Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> VoD nadawców czyli telewizja i internet w jednym

VoD nadawców czyli telewizja i internet w jednym

1-hbo-go

Przedstawiamy wybranych polskich i działających w Polsce zagranicznych nadawców, którzy szansę na zyskiwanie widowni i mnożenie zysków zobaczyli w przenoszeniu treści telewizyjnych do internetu, w postaci serwisów video na żądanie (VoD). Taki proces ma w mediach miejsce od kilku lat. Zapoczątkowany przez TVP działalnością Ośrodka Mediów Interaktywnych w połowie obecnej dekady, w ostatnim czasie znacznie się zintensyfikował, obejmując także internet mobilny.

 

Serwisy internetowe nadawców są coraz bardziej rozbudowane i zróżnicowane, dla przejrzystości dzielone na kategorie gatunkowe, części płatne i bezpłatne itp. To już nie tylko dostęp do ulubionych pozycji programowych w dowolnym czasie. To także streaming całych kanałów telewizyjnych oraz budowanie platform VoD dla poszczególnych kanałów tv, a także poszczególnych wydarzeń (w tym premier telewizyjnych). To również aplikacje dla potrzeb internetu mobilnego. Przekaz video jest też kluczowym sposobem komunikowania poszczególnych marek w mediach społecznościowych.

Można powiedzieć – ilu nadawców – tyle pomysłów na monetyzowanie treści tv. w internecie. Pecunia non olet. Treści najnowsze i z najlepszą producencką metryką – kosztują. Najczęściej – w modelu transakcyjnym lub subskrypcyjnym. Popularny jest też model oparty na emisji reklam „w sąsiedztwie” pożądanych treści. Kontent tworzony przez jednych nadawców monetyzowany jest najczęściej w najpopularniejszych platformach VoD innych graczy – nadawców i dystrybutorów.

Także nowe technologie i boom na smartfony podpowiadają, że należy zwrócić się w stronę internetu mobilnego – stąd np. alianse nadawców telewizyjnych z operatorami telefonii komórkowej, co w rezultacie skutkuje m. in. korzystaniem z serwisów bez opłat za transfer danych.

 

Strategicznie

 

Efektem takiej strategicznej współpracy T-Mobile Polska SA i TVN SA jest Strefa T-Mobile w Player.pl. Firmy te uruchomiły w pierwszych dniach grudnia ub. r. przeznaczony dla klientów T-Mobile nowy subskrypcyjny serwis wideo na żądanie (SVOD) Strefę T-Mobile, na należącej do TVN platformie VoD – Player.pl. Połączenie treści dostarczanych przez TVN z infrastrukturą gwarantowaną przez sieć telekomunikacyjną T-Mobile otwiera szeroki dostęp do świata rozrywki mobilnej. Usługa Strefa T-Mobile dostępna jest w urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi Android, iOS i Windows Phone, można z niej korzystać poprzez przeglądarkę internetową w komputerach osobistych.

Strefa T-Mobile zapewnia dostęp na żywo do flagowych programów TVN, oglądanie wybranych, polskich i zagranicznych filmów fabularnych – a także wybranych kanałów telewizyjnych na żywo (m.in. TVN24, TVN Turbo i TVN Style). Dzięki usłudze Multiscreening klienci, mając jedno konto mogą korzystać z usługi w urządzeniach mobilnych: laptopach, tabletach i smartfonach. Trzy pakiety umożliwiające dostęp do Strefy T-Mobile to: podstawowy Start (3 kanały na żywo: TVN Biznes i Świat, TVN Style TVN Turbo), 10 odcinków wybranych bajek i pierwsze odcinki wybranych seriali, wybrane filmy); Kids dla najmłodszych (oprócz 3 kanałów na żywo j. w., ponad 400 odcinków kreskówek. W ramach Kids nie ma reklam, wliczono weń 5 godz. bezpłatnego transferu w T-Mobile. Jego cena to 4,99 zł/m-c); pakiet Multi dla najbardziej wymagających (16 kanałów tv na żywo, w tym TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN Turbo, TVN Style) kanały z rodziny AXN, Kino Polska i FilmBox; ponad 130 przebojów filmowych, z comiesięczną premierą prosto z kina. Każdego miesiąca więcej o co najmniej 10 tytułów. Użytkownik otrzymuje dostęp do hitów serialowych, np. „House of Cards”, także wszystkich seriali i najbardziej popularnych show TVN. Transmisja danych na potrzeby pakietu jest nielimitowana, a miesięczna opłata za pakiet to 14,99 zł.

 

Jaki model biznesowy?

 

– Materiały wideo w serwisie VoD.tvp.pl oraz w dedykowanych serwisach specjalnych są udostępniane użytkownikom w dwóch modelach – reklamowym i płatnym – wyjaśnia Jacek Rakowiecki – rzecznik prasowy TVP. – Pierwszy zakłada, że treści oglądane przez internautów nie są objęte żadnym systemem płatności, do klipów dołączone są formy reklamowe wideo (preroll, midroll, postroll – ich długość jest dostosowana do długości docelowego materiału filmowego). Model płatny stosowany jest przy materiałach archiwalnych oraz wybranych filmach fabularnych, ale przede wszystkim przy przedpremierowych odcinkach najpopularniejszych seriali TVP – dodaje. Traktowane jako treści premium – serwowane zwykle z tygodniowym wyprzedzeniem odcinki są dostępne po dokonaniu płatności (karta/przelew/sms premium). Od 5 grudnia ub. r. materiały dotychczas płatne są dostępne także za darmo w ramach Strefy Widza TVP. Wszyscy płatnicy abonamentu mają dostęp do treści premium za darmo. Wystarczy zarejestrować się do Strefy Widza (obecnie 9 tys. użytkowników) i po podaniu unikalnego kodu abonenta korzystać z treści, które normalnie wymagają płatności. Coraz szersza oferta firm medialnych związana z nowymi usługami/markami wideo w internecie, w większości wypadków wiążę się z obecnością w tej ofercie także treści Telewizji Polskiej. Polityka TVP zakłada nie tylko udostępnianie treści w ramach własnych platform dystrybucji (VoD.tvp.pl, aplikacja mobilna, usługi Smart TV), ale także docieranie do internetowych widzów poprzez współpracę z innymi graczami na rynku usług VoD i pokrewnych.

Sami – w przeciwieństwie do naszych partnerów biznesowych oraz konkurentów – oferujemy widzom wyłącznie produkcje pochodzące z oferty Telewizji Polskiej – mówi rzecznik TVP Jacek Rakowiecki.

Biblioteka wideo TVP to ponad 400 tys. klipów wideo o różnym charakterze. Audycje telewizyjne i samodzielne produkcje (filmy dokumentalne, fabularne) zagregowane w serwisie VoD.tvp.pl to ponad 35 tys. materiałów. Liczba treści płatnych stanowi ok. 1 proc. ogółu. Jeśli chodzi o popularne gatunki oraz tytuły, często wyniki oglądalności w sieci pokrywają się z wynikami antenowymi. Niesłabnącą popularnością cieszą się seriale, programy rozrywkowe( „Rolnik szuka żony”) oraz muzyczne („The Voice of Poland”). Internauci lubią też publicystykę. W zależności od typu płatności koszt jednego płatnego materiału na VoD.tvp.pl to 5-6 zł. Jeśli chodzi o ofertę VoD na platformie Smart TV, to różni się w stosunku do oferty dostępnej w głównej bazie treści VoD, czyli na stronie VoD.tvp.pl (serwis, dzięki przygotowaniu w technologii responsywnej działa także w urządzeniach mobilnych). Różnice wynikają z ograniczeń formalno-prawnych – część audycji nie może być dystrybuowana we wszystkich usługach, w których dostępne są produkcje TVP.

Media społecznościowe to ważny kanał kontaktów z widzami i naturalne miejsce promocji marek TVP. Na Facebooku najpopularniejsze fan page TVP (The Voice of Poland, rodzinka.pl) mają ponad 0,5 mln aktywnych i zaangażowanych fanów. Oficjalny kanał TVP na Youtube zalicza się do czołówki polskich kanałów pod względem subskrybentów i liczby odsłon, co niemal każdego miesiąca znajduje potwierdzenie w profesjonalnych raportach (np. SoTrender). Uwadze nadawcy nie umykają młodsze media społecznościowe – konto The Voice of Poland na Instagramie jest jednym z czołowych profili marek telewizyjnych w Polsce. Twitter jest wykorzystywany przy wybranych produkcjach publicystycznych („Polityka przy kawie”).

 

IPLA masowa

 

Cyfrowy Polsat oferuje wideo w internecie za pośrednictwem największej polskiej telewizji internetowej IPLA. Działa ona w oparciu o mieszany, reklamowo-transakcyjny model biznesowy i zapewnia zarówno bezpłatne, jak i płatne treści wideo w modelu VoD i na żywo, dostępne pojedynczo lub w ramach miesięcznych pakietów. We wrześniu ub. r. IPLA miała ponad 5 mln użytkowników. Jej przewagą wobec innych serwisów, zdaniem przedstawicieli firmy jest:

  • bogactwo legalnych i różnorodnych treści od wielu dostawców – 50 tys. materiałów wideo (znacząca większość treści oferowana jest bezpłatnie);
  •  duża liczba treści polskich, kanały linearne, sport na żywo, kinowe hity, przedpremiery seriali;
  • dostępność w szerokiej gamie urządzeń – od laptopów przez urządzenia mobilne po Smart TV, PS3 i dekodery Cyfrowego Polsatu;
  • atrakcyjne warunki ofertowe – liczne bezpłatne treści, możliwość zakupu pojedynczych treści, pakiety tematyczne, regularne promocje;
  • łatwość obsługi oraz dodatkowe korzyści, promocje i zniżki wyłącznie dla abonentów Cyfrowego Polsatu i klientów sieci Plus.

Wyjątkową wartością IPLI są treści Telewizji Polsat, w tym talent show i seriale dostępne przed premierą w telewizji, nawet ponad tydzień wcześniej. IPLA to też bogactwo treści dla kibiców sportowych (także w PPV) – rozgrywki siatkarskie, turnieje tenisowe wielkoszlemowe i z cyklu ATP, eliminacje do EURO 2016 oraz mundialu 2018, wyścigi F1 i inne zawody motorowe, gale boksu i KSW, mityngi lekkoatletyczne. IPLA realizuje liczne własne materiały czyli dodatkową wartość dla widzów – kulisy wydarzeń sportowych i seriali czy wywiady z gwiazdami talent show i świata muzyki.

 

IPLA dzisiaj to:

  • ogromna biblioteka bezpłatnych treści z ponad 30 kanałów TV; ponad 1,5 tys. hitów światowego kina do wyboru!; w tym odpłatne hity filmowe i serialowe (np. seriale „The Walking Dead” i „House of Cards”); najpopularniejsze seriale Polsatu, TVP, AXN i FilmBOX, dostępne także przedpremierowo!; najważniejsze wydarzenia sportowe – na żywo i w jakości HD!; 36 kanałów telewizyjnych.

W ramach IPLI abonenci usługi telewizyjnej Cyfrowego Polsatu mają dostęp do tzw. usługi catch-up TV, czyli wybranych programów ze swojego pakietu satelitarnego.

W IPLI do wyboru są dwie uzupełniające się metody płatności: subskrypcja lub płatność za konkretny produkt. Subskrypcje dostępne są pod postacią tzw. pakietów. Ich ceny są różne, a podział jest zarówno funkcjonalny, tematyczny jak i ilościowy. Pakiety tematyczne to: IPLA Premiery (koszt 9,90 zł/m-c), IPLA Sport (19,90 zł/m-c), IPLA Filmy i Seriale (19,90 zł/m-c), IPLA News, IPLA Wiedza, IPLA Rozrywka i IPLA Dzieci (każdy w cenie 4,90 zł/m-c).Są pakiety, które oferują dostęp do kilku różnych kategorii czyli większej ilości materiałów (od 9,84 zł/m-c za pakiet IPLA Plus, po 49,90 zł/m-c za IPLA Max; ten ostatni to połączenie pakietów: Filmy i Seriale, Sport, News, Wiedza, Dzieci oraz Rozrywka).

Niezależnie od dostępu subskrypcyjnego część oferty IPLI jest udostępniana na zasadzie pojedynczej opłaty za dany tytuł. Za dostęp do konkretnych filmów zapłacimy od 1 zł do 9,90 zł (dostęp do danego filmu udzielany jest czasowo – najczęściej na 48 godz.).

Zarówno Cyfrowy Polsat, jak i IPLA mają popularne profile na Facebooku, a ich użytkownicy w znaczącej większości są klientami CP. To dodatkowy kanał kontaktu z nimi, mniej formalny i bardziej interaktywny, pozwalający na wymianę poglądów i bliższe poznanie się. To idealne miejsce do sprawdzenia gustów klientów i monitoringu poprawności działania firmowych systemów i procesów obsługi oraz źródło inspiracji.

 

nc+ – więcej, szerzej

 

Zmiana netVOD+ na nc+go TV to rozszerzenie dostępnych wcześniej materiałów o kolejne atrakcyjne kolekcje i rozbudowanie serwisu o kolejne gatunki tematyczne. W ramach konta podstawowego klient otrzymuje 25 kolekcji ze świata filmu, seriali, dokumentu i rozrywki. Można je poszerzyć o kolejne 11 płatnych, dowolnie wybranych przez użytkownika. nc+go TV to prawie 14 tys. nowych pozycji w ramach serwisów: Seriale+ ( najnowsze serialowe hity tuż po ich światowej premierze), AXN Now oraz kolekcje: Filmbox, Kino Polska, Eurosport i Eurosport2, Disney Channel, Disney Junior i Disney XD, Nickelodeon, Da Vinci Learning Extra, Motowizja, MTV, Discovery Channel, History, Kino Świat, HBO GO, Player, a także kolekcje dla dorosłych. W ramach nc+go TV abonenci mają także dostęp do kilkuset filmów, seriali i programów w trybie VoD poprzez bogate kolekcje m.in. autorskich kanałów platformy nc+ tj.: CANAL+ VoD (filmy i seriale z anteny CANAL+), Sport+ (najciekawsze mecze Ligi Mistrzów UEFA), Ale kino+, Planete+, Kuchnia+, Domo+, MiniMini+ oraz TeleTOON+. Aby korzystać z serwisu nc+go TV wystarczy podłączyć dekoder do internetu. Może to być najnowszy dekoder platformy nc+, czyli wifi Premiumbox+, a także: mediaBOX+, turboBOX+, wifibox+, newBOX+ i Sagemcom DSI-83 i 87. Konto podstawowe w usłudze nc+go TV kosztuje 1,99 zł miesięcznie i daje dostęp do wybranych kolekcji – ich liczba zależy od tego, jakie kanały ma w pakiecie abonent.

Platforma nc+ wykorzystuje internet na wiele sposobów. Podłączenie dekodera do sieci otwiera abonentowi drzwi do oferty VoD. Internet jest także wykorzystywany przez oferowane przez nc+ aplikacje do oglądania programów telewizyjnych w tabletach, smartfonach czy komputerach. Chodzi o aplikacje nc+go i CANAL+ Sport online. nc+go umożliwia dostęp do 13 kanałów telewizyjnych poza domem, a także kanałów z dekodera w domu. CANAL+ Sport online umożliwia oglądanie na żywo transmisji meczów T-Mobile Ekstraklasy, (w komputerach PC, tabletach i smartfonach).

nc+ jest szeroko obecna w mediach społecznościowych; fanpage ma sama platforma, jak i wszystkie jej autorskie kanały tematyczne. Prowadzi się na nich aktywną komunikację, angażującą fanów postami, konkursami i quizami. Profile na Facebook’u to także miejsce gdzie klienci mogą uzyskać pomoc w sprawach abonenckich. Pomaga w tym specjalna aplikacja E-obsługa na FB nc+, w której za pomocą czatu klient może wyjaśnić sprawę z konsultantem nc+. Portale społecznościowe są wykorzystywane jako dodatkowa aktywność podczas oglądania telewizji. Przykładem – prowadzona na FB CANAL+Sport akcja „największy + meczu”, gdzie użytkownicy Facebook’a wybierają najlepszego piłkarza rozgrywanego właśnie meczu T-Mobile Ekstraklasy. (ok. 100 tys. głosów w ub. sezonie). Widzowie mogą także głosować na ich zdaniem najlepszy film pokazywany na antenach kanałów filmowych z rodziny CANAL+. Dzięki aplikacji „Film na +” mogą oceniać i recenzować filmy,a zbierając punkty zdobywają nagrody i dają rekomendację innym widzom. 

 

Opr. Red. więcej w numerze 1/2015

    • Numer 5/2019


    • W labiryncie technologii


      Business ChallengeBranża kablowa od zawsze bazuje na infrastrukturze. To ona stanowi bazę do świadczenia usług,…

    • Oferta programowa i technologia muszą iść w parze


      „TELEKABEL & digital tv” rozmawia z Edytą Sadowską, wiceprezesem zarządu nc+ ds. programowych , a od 1…

    • Grupa TVN i Discovery Polska - lifestylowo


      Kto stroni od polityki i publicystyki, a w telewizji ogląda głównie kanały lifestylowe, tego powinny zainteresować…