Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > Wywiad miesiąca >> Telewizja made in Britain

Telewizja made in Britain

Jacek Koskowski

z Jackiem Koskowskim, general manager vice president, BBC Worldwide Polska rozmawia Andrzej Marciniak.

 

Wkrótce dojdzie do istotnej zmiany oferty BBC Worldwide na polskim rynku. Jak wygląda ta oferta telewizyjna obecnie i jak się wkrótce zmieni?

 

Teraz mamy pięć kanałów: BBC Entertainment, BBC Knowledge, BBC HD, BBC Lifestyle i Cbeebies. Dwa ostatnie pozostaną markami regionalnymi i będą rozwijane na wybranych rynkach, m.in. w Polsce. Pozostałe, o charakterze globalnym, zostaną poddane korzystnym zmianom. BBC Entertainment będzie dostępny pod nazwą BBC Brit, a BBC Knowledge pod nazwą BBC Earth. Oba kanały zostaną wzbogacone wyjątkowymi propozycjami programowymi dostępnymi dla nich na wyłączność. 

 

Jaki będzie charakter tych stacji? Zacznijmy może od BBC Brit…

 

To kanał adresowany raczej do mężczyzn. Chcemy, by stał się takim telewizyjnym kumplem faceta, poprzez prezentowanie i odwoływanie się do męskich pasji. Przyjmując takie założenie, zbudowaliśmy kanał wokół naszego sztandarowego programu, jakim jest Top Gear, który teraz będzie mieć dla nas jeszcze większe znaczenie. Jego najnowsze serie będziemy mieć na wyłączność, co oznacza, że nie pojawią się one w ramówkach naszych konkurentów. BBC Brit ma oferować programy nietuzinkowe, wysokiej jakości, okraszone specyficznym, brytyjskim humorem. Koncentrowanie się na męskich pasjach nie oznacza, że zamykamy się na żeńską widownię. Przecież samochody już dawno przestały być wyłącznie domeną mężczyzn. Przykładowo Top Gear gromadzi przed telewizorami ponad 35 proc. kobiet. Mamy ambicję przyciągnąć przed ekran wymagających intelektualnie widzów, którzy oczekują od życia czegoś więcej.

 

A co z BBC Earth?

 

Będzie to kanał dokumentalny o charakterze poznawczym, z elementami edukacyjnymi. Mamy świadomość, że na rynku są już stacje o podobnej tematyce, ale wydaje się, że nasz pomysł jest znacznie szerszy. Nie zamierzamy przedstawiać tylko świata fauny i flory. Chcemy z pasją opowiadać o Ziemi i człowieku oraz ich wzajemnych relacjach. Wszystko ma być pokazane w ciekawy, daleki od sztampy sposób. Jesteśmy pewni, że doświadczenie BBC w zakresie tworzenia niezwykle wartościowych dokumentów oraz bogata biblioteka predestynują nas do stworzenia właśnie takiego kanału jak BBC Earth, dając gwarancję, że będzie to telewizyjna marka najwyższej jakości.  

 

Co zdecydowało o takim kierunku zmian?

 

Nowe kierownictwo BBC Worldwide wdraża strategię opartą na trzech filarach. Pierwszym jest wysokiej jakości kontent, w co inwestujemy coraz mocniej. Drugi filar tworzą nasze marki, będące nie tylko tradycyjnymi kanałami telewizyjnymi, ale funkcjonujące także w wielu innych obszarach, takich jak: produkty konsumenckie czy wydarzenia na żywo. I wreszcie szeroko pojęta cyfrowa innowacyjność, obligująca wręcz do aktywności w obszarze nowych mediów. Pojawienie się naszych nowych, globalnych marek jest właśnie pierwszym efektem wdrażania wspomnianej strategii.

 

BBC ma wielkie ambicje dotyczące obecności na polskim rynku telewizyjnym. Jak daleko sięgają te ambicje i czy wyznacza je jedynie oglądalność?

 

Oglądalność jest niewątpliwie bardzo ważna i dlatego chcemy sprawić, by nasze notowania w rankingach systematycznie rosły. Już teraz obserwujemy taki trend, który powinien znacząco wzmocnić się po starcie odświeżonych kanałów. Pod względem oglądalności chcemy znaleźć się w ścisłej czołówce wśród zagranicznych nadawców. Zdajemy sobie sprawę, że polski rynek jest niezwykle konkurencyjny i wyróżnia się szeroką ofertą, ale nasze pomysły są unikalne i BBC Brit oraz BBC Earth są skazane na sukces. Oczywiście osiągnięcie tego celu wymaga ciężkiej pracy i czasu.

 

Czy zmiany dotyczyć będą także BBC Lifestyle, Cbeebies i BBC HD?

 

BBC Lifestyle zostanie wzbogacony o część kontentu BBC Entertainment. Wraz z pojawieniem się na rynku BBC Earth w ofercie programowej BBC HD miejsce programów przyrodniczych zajmą seriale telewizyjne doceniane przez widzów na całym świecie. W Cbeebies nie będzie rewolucji.

 

Uruchamianie nowych marek lub zastępowanie nimi innych to poważne wyzwanie i konieczność zapewnienia jak najszerszej dystrybucji. Jak wygląda współpraca z operatorami w tym zakresie?

 

Jestem przekonany, że pojawienie się nowych marek z atrakcyjną ofertą programową, oznacza – zarówno dla widza jak i operatora – zmianę na korzyść. Nasze kanały funkcjonują w różnych pakietach i wprowadzanie zmian wymaga przeprowadzenia rozmów na temat tego, gdzie trafią nowe marki, jaką zajmą pozycję w EPG, itp. Wszędzie tam, gdzie już jesteśmy, rozwijamy relacje biznesowe, nieustająco zabiegamy też o rozszerzenie zasięgu.

 

Nowe marki z portfolio BBC mają charakter globalny. Czy to wyklucza sięganie po produkcje lokalne?

 

Jestem przekonany, że po uruchomieniu tych marek przyjdzie czas na rozważanie możliwości tworzenia także polskich produkcji. Za wcześnie jednak na konkrety. W przyszłości na pewno będziemy szukać lokalnych partnerów, by takie projekty rozwijać. Każda globalna marka powinna dbać o lokalne akcenty, by jak najlepiej dopasowywać się do wymagań odbiorców na danym rynku.

 

Cały wywiad w numerze 12/2014 miesięcznik TELEKABEL & digital tv

    • Numer 11/2017


    • Telewizja w internecie


      Jeszcze kilka lat temu by obejrzeć w telewizji ulubiony serial, widz musiał czekać na konkretny dzień tygodnia i…

    • Zmieniamy się dla widzów


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Danielem Reszką, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE w spółce…

    • Epic Drama


      14 grudnia ub. r. do oferty wybranych operatorów dołączył nowy kanał tematyczny Epic Drama. To stacja z…