Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > co nowego >> W abonamentowym labiryncie

W abonamentowym labiryncie

Rząd rozważa ściąganie abonamentu RTV za pośrednictwem telewizji kablowych i platform satelitarnych, w myśl założenia, że kto ma w domu płatną telewizję, ten ma też telewizor. Pomysł to nie nowy. Słychać już o nim było wiele miesięcy temu. Został jednak wstępnie przebity przez działającą do dzisiaj, choć dość mało skuteczną formułę egzekucji abonamentów przez Pocztę Polską. Po drodze mieliśmy propozycję ściągania opłat przez elektrownie wraz z rachunkami za prąd lub jako formę podatku przy rozliczaniu PIT-u. Teraz pomysł pierwotny wrócił. Rządzący uznali, że skoro z sieci kablowych korzysta obecnie ok. 4,5 mln abonentów, a z usług platform cyfrowych ok. 5,5 mln, to nie ma siły żeby tych 10 mln suwerenów mogło się wykpić oświadczeniami o braku posiadania odbiorników TV, co byłoby wymagane do ew.  zwolnienia z opłat abonamentowych. Operatorzy mogliby współpracować z Pocztą, odbierając od swoich  klientów zgłoszenia rejestracyjne ich odbiorników TV, a następnie przekazując te zgłoszenia lub oświadczenia narodowemu „donosicielowi”. Branża sprzeciwia się temu pomysłowi, zasłaniając się m.in. obowiązkiem ochrony danych osobowych. Tak czy inaczej projekt gotowej nowelizacji ustawy abonamentowej przygotowany przez MKiDN  został z początkiem marca br. skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Ma on uszczelnić dotychczasowy system poboru, który działa bardzo słabo. W sumie na 13,5 mln gospodarstw domowych zarejestrowane odbiorniki ma 6,5 mln, z czego połowa jest zwolniona z tej opłaty (bo np. ma ponad 75 lat). Firmy też abonamentu nie chcą płacić. Robi to tylko 12 proc. z nich. Tymczasem  prezes  TVP Jacek Kurski, nie może spać spokojnie, bo mu na „misję” nie starcza.

    • Numer 5/2017


    • Sieci TVK: warmińsko-mazurski krajobraz


      Na Warmii i Mazurach dominują Vectra i Multimedia, które – poza kilkoma miastami regionu – raczej schodzą sobie…

    • Nowe barwy rozrywki


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Pawłem Kolasą, country managerem kanału Zee.One w Polsce.   Na jakim etapie…

    • IFA GPC 2017


      Globalna Konferencja Prasowa IFA to jak co roku – przegląd trendów na światowych rynkach sprzętu AGD i…