Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Technologiczna rozgrywka

Technologiczna rozgrywka

27 czerwca br. zakończyła się w Gdyni 17. edycja Konferencji Technik Szerokopasmowych (KTS), której organizatorem  jest firma VECTOR Solutions. Prelegenci, tym razem pod hasłem „Technologiczna rozgrywka”, starali się odpowiedzieć m. in na pytanie, w jakie technologie i rozwiązania powinni inwestować operatorzy sieci telekomunikacyjnych, w tym kablowych, jeśli chcą utrzymać swą pozycję na rynku.

 

Tempo zmian technologicznych stawia przed operatorami ogromne wyzwania – mówił otwierając konferencję Janusz Kilon, prezes zarządu CEO VECTOR SOLUTIONS. – Przy tej okazji stoimy przed dylematami, jakie rozwiązania wybrać, żeby były z jednej strony wystarczające na dzisiaj, a z drugiej – jak nie popełnić błędów, tak żeby dzisiejsze wybory pozwoliły nam spokojnie budzić się jutro. Operatorzy kablowi zastanawiają się, czy inwestować dalej w DOCSIS czy w GPON. Dziś najczęstszym wyborem jest DOCSIS 3.1, który daje możliwość oferowania przepływności w kierunku do abonenta, sięgającej 10 Gb/s. Ale jednocześnie trwają prace nad standardem DOCSIS 4.0, który ma umożliwiać symetryczną transmisję 30 Gb/s w kablach koncentrycznych. Lada chwila pojawi się też 5G. Decyzje biznesowe nie są i nie będą zatem łatwe.

 

Jest jeszcze inny ważny problem, na który uwagę zwrócił mówca. – Dla nas, jako środowisku techników, inżynierów i osób odpowiedzialnych za dobór i rozwój technologii pojawia się wyzwanie związane z kadrami. Tylko bowiem dobrze wyszkolone, znające najnowsze osiągnięcia technologiczne powstające za granicą (chociażby w USA ) zespoły techników, będą mogli sprostać czekającym ich wyzwaniom.

 

Nad drogą po której zmierza technologiczny świat zastanawiał się Szymon Karbowski, business development director, VECTOR. – Pojawia się wiele słów wytrychów, które możemy znaleźć w różnych technologicznych newsach, ale których znaczenie może mieć  niebagatelny wpływ na rozwój i funkcjonowanie operatorskiego biznesu. Jednym z nich jest blockchain. Jak mówił S. Karbowski, kojarzy się głównie z kryptowalutami i może dlatego jest niedoceniany. Tymczasem technologia ta, to nowy rodzaj systemu baz, który przechowuje i rejestruje dane w sposób umożliwiający wielu interesariuszom bezpieczne współdzielenie dostępu do tych samych informacji. To zaś stwarza pole do rozwoju nowych, perspektywicznych usług. Także inne technologie, jak: sztuczna inteligencja, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, big data, nie powinny być przez operatorów lekceważone. Lepiej się zastanowić, jak je wykorzystać do własnych celów. W przypadku sztucznej inteligencji warto zwrócić np. uwagę na fakt, że liczba miejsc na rynku pracy, na których wymagane są  kompetencje związane z AI wzrosła  o 4,5 razy od 2013 r.podkreślał mówca.

 

Ron Visse, business development CPE w firmie Arris, przekonywał operatorów, jak ważne dla satysfakcji klientów, a co za tym idzie, dla efektywnego prowadzenia biznesu, są rozwiązania gwarantujące komfort w korzystaniu z domowego internetu mobilnego Wi Fi. Jak stwierdził – 30 proc. telefonicznych skarg kierowanych do call center operatorów, to skargi dotyczące funkcjonowania Wi Fi. Klienci bardzo łatwo się denerwują, kiedy internet działa źle. Tak więc dobre pokrycie powierzchni mieszkania czy domu siecią o odpowiedniej jakości sygnału, rozwiązania zapewniające łatwość instalacji i podłączania urządzeń do sieci oraz bezpieczeństwo i kontrolę (np. limity korzystania z sieci dla dzieci) są niezbędne dla zapewnienia firmie wysokich notowań u abonentów.

 

Zarobić na trendach

 

Dzień drugi konferencji poświecono w dużej części na omówienie nowych technologii i modeli biznesowych dla usług telewizyjnych. Czy da się zarobić na treściach 4K ? Krzysztof Świergiel, dyrektor zarządzający Eleven Sports, udzielił na tak postawione pytanie odpowiedzi twierdzącej. Transmisje sportowe realizowane w 4K UHD to  kosztowne treści, ponieważ nadawca musi się dodatkowo rozliczyć za każdy mecz czy wydarzenie nadawane w tej technologii. Mimo tego kanał Eleven Sports 4K zaczyna być rentowny.  – Klienci, zwłaszcza kiedy muszą dodatkowo za program zapłacić, oczekują bardzo dobrej jakości. A ponieważ właśnie głównie na tych dodatkowych pieniądzach zasadza się model biznesowy kanałów Eleven Sports (pozycjonowanych jako grupa kanałów Premium) dobrą jakość musimy klientom obiecać i zagwarantować – mówił. Na pomysł uruchomienia kanału w 4K wpłynęła… okazja biznesowa – twierdził K. Świergiel. To ona najpierw spowodowała, ze Eleven Sports w ogóle pojawił się na rynku i że okazał się sukcesem, a później uruchomiono kolejne kanały i wreszcie – 4K. – W tym roku powstała sytuacja, dająca dużą przewagę rynkową nadawcom, którzy kupili transmisje w 4K z tegorocznych Mistrzostw Świata w piłce nożnej. Ale jest to kontent, który można sprzedać tu i teraz. Pozostaje pytanie – co dalej, kiedy mundial się skończy? – Tymczasem naszą strategią jest dostarczanie klientowi kontentu 4K w sposób ciągły. Będziemy mieli m.in. rozgrywki Bundesligi i LaLigi w ultra wysokiej rozdzielczości, a być może zdobędziemy także w 4K wyścigi Formuły 1. Bardzo istotna zatem w biznesie jest możliwość obiecania klientowi, że coś co kupuje, zagości u niego na stałe. Że dekoder 4K w który się zaopatrzy nie będzie mu służył tylko przez jeden event, taki jak np. wspomniany mundial – dodawał K. Świergiel. Dotychczas kanał Eleven Sports 4K był emitowany na wyłączność przez firmę Orange. Ale umowa właśnie się kończy i nadawca prowadzi już rozmowy z innymi kontrahentami – operatorami kablowymi. Jak twierdzi dyrektor Eleven Sportrs, spółka ma już zakupiony bogaty kontent w 4K, ale na razie, do czasu pozyskania nowych partnerów biznesowych, nie chce go udostępniać.

 

Edward Allfrey – Head of TV & Media Sales, Ericsson podzielił się uwagami dotyczącymi trendów UHD I OTT. W jego ocenie sport i transmisje na żywo są siłą napędową do korzystaniu z nowych technologii i jednocześnie mają bardzo duże znaczenie dla ich wprowadzania. Jest to także kluczowy czynnik dla pozyskiwania abonentów. Z badania PWC wynika że 82 proc. abonentów chętnie zmieniłoby swojego dostawcę usług TV i OTT, gdyby okazało się że nagle odcięto im dostęp do treści na żywo. Kolejne badania pokazują, że 2/3 populacji wykorzystuje różne platformy by mieć dostęp do treści on line. Badania oglądalności wykazały, że mecze eliminacyjne przed mundialem były oglądane przez większą liczbę widzów niż finał rozgrywek futbolu amerykańskiego Superbowl. Ta technologia ma też wpływ na tradycyjną telewizję bo jeśli ludzie korzystają z OTT, to mniej oglądają telewizji tradycyjnej. – Ludzie musza mieć dostęp do treści wszędzie, na wszelkich możliwych urządzeniach, mówił E. Allfrey. – Ale trzeba tu sprostać kilku wyzwaniom, m.in. zagwarantować odpowiednią jakość strumienia danych. Trzeba też pracować nad kwestiami latencji, tak aby opóźnienia przekazu były jak najmniejsze. To wszystko jednak wiąże się z kosztami dotyczącymi przetwarzania danych i obciążenia sieci.

 

Kolejną część drugiego dnia Konferencji poświęcono technologiom światłowodowym. Wielu operatorów kablowych wciąż stoi przed dylematem, czy zostać przy „miedzi”, czy też  przechodzić na światłowód? Ale trendy są jednoznaczne. W ostatnich trzech latach odnotowano w Europie 49-proc. wzrost liczby abonentów w zasięgu FTTH (Fiber To The Home) lub FTTB (Fiber To The Building)Polska znalazła się wśród krajów, które odnotowały największy wzrost bazy użytkowników tej technologii – o 55 proc. Dzisiaj w zasięgu sieci światłowodowej znajduje się w naszym kraju 2,2 mln gospodarstw domowych. Skoro wybieramy światłowód, to czy lepsza będzie technologia FTTH czy FTTB? Jak twierdził Maciej Połom, solutions engineer w VECTOR SOLUTIONS, FTTH Council Europe ocenia, że operatorzy coraz bardziej stawiają na rozwiązania FTTH. Technologia ta bowiem wdrożona została w 55 proc. gospodarstw domowych objętych zasięgiem takich sieci w Europie. Oba rozwiązania mają sporo podobieństw. Wśród nich: łatwa skalowalność sieci, prosta instalacja abonencka oraz jeden punkt dystrybucyjny w budynku. Pewną przewagą FTTH są natomiast: kompaktowość infrastruktury i brak elementów aktywnych, co powoduje, że nie starzeje się ona tak szybko.

 

W części wystawienniczej konferencji znaleźć można było m.in. prezentacje rozwiązań dedykowanych technologii 4K i VR, rozwiązania dla infrastruktur dostępowych, przekrój urządzeń wspierających technologię DOCSIS 3.1, stanowisko z rozwiązaniami GPON czy duże portfolio sprzętu dla operatorów data center. W wydarzeniu wzięło udział ponad 250 przedstawicieli zarówno największych, jak i lokalnych operatorów telekomunikacyjnych (w tym kablowych) i dostawców rozwiązań technologicznych.

    • Numer 1-2/2024


    • Sportowe lato w telewizji


      Dwa wielkie wydarzenia sportowe są dla kilku nadawców okazją do zwiększenia liczby swych odbiorców i wpływów…

    • Zapraszamy do Zakopanego


      z Jerzym Straszewskim, prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej rozmawia Jerzy Papuga Panie Prezesie, przed…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…