kanałów typu lifestyle. Przejmując TVN wchodzi jednak w nowy biznes, obejmujący też stacje informacyjne czy ekonomiczne. Czy będzie to mieć wpływ na strategię działania firmy?

 

Rzeczywiście, główny zakres naszych kompetencji dotyczy, przede wszystkim, kanałów rozrywkowych, kulinarnych czy podróżniczych, ale Polska nie jest jedynym krajem, w którym postanowiliśmy zaangażować się także w stacje biznesowe. Tak jest też w Wielkiej Brytanii, gdzie jesteśmy związani z BBC w ramach wspólnej platformy programowej UKTV. Oczywiście, zakup TVN to była spora zmiana w stosunku do tego, co robiliśmy dotychczas. Mieliśmy świadomość, że TVN to marka z sukcesami, działająca na bardzo ważnym rynku i mająca ogromne możliwości rozwoju. Zależy nam, aby wznieść ten biznes na jeszcze wyższy poziom. Nie chodzi o zmienianie głównych stacji w kanały typu lifestyle, ale o bliską współpracę z zespołem zarządzającym TVN w celu identyfikacji obszarów potencjalnego wzrostu. Ja nie angażuję się w zarządzanie TVN, bo moim głównym obszarem są kanały lifestyle`owe, ale pracując blisko z lokalnym teamem widzę, że możemy nawzajem sporo nauczyć się o biznesie. Nie chodzi więc o pełną integrację obu firm, ale o współpracę, wzajemną inspirację i naukę.

 

Z pewnością jednak zna pan założenia strategiczne dotyczące rozwoju TVN…

 

Nie jestem bezpośrednio zaangażowany w codzienną pracę TVN, więc trudno mi mówić więcej o planach na przyszłość. To, co należy do moich obowiązków, to dokładna analiza oferty programowej TVN i szukanie formatów, które mogłyby się sprawdzić w innych naszych kanałach poza Polską. Z drugiej strony, TVN zyskała dostęp do naszej bogatej biblioteki i może tam znaleźć nowe programy, które spodobają się polskim widzom. Świetnym przykładem tego może być choćby „Kitchen Crashers”, który wiosną przyszłego roku pojawi się na antenie TVN.

 

Od pewnego czasu wasz kanał Food Network znaleźć można w ofercie Cyfrowego Polsatu pod nazwą Polsat Food Network. Czy ta współpraca będzie kontynuowana, czy też planujecie ją zakończyć i pozostać ze swymi kanałami wyłącznie na platformie nc+?

 

Absolutnie nie planujemy zrywania tej współpracy, zwłaszcza, że niesie ona dla nas dużo korzyści. Obecność na platformie Cyfrowego Polsatu zapewnia nam dotarcie do szerokiej grupy widzów, a ponadto Polsat świetnie prowadzi swój biznes, jeśli chodzi o dobór kanałów, badania rynkowe czy marketing. Oczywiście, dzięki TVN możemy rozwijać nasz biznes intensywniej i zyskiwać nowe możliwości. Nie widzę konfliktu między tymi działaniami, dlatego nie zamierzamy zmieniać obecnej sytuacji.

 

Czy można spodziewać się w przyszłości zmiany nazwy TVN na Scripps?

 

Wydaje mi się, że to nie miałoby sensu, bo to zupełnie inny biznes. TVN oferuje przecież także inny kontent niż to, co Scripps ma w swej ofercie. Ponadto marka TVN jest bardzo silna na polskim rynku i dlatego nie mamy planów, żeby coś zmieniać w tej kwestii.

 

Nie obawia się Pan, że kolejne kanały lifestyle`owe spod znaku Scripps staną się konkurencją dla już istniejących stacji TVN?

 

Dobre pytanie, ale odpowiedź brzmi: nie. Uważamy, że polski rynek wciąż ma możliwości wprowadzania nowych kanałów i chcemy naszą ofertą zapełniać istniejące luki. Oczywiście, możemy dublować się z ofertą kanałów kulinarnych, ale w segmencie stacji adresowanych do kobiet jest tu jeszcze sporo do zrobienia. Chcemy wprowadzać kanały, które będą inspirować kobiety i czynić ich życie lepszym i łatwiejszym. Naszym głównym punktem zainteresowania jest szeroko pojęty dom. Będziemy mówić o jego renowacji, dekoracji wnętrz i aranżowaniu przestrzeni mieszkalnej. Kilka stacji ma w swojej ofercie programy na ten  temat, ale nie ma kanału, który byłby poświęcony kompleksowo tej problematyce. Z doświadczenia zaś wiemy, że konsumenci tego potrzebują. My zaś mamy na tyle bogatą i różnorodną ofertę, że jesteśmy w stanie zaproponować kontent idealnie dopasowany do polskiego rynku. Zakładamy, że kanał Dom i Styl składać się będzie w 60 proc. z oryginalnych produkcji, które nie będzie sprzedawane innym nadawcom.  

 

Staraliście się umieścić Dom i Styl na MUX-8. Skoro to się nie udało, to czy będziecie zabiegać o dołączenie tej stacji do oferty sieci kablowych i platform satelitarnych?

 

To prawda, że mieliśmy nadzieję na zdobycie miejsca na nowym multipleksie naziemnym. Teraz musimy sięgnąć do planu B. Spotykamy się z wieloma operatorami kablowymi, by zorientować się, czy jest zainteresowanie takim kanałem. Z naszych badań wynika, że jest na niego miejsce i wierzymy, że operatorzy również tak to widzą.

 

Lifestyle to bardzo pojemne pojęcie. Czy myślą państwo o wprowadzaniu na rynek wyspecjalizowanych kanałów poświęconych np. żeglarstwu czy wędkarstwu?

 

Na amerykańskim rynku koncentrujemy się głównie na ofercie dla kobiet i do tej pory taka strategia przynosi sukces. Mamy też kilka programów skierowanych zarówno do kobiet, jak mężczyzn. W wielu krajach jest sporo stacji adresowanych wyłącznie do męskiej widowni. To głównie oferta z pogranicza lifestyle`u i rozrywki opartej na faktach. Dla nas absolutnym priorytetem są jednak kobiety i ich upodobania. Uważamy, że są one bardziej wymagające, ale też spędzają przed telewizorem więcej czasu i są bardziej lojalne w stosunku do wybranych kanałów. Z kolei mężczyźni wybierają głównie sport, programy informacyjne i dokumentalne, a to trudny i niezwykle konkurencyjny biznes. Jeśli jednak dostrzeżemy szansę, że na konkretnym rynku będzie można stworzyć atrakcyjny kanał dla mężczyzn, to na pewno się nad tym poważnie zastanowimy. Na razie jednak koncentrujemy się przede wszystkim na kobietach i ich pasjach.

 

więcej w numerze 12/2015

    • Numer 11/2017


    • Telewizja w internecie


      Jeszcze kilka lat temu by obejrzeć w telewizji ulubiony serial, widz musiał czekać na konkretny dzień tygodnia i…

    • Zmieniamy się dla widzów


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Danielem Reszką, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE w spółce…

    • Świat wart ocalenia


      Na Czerwonej Liście Gatunków Ginących i Zagrożonych przygotowywanej przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody…