TVP wydała wczoraj oświadczenie, którego treść została także odczytana na zakończenie głównego wydania „Wiadomości”.
„W związku z budzącymi wątpliwości raportami firmy AGB Nielsen Media Research sp. z o.o., od 2011 r. monopolisty na polskim rynku telemetrii, Telewizja Polska kierując się zasadą transparentności i rzetelności zwróciła się w dniu 14 kwietnia br. do Nielsena o udostępnienie kodów pocztowych uczestników tzw. panelu badawczego. Dane te, respektując wymóg ochrony danych osobowych, w łatwy i czytelny sposób potwierdziłyby geograficzną reprezentatywność doboru grupy badanych telewidzów.
Telewizja Polska, jako jeden z głównych klientów Nielsena, płacących za jego usługi wiele milionów złotych, wyraża zaniepokojenie, że pomimo upływu prawie dwóch tygodni Nielsen Audience Measurement zwleka z udostępnieniem tych danych.”
Jak podaje portal wirtualnemedia.pl agencja w odpowiedzi na prośbę TVP przesłała dokładną strukturę panelu telemetrycznego. Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen w rozmowie z portalem zaznacza: „Na podstawie przekazanych danych można stwierdzić m.in. jak panel jest zbudowany, czy jest reprezentatywny oraz jakie jest jego rozproszenie.”
„- Na podstawie tej danej nadawca może przybliżyć się do identyfikacji panelisty. Jesteśmy zobligowani umowami z respondentami, że ich dane nie zostaną nikomu udostępnione. Musimy respektować te zasady.”
Gorajewska wyjaśnia ponadto, że dane panelowe, zawierające wykaz miejscowości lub kody pocztowe, mogą być udostępnione jedynie niezależnym audytorom. Z reguły audyt paneli przeprowadza grupa zagranicznych audytorów.
– Na pewno informacje o kodach pocztowych nie zostaną przekazane żadnemu graczowi na polskim rynku – podkreśla dyrektor zarządzająca Nielsena.”