Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Tematyczny triumf X muzy

Tematyczny triumf X muzy

TAXIDRIVER-SPTI-23.tif

Wiedzą o tym wszyscy nadawcy na świecie, także ci odpowiedzialni za segment kanałów tematycznych filmowo – serialowych. Dobry jakościowo scenariusz, a na jego podstawie – dobry film lub serial, to skarb, który może na wiele miesięcy (lat) wywindować wskaźniki oglądalności danej stacji. Historie, które w udany sposób przełożono na język telewizji rozpalają wyobraźnię i opinię setek tysięcy ludzi. A dzięki nowym technologiom i np. zjawisku multiscreeningu – grupa ta ciągle rośnie.

 

Bitwa na udziały

 

Pod względem udziałów oglądalności – liderem w grupie omawianych stacji są TVP Seriale. Na miejscu drugim – Stopklatka TV, której udziały sukcesywnie zmierzają do 1 proc. (SHR). Trzeci jest kanał akcji i przygody AXN – własność Sony Pictures Television. Tuż za nim – Polsat Film. Można by rzec – że w omawianym segmencie prym wiedzie kapitał polski, gdyby nie to, że przeważa w nim jednak liczba stacji zagranicznych, m. in. tych powiązanych z wielkimi międzynarodowymi koncernami rozrywkowymi jak FOX czy Universal.

Kanały filmowo – serialowe to różnorodny segment. Mamy więc w ich gronie na polskim rynku kanały premium, których nadawcy coraz częściej poszerzają dystrybucję o (płatny lub bezpłatny) dostęp internetowy ( np. serwisy: HBO GO, nc+ GO, częściowo – FilmboxLife).

Właśnie grupie tych nadawców płatnej telewizji w ostatnich latach zagrażają coraz bardziej gracze OTT o charakterze globalnym – firmy bazujące na streamingu internetowym, niekoniecznie wyrosłe w środowisku show – biznesu. To nie są gracze drugoplanowi. Tacy jak np. YouTube czy Netfilix (właśnie udostępnił ofertę w Polsce) wiedzą, że aby przebić się na wymagającym i bardzo konkurencyjnym rynku miłośników X muzy potrzeba produktu najwyższej, światowej klasy – np. serialu „House of Cards”… w umiarkowanej cenie. Ale i gracze zasiedziali nie zasypują gruszek w popiele – np. serial „Gra o tron” emitowany przez HBO wykształcił grono wiernych fanów gatunku filmowego fantasy ( gdyż zaczyna się on jak niewinne fantasy). Mamy tu honorowego bohatera, rubasznego króla, zombie… A tymczasem trup zaczyna trupem poganiać, a bohaterowie dokonują ponurych transformacji – w inwalidę, szaleńca, kastrata itp. Bardzo to wszystko brutalne, ale doskonałe pod względem aktorskim, tudzież – wykorzystania technik animacyjno – komputerowych.

 

W pakiecie

 

Inna grupa to kanały filmowo – serialowe, za których oglądanie trzeba co prawda płacić, ale nie w ramach extra opłaty, tylko w ramach abonamentu za pakiet stworzony przez operatora satelitarnego albo kablowego czy telekomunikacyjnego. Jest tu cały wachlarz profili stacji tv: z produkcjami polskimi, produkcjami akcji i przygody, dramatami, romansami, komediami, klasyką kina i kinem autorskim, produkcjami sensacyjnymi, sci-fi itd. Jednym słowem – dla każdego coś miłego; w sumie na polskim rynku jest ok. 30 tego typu kanałów, przy czym takie rodzime tuzy jak Polsat nie powiedziały tu ostatniego słowa (zapowiadając od pewnego czasu stworzenie stacji Polsat Film 2). Są wśród nich kanały tematyczne jak np. Polsat Film czy TVP Seriale, których sama nazwa nastawia widza na odpowiedni „gatunkowo” odbiór, a trzeba przyznać, że na rynku oglądalności kanał serialowy TVP od początku radzi sobie świetnie ( w te ślady idzie dziś TVN Fabuła, która właśnie zapowiedziała powtórną emisję „wieloletniego” autorskiego serialu „Na Wspólnej”.) 

Są operatorzy, którzy kanały filmowo – serialowe łączą w pakietach ze stacjami z innych segmentów rynkowych; są tacy, którzy stacje te  wrzucają przy okazji sprzedaży „do jednego worka”. Najbardziej klarowną (tematycznie) jak dotąd paczkę kanałów filmowo – serialowych oferowała swego czasu telewizja n, w podobny sposób swą ofertę tv sprofilowała Netia w swojej Telewizji Osobistej. 

 

Skromnie w NTC

 

Trzecim działem tradycyjnego rynku telewizyjnego jest naziemna telewizja cyfrowa i multipleksy. W dotychczas uruchomionych w Polsce trzech MUX-ach doczekaliśmy się tylko jednego kanału filmowego – Stopklatka TV (wspólnego przedsięwzięcia Kino Polska TV i Agory). Dołączyć do niego (z planowanego na 2017 rok MUX 8) ma kanał będący w gestii Spółki ZPR – Spectrum TV – stacja o nazwie TV# (Hashtag). Ma ona co prawda zawierać głównie filmy fabularne i seriale, ale w ramówce znajdą się także audycje rozrywkowe, publicystyczne i serwisy informacyjne. Warto zauważyć, że znak firmowy tej stacji przeniesiony zostanie do świata tradycyjnych mediów ze świata socjal mediów – znak# służy tam do szybszego identyfikowania pożądanych treści, np. na platformie Twitter. Jak wiadomo – NTC (mimo istnienia abonamentu RTV) uważana jest za telewizję darmową (zarówno oferta ogólnopolska jak i tematyczna). Być może zmieni to planowane wprowadzenie przez nowe władze powszechnej opłaty audiowizualnej.

Czy odbiorcy cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce powinni czuć się pokrzywdzeni brakiem dostępu do oferty filmowo – serialowej z górnej, płatnej półki? Niekoniecznie – dość przywołać spektakularny sukces oglądalności serialu emitowanego na antenie otwartej TVP oraz w jednym z jej kanałów tematycznych (TVP Historia” ) czyli dzieła o nazwie „Wspaniale stulecie” drążącego ( głównie poprzez alkowy haremu) tematykę wieków potęgi imperium osmańskiego. I tak elitarny zasięg ambitnej, spektakularnej i wielokrotnie nagradzanej serii HBO „Gra o tron” zmaga się z masową widownią i szerokim odbiorem społecznym „Wspaniałego stulecia”. To ostatnie nie tylko doskonale spełnia „zapotrzebowanie serialowe” przeciętnego polskiego widza, ale znalazło się w pierwszej piątce haseł najszybciej zyskujących na popularności w 2015 roku w wyszukiwarce Google.
Serial… albo podbija serca telewidzów… albo nie. Wiedzą o tym nadawcy skrzętnie odnotowujący wskaźniki oglądalności pierwszych odcinków danej produkcji i porównując je z osiągnięciami „menu” serwowanego w tym samym czasie antenowym przez konkurencję. Ponieważ liczby nie kłamią, niektóre współcześnie kręcone seriale po prostu znikają z anteny po tzw. pierwszej serii, jak np. polsatowska produkcja z jesieni 2015 roku – „Aż po sufit”.

 

Opr. D. Harenda, więcej w numerze 1/2016

    • Numer 11/2017


    • Telewizja w internecie


      Jeszcze kilka lat temu by obejrzeć w telewizji ulubiony serial, widz musiał czekać na konkretny dzień tygodnia i…

    • Zmieniamy się dla widzów


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Danielem Reszką, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE w spółce…

    • Świat wart ocalenia


      Na Czerwonej Liście Gatunków Ginących i Zagrożonych przygotowywanej przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody…