Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > co nowego >> Tonący brzydko się chwyta

Tonący brzydko się chwyta

TVP

Telewizja publiczna ma potężny instrument do walki z przeciwnościami losu – kilka swoich anten o ogólnopolskim zasięgu. Właśnie jednej z nich – TVP1 (w głównym wydaniu „Wiadomości”) – użyto 10 maja br. do postawienia pod znakiem zapytania wiarygodności badań polskiego oddziału firmy Nielsen Audience Measurement.

Straty głównego programu informacyjnego TVP – „Wiadomości” w rynku udziałów oglądalności tv, w materiale wyemitowanym w TVP 1 (a powtarzanym później na innych antenach) postanowiono uzasadniać w wyjątkowo paskudny sposób. Rzekomą tendencyjność badań Nielsena w Polsce wyjaśniano m. in…. życiorysem zawodowym szefowej jego oddziału – Elżbiety Gorajewskiej. Ponieważ jej doświadczenie zawodowe w firmach badawczych sięga czasów rządów komunistycznej ekipy Wojciecha Jaruzelskiego – zestawiano zdjęcia E. Gorajewskiej ze zdjęciami generała maszerującego w stanie wojennym w otoczeniu swej świty. Posłużono się też wyrwanymi z kontekstu cytatami z ówczesnych „tendencyjnych” dokumentów firm badawczych CBOS i GfK Polonia firmowanych przez E. Gorajewską, co oczywiście miałoby uzasadniać obecne kiepskie wyniki oglądalności najważniejszego programu informacyjnego TVP.

TVP podważyła też w ww. materiale wiarygodność Nielsena zlecając TNS Polska sondaż telefoniczny oglądalności „Wiadomości” emitowanych 9 maja (na próbie 800 respondentów). Według tego sondażu – wyniki Nielsena były zaniżone o 1/3, gdy tymczasem nawet laik wie, że nie da się porównywać wyników sondażu do profesjonalnych badań telemetrycznych z uwagi na kompletnie inną metodologię ich prowadzenia.

 

Poniżej – oświadczenie firmy AGB Nielsen w tej sprawie:

 

Oświadczenie AGB Nielsen w sprawie materiału, który 10 kwietnia 2016 r. ukazał się w głównym wydaniu „Wiadomości” TVP1.

„AGB Nielsen jest niezależnym dostawcą badań audytoriów telewizyjnych dla nadawców i reklamodawców w Polsce.

AGB Nielsen prowadzi działalność zgodnie z międzynarodowymi standardami badawczymi (w tym ESOMAR i GGTAM). Zgodnie z tymi standardami, AGB Nielsen jest regularnie kontrolowany przez niezależnych audytorów w celu zapewnienia zgodności z najwyższymi standardami.

Raport z 1985 r. dotyczący sytuacji politycznej i postaw społecznych w Polsce został opracowany przez rządowe centrum badania opinii publicznej CBOS, w którym Elżbieta Gorajewska zatrudniona była na stanowisku specjalisty, w żaden sposób nie odzwierciedla osobistych poglądów Elżbiety Gorajewskiej i powinien być postrzegany we właściwym kontekście historycznym.

Biuro prasowe AGB Nielsen

 

 

Przedstawiciele TNS Polska ubolewają nad tym, że wyniki badania zostały wykorzystane w personalnym ataku na szefową Nielsena. Ponadto, Urszula Krasowska, szefowa zespołu badań społecznych TNS, mówi, że nie da się weryfikować wyników oglądalnośći Nielsena z ich sondażem.  TNS nie badało oglądalności, lecz tzw. zasięg, czyli ile ludzi w ogóle oglądało „Wiadomści”.  Zmierzono deklarację, że ktoś „Wiadomości” w poniedziałek oglądał, ale nie wiadomo, czy całe, czy fragment i jaki. Nielsen zna odpowiedź na takie szczegółowe pytania.

    • Numer 9-10/2023


    • Sportowe lato w telewizji


      Dwa wielkie wydarzenia sportowe są dla kilku nadawców okazją do zwiększenia liczby swych odbiorców i wpływów…

    • Zapraszamy do Zakopanego


      z Jerzym Straszewskim, prezesem Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej rozmawia Jerzy Papuga Panie Prezesie, przed…

    • Player.pl dla fanów motoryzacji


      MotorTrend to jedna z najbardziej uznanych na świecie firm- producentów programów motoryzacyjnych. Marka internetowa…