Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Telewizje dobrych wiadomości

Telewizje dobrych wiadomości

Telewizje Lokalne

W dobie internetu i globalnych telewizji bombardowani jesteśmy bez przerwy informacjami – głównie dramatycznymi – o wydarzeniach w najodleglejszych zakątkach planety. Tylko czy przykładowego Kowalskiego naprawdę bardziej obchodzi wybuch wulkanu na wyspie, o której nigdy nawet nie słyszał, niż remont ulicy, którą codziennie jeździ do pracy?

 

Wystarczy obejrzeć kilka ogólnopolskich programów informacyjnych, by przekonać się, że są one robione głównie z „warszawskiego” punktu widzenia, a telewizyjne studia goszczą ciągle tych samych polityków czy celebrytów, przemieszczających się z jednego programu do drugiego. I wbrew temu, co zapewne myślą szefowie informacyjnych stacji, prawdziwa Polska to nie wyłącznie rejon Alei Ujazdowskich czy ul. Wiejskiej. Jednak wieści z małych miasteczek mają szansę przebić się wyłącznie wtedy, gdy popełniono tam zbrodnię lub doszło do spektakularnej katastrofy. O tym, że toczy się tam normalne życie dowiedzieć się można głównie dzięki lokalnym mediom.

 

Koncesja dla wytrwałych

 

Według danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wydano dotychczas 240 koncesji dla telewizji lokalnych, choć …nie wiadomo, ile ich naprawdę nadaje. Ciągle bowiem rozpatrywane są nowe wnioski, a niektórzy nie rozpoczynają działalności lub z niej rezygnują. Jednak przez ostatnie sześć lat przybyło w Polsce prawie 50 nowych nadawców telewizji lokalnych. Czy to tylko efekt przedsiębiorczości rodaków? A może rzeczywiście coraz bardziej potrzebujemy wieści z naszego najbliższego otoczenia i coraz chętniej oglądamy lokalne serwisy? Na oba pytania trzeba udzielić twierdzącej odpowiedzi.

 

Zastanawiające jest, że przy tak dużej liczbie udzielonych koncesji niezwykle trudno byłoby znaleźć w polskim prawodawstwie definicję telewizji lokalnej. Nigdzie też nie zostało zapisane, że tacy nadawcy realizują misję publiczną. Mało tego, procedura uzyskania koncesji przez jakąś lokalną stację w małym mieście jest identyczna do tej, jaka obowiązuje wielkich nadawców satelitarnych o oddziaływaniu ogólnopolskim. Perspektywa przejścia całej procedury może skutecznie zniechęcić małe firmy, chcące uruchomić własny program telewizyjny dla lokalnej społeczności. – Zdajemy sobie sprawę, że obecna regulacja dotycząca koncesjonowania nadawców telewizji kablowych wymaga zmian – uważa Barbara Turowska, dyrektor Departamentu Monitoringu KRRiT. – Trwają  prace, których celem jest m.in. rezygnacja z koncesjonowania takich programów. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podziela pogląd, że wystarczająca byłaby ich rejestracja. Mam nadzieję, że projekt wspomnianych zmian wkrótce trafi do konsultacji społecznych.

 

Liczy na to m.in. Stowarzyszenie Polskie Telewizje Lokalne i Regionalne, jedyna praktycznie w kraju organizacja zrzeszająca takich nadawców. – Należy do nas 50 telewizji i naszym celem jest wspieranie lokalnych mediów, a przez nie demokracji lokalnej – twierdzi Juliusz Marek, prezes SPTLiR i jednocześnie właściciel Telewizji Elbląskiej. W zasięgu zrzeszonych w stowarzyszeniu telewizji jest ok. 2 mln widzów, a oglądalność naszych programów wynosi 25 proc. Działamy w oparciu o współpracę z siecią kablową VECTRA, która umożliwia emisję poszczególnych programów lokalnych.

 

SPTLiR to jednak tylko jeden z segmentów rynku lokalnych telewizji. Do niedawna wiedza o nim była fragmentaryczna. Ostatnio jednak Departament Monitoringu KRRiT wystosował do wszystkich nadawców specjalnie przygotowaną ankietę, której celem było zebranie informacji m.in. o nadawanych programach, współpracy z lokalnymi społecznościami i samorządami. – Mieliśmy nadzieję, że wszyscy odpowiedzą na ankietę, ale ostatecznie zdecydowało się na to 111 telewizji, czyli ok. 46 proc. mających koncesje – przyznaje Michał Wiśniewski, autor ankiety. – Otrzymaliśmy obraz rynku bardzo zróżnicowanego, który boryka się z wieloma problemami.

 

Andrzej Marciniak, więcej w numerze 9/2014 miesięcznika TELEKABEL & digital tv

 

    • Numer 1-2/2024


    • Sportowe lato w telewizji


      Dwa wielkie wydarzenia sportowe są dla kilku nadawców okazją do zwiększenia liczby swych odbiorców i wpływów…

    • Zapraszamy do Zakopanego


      z Jerzym Straszewskim, prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej rozmawia Jerzy Papuga Panie Prezesie, przed…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…