Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Telewizyjny rollercoaster

Telewizyjny rollercoaster

W 2018 r. liderem oglądalności wśród wszystkich widzów (grupa 4+) był Polsat, a w grupie komercyjnej -TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Zwiększyły się także wpływy reklamowe większości kanałów.

 



W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. statystyczny Polak spędzał przed telewizorem średnio 4 godziny, 17 minut i 8 sekund dziennie. W porównaniu do 2017 r. czas ten skrócił się o 1 minutę i 24 sekundy, a do 2016 r. – o 4 minuty i 37 sekund – wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Największą oglądalnością wśród wszystkich stacji telewizyjnych cieszył się Polsat. Jednak średnie dobowe udziały tego kanału liczone w SHR% względem poprzedniego roku zmalały o 6,23 proc. i wyniosły 10,23 proc. Z trzeciej na drugą pozycję awansowała TVP1, której udział w analizowanym okresie zwiększył się o 1,46 proc. do 9,73 proc. Wzrost ten telewizja publiczna zawdzięcza głównie transmisjom z ważnych wydarzeń sportowych w 2018 r. (wśród nich Mistrzostwa Świata w piłce nożnej czy Puchar Świata w skokach narciarskich). Trzecie miejsce przypadło TVN (stacja zamieniła się miejscami z TVP 1). Jej wynik to 9,38 proc. Czwarte miejsce zajęła TVP2 (8,16 proc. udziału – wzrost o 3,68 proc.). Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 38,24 proc. w 2017 r., do 37,50 proc. w roku ubiegłym, na co miała wpływ m.in. zwiększająca się oglądalność kanałów tematycznych, zarówno kablowo-satelitarnych, jak i obecnych na multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej. Rekordowy wzrost oglądalności (dzięki obecności na MUX 3 – w wersji SD i MUX 8 – w wersji HD naziemnej telewizji cyfrowej) odnotował kanał TVP Sport (wzrost o 162,16 proc. w grupie: wszyscy 4+ i 253,85 proc. w grupie komercyjnej). Większość kanałów z pierwszej 20 rankingów oglądalności w obydwu grupach docelowych, to stacje otwarte o zasięgu ogólnopolskim, dzięki m.in. obecności na multipleksach NTC. Na tym tle trzeba więc podkreślić wagę kanałów, które pomimo znacznie mniejszego zasięgu, także znalazły miejsce w top 20. To m.in. TVN24, Polsat News, TVN Style, TVN Turbo czy TVP Seriale.

 

 

W grupie komercyjnej (16-49) prym wiedzie stacja TVN. Jej udział (SHR%) w 2018 r. wyniósł 12,19 proc., po spadku o 3,64 proc w stosunku do 2017. Drugą lokatę zajął Polsat. Jego wynik z ub.r. to 11,40 proc., po spadku o 7,84 proc. Kolejne dwa miejsca zajęły TVP2 (6,86 proc. – wzrost o 1,78 proc.) i TVP1 (6,69 proc. – wzrost o 9,49 proc.). Co ciekawe, nie wszystkie kanały z top 20 w grupie: wszyscy 4+ , znalazły miejsca także w grupie komercyjnej. Z zestawienia top 20 udziałów w oglądalności w grupie: wszyscy 16-49, wypadły Polsat News, Stopklatka i FOKUS TV. Ich miejsce w tej grupie zajęły TVN Turbo, TVN Style i Polo TV. W obydwu grupach największe spadki rok do roku odnotował kanał TVP Info (10,44 proc. w grupie 4+ i 9,29 proc. w grupie komercyjnej).

 

 

Sport z największą widownią

 

 

Największą widownię w ub. r. zgromadziła transmisja mundialowego meczu Polska-Kolumbia. W TVP1 oglądało ją 11,64 mln widzów, co przełożyło się na 64,39 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów. Na drugim miejscu – spotkanie Polaków z Senegalem – 9,28 mln oglądających (65,13 SHR%), a na trzecim – mecz Polski z Japonią – 7,67 mln oglądających (64,55 SHR%). Czwarte miejsce przypadło finałowemu konkursowi wygranego przez Kamila Stocha Turnieju Czterech Skoczni w Bischofshofen. Transmisję śledziło średnio 7,28 mln widzów TVP1 (47,11 SHR%). W top 10 najlepiej oglądanych programów w 2018 r. znalazły się tylko dwa niezwiązane ze sportem. Ósmy był serial „M jak miłość”, który 30 stycznia na antenie TVP 2 oglądało 6,43 mln widzów (40,14 SHR%), a dziesiąty, emitowany w TVP 1 „Teleexpress”. 28 stycznia, w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich, obejrzało go 6,41 mln widzów (41,49 SHR%). Cała dziesiątka, to programy nadawane na dwóch głównych antenach telewizji publicznej (stąd wspomniany wcześniej awans tych stacji w wynikach oglądalności). Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadziło w ub. r. reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 2 grudnia 2018 r. śledziło 4,59 mln widzów (29,05 SHR%).

Opr. AK, więcej w numerze 2/2019

    • Numer 5/2019


    • W labiryncie technologii


      Business ChallengeBranża kablowa od zawsze bazuje na infrastrukturze. To ona stanowi bazę do świadczenia usług,…

    • Oferta programowa i technologia muszą iść w parze


      „TELEKABEL & digital tv” rozmawia z Edytą Sadowską, wiceprezesem zarządu nc+ ds. programowych , a od 1…

    • Grupa TVN i Discovery Polska - lifestylowo


      Kto stroni od polityki i publicystyki, a w telewizji ogląda głównie kanały lifestylowe, tego powinny zainteresować…