Trzy słowa, ogrom treści. Telewizja, kino i … Polska. W pewną koncepcję złożył je w 2003 roku Grzegorz Molewski – proponując rynkowi medialnemu tematyczną stację tv komercyjnej, prezentującą wyłącznie dokonania rodzimych producentów audiowizualnych. Prócz pomysłodawcy uwierzyło w nią kilku innych pasjonatów i … tak to się zaczęło.
Przedsięwzięcie genialnie proste. Wydawałoby się, że wystarczy zagospodarować istniejące od dziesiątków lat zasoby polskich filmów, seriali i dokumentów i pokazać je pod odrębnym szyldem na małym (wówczas!) ekranie telewizora. Nic bardziej mylnego – prawa autorskie do większości tych dzieł były w posiadaniu różnych podmiotów rynkowych, w tym m. in. TVP (w odniesieniu do niektórych obrazów filmowych jest tak do dziś). Początki były więc skromne. W niemal rodzinnej atmosferze – z kilkunastoosobowym zespołem i na niewielkiej przestrzeni wynajmowanych w stolicy kolejnych biur. Tak jak innym telewizyjnym stacjom tematycznym w tym czasie – sukces nowemu przedsięwzięciu mogły przynieść m. in.: ciekawa zawartość, niebanalna oprawa graficzna i … przede wszystkim – sprawna dystrybucja wśród obecnych na rynku nadawców oraz remitentów, operatorów CATV. Kino Polska debiutowało w momencie gdy polski rynek liczył niespełna 60 kanałów tematycznych.
Stawiająca na rynku pierwsze kroki Telewizja Kino Polska na początku nie miała za sobą zaplecza w postaci zamożnej spółki- matki. Dość szybko doczekała się jednak dopływu kapitału w postaci inwestora – poznańskiej spółki BB Investment, zaś kapitał zagraniczny pojawił się w 2008 r. – po 5 latach działalności firmy. To, że firmie przez 15 lat udało się przekuć bieżące przychody i zyski w sprawnie funkcjonującą, dużą, międzynarodową organizację, rynek zawdzięcza dalekowzroczności jej szefów i zaangażowaniu pracowników. Dziś Kino Polska TV to nowoczesna, dynamicznie rozwijająca się grupa medialna, pretendującą do miana czołowego gracza na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Głównymi gałęziami biznesowymi grupy są: emisja i produkcja kanałów telewizyjnych, dystrybucja, działalność wydawnicza, produkcja filmowa, rekonstrukcja i archiwizacja dzieł polskiej kinematografii oraz internet. Do Grupy medialnej należą m.in. kanały: Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Kino TV, Zoom TV, Stopklatka TV.
Po 15 latach od startu swojego pierwszego kanału – Telewizji Kino Polska – spółka Kino Polska TV ma w portfolio 35 stacji tematycznych, dystrybuowanych na 6 kontynentach i 34 światowych rynkach, m.in. w Czechach, na Słowacji, w Turcji, Rosji i USA.
Opr. DH., więcej w numerze 12/2018