Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > teletemat >> Wideo 2016 – ofensywa platform

Wideo 2016 – ofensywa platform

CP11

Obecni w Polsce nadawcy telewizyjni przygotowali się na wejście międzynarodowego streamingowego serwisu wideo o nazwie Netflix. Serwis pojawił się z początkiem br., a już późną zimą (wczesną wiosną) znaczące platformy satelitarne, a także Grupa mediowa Onet – Ras Polska rozpoczęły aktywności, które można nazwać ofensywą autorskich rozwiązań wideo. Jak twierdzą eksperci – polski rynek jest gotowy na treści OTT.

 

Tak jakby chciano powiedzieć abonentom – nie musicie sięgać po zagraniczne zasoby, gdzie jak dotąd tylko ok. 10 proc. treści proponuje się wam z polskimi napisami lub polskim lektorem. Nasze rozwiązania wideo są niezawodne, a podsuwane przez nas treści – równie (jeśli nie bardziej) – fascynujące.

 

Rynek płatnej telewizji w Polsce osiągnął stan nasycenia. Dzisiaj platformy walczą przede wszystkim o satysfakcję swoich abonentów, i zachęcają do przetestowania oferty płatnej telewizji widzów korzystających tylko z DVB – T.

 

nc+

 

– Największą siłą platformy cyfrowej nc+ jest unikalny i ekskluzywny kontent, najnowsze, często pierwsze na rynku rozwiązania technologiczne i szybko rozwijające się usługi dodatkowe. Telewizyjna oferta premium nc+ to przede wszystkim 8 kanałów CANAL+ z największymi hitami filmowymi i serialowymi, pokazywanymi w telewizji po raz pierwszy! Ponadto – nagradzane hity kinowe prosto z Hollywood, najnowsze polskie filmy tuż po kinowych premierach i bogaty wybór filmów fabularnych i animowanych. Wszystkie kanały CANAL+ dostępne są w jakości HD z dźwiękiem przestrzennym DD 5.1. Fani sportu mogą oglądać wyłącznie w nc+ najwyższej klasy rozgrywki sportowe na kanałach premium CANAL+, w tym: mecze Ligi Mistrzów UEFA, Barclays Premier League, mecze Ekstraklasy i Ligi Europy UEFA, a także koszykówkę NBA i Euroligę, Ligę Mistrzów Piłki Ręcznej EHF, Drużynowy Puchar Świata na żużlu i wiele innych. Ponadto ekskluzywnie na kanale nSport+: UEFA Youth League (Piłkarska Młodzieżowa Liga Mistrzów) i PGE Ekstraliga. Wydarzenia te dostępne są także na żywo w urządzeniach mobilnych w serwisie nc+ GO – mówi Jacek Balicki w-ce prezes ds. marketingu nc+

 

W autorskich kanałach tematycznych nc+ widzowie mogą wybierać pośród wielu unikalnych propozycji programowych, a produkcje własne to bardzo duża część oferty. Kanały: Ale kino+, Domo+, Kuchnia+, Planete+ czy dziecięce MiniMini+ i teleTOON+ pozwalają oglądać atrakcyjne treści, których widz nie znajdzie nigdzie indziej.

 

Znakomicie – jak twierdzi Jacek Balicki – przyjęto modyfikację oferty CANAL+, czego dowodzi badanie satysfakcji wśród abonentów nc+, przeprowadzone pod koniec ub. r. Pokazuje ono że ponad 90 proc. abonentów oceniających wszystkie kanały z rodziny CANAL+, czyli: CANAL+, CANAL+ Film, CANAL+ Seriale, CANAL+ Family, CANAL+ Discovery, CANAL+ Sport, CANAL+ Sport2, jest zadowolonych i bardzo zadowolonych z każdego z tych kanałów z osobna. Najwyższą oglądalnością cieszy się główny kanał CANAL+ , którego średnia oglądalność w 2015 r. wzrosła w stosunku do 2014 r. z 0,15 do 0,19 proc. w grupie wiekowej 4+, oraz z 0,35 do 0,44 proc. w grupie 16-49 lat. Abonenci nc+ potwierdzają trafność decyzji o uruchomieniu CANAL+ Discovery. Z badania wynika, że trafił on w ich potrzeby (97 proc. zadowolonych i bardzo zadowolonych abonentów).

 

Więcej, lepiej, niezależnie

 

W odpowiedzi na szybko zmieniający się rynek usług telewizyjnych, nc+ wprowadza coraz doskonalsze rozwiązania. Najnowocześniejsze z nich to aplikacja nc+ GO, dostępna bezpłatnie dla wszystkich abonentów platformy. Dzięki niej widz jest niezależny od ramówki telewizyjnej. Może oglądać ofertę nc+ na ekranie własnego telewizora, ale także w urządzeniach przenośnych. Firma zastanawia się nad zaoferowaniem usług nc+ GO bez konieczności subskrypcji satelitarnej, ale na razie nie ma sprecyzowanych planów, gdyż piractwo internetowe wciąż zabija jakikolwiek model oferowania poprzez internet treści premium bez subskrypcji i zobowiązań. Kolejną z propozycji jest usługa nc+ go TV dla widzów, którzy w dogodnym dla siebie czasie mogą obejrzeć ulubione programy w telewizji, uzyskując po podłączeniu do internetu dostęp do tysięcy filmów, seriali i programów na życzenie w najbardziej popularnych kolekcjach z oferty nc+.
Istotnym elementem działań i rozwoju platformy nc+ jest coraz lepsza, nowoczesna obsługa klienta. W zeszłym roku wprowadzono nowy serwis dla abonentów „moje nc+”. Można m.in. wyświetlić saldo i dokonać płatności, zobaczyć historię wpłat czy zamówić filmy z oferty VoD oraz opcje dodatkowe jak np. nowe kanały i kolekcje filmowe. Serwisem ułatwiającym poruszanie się w ofercie jest też program.ncplus.pl. Podstawową funkcjonalnością serwisu jest tu magazyn dla widzów poszukujących rekomendacji. Widzowie znajdą tu również program TV, czyli zestaw ramówek kanałów dostępnych na platformie nc+. Serwis jest dostępny zarówno w komputerach, jak i przeglądarkach w urządzeniach mobilnych. Do dyspozycji klientów nc+ są też codziennie setki konsultantów. Specjaliści ds. obsługi klienta są dostępni także na stronie nc+ na Facebooku (w aplikacji „e-obsługa” codziennie przeglądają dziesiątki postów ). W 2015 r. platforma nc+ zdobyła prestiżowe godło Laur Klienta, przyznawane w oparciu o opinie konsumentów. Ponad połowa badanych wskazała ją jako najlepszą i najchętniej rekomendowaną platformę cyfrową w Polsce.

 

Jacek Balicki utrzymuje, że wejście serwisu Netflix do Polski nie jest zagrożeniem dla oferty platformy, ale „świetnym uzupełnieniem oferty nc+ premium pay TV”. Netflix skupia się na filmach i serialach na żądanie, podczas gdy nc+ to przede wszystkim najlepsza oferta telewizji premium na żywo. Ponadto platforma nc+ dostarcza widzom telewizyjnej rozrywki w wielu dziedzinach: od sportu, po treści lifestylowe czy przeznaczone dla dzieci, nie zatrzymując się wyłącznie na filmach i serialach. nc+ dzięki CANAL+ bierze udział w tworzeniu ważnych polskich produkcji, np.: „Niewinne”, „Karbala”, „Wołyń” czy oscarowa „Ida”. Istotnym elementem w ofercie są także lokalne produkcje tworzone specjalnie na potrzeby najnowszego kanału z rodziny CANAL+, czyli CANAL+ Discovery ( m. in. programy: „Niezapomniane lata 90.”, „Mikroprzygoda” czy „Kobiety w mundurach”.) Ten rok jednak będzie należał do najbardziej oczekiwanego serialu kryminalnego „Belfer”, którego producentem jest CANAL+.”

 

W obecnej ofercie nc+ jest możliwość skorzystania z propozycji współtworzonej przez platformę z firmą Orange. Oferta składa się z pakietu telewizyjnego nc+ i mobilnego internetu oferowanego przez Orange. Obecnie klient nc+ ma do wyboru 2 pakiety usług: pakiet Comfort+ z internetem 40 GB i pakiet Comfort+ HBO z internetem 20 GB. Oprócz tego abonentom, którzy chcieliby mieć jednego, wspólnego poddostawcę internetu, telefonii i telewizji, platforma nc+ proponuje dwie nowe usługi – uruchomione w ostatnim czasie pod własnymi markami: nc+ INTERNET oraz nc+ MOBILE. To jeden z najnowocześniejszych pakietów usług w modelu triple play na rynku. Tym samym nc+ rozpoczyna oferowanie internetu LTE i telefonu.

 

Współpraca nc+ z dystrybutorami (760 punktami sprzedaży usług nc+ ) układa się dobrze i oparta jest na zdrowych zasadach biznesowych. Platforma nc+ dąży w tym wypadku do odwzorowania 1:1 z pomocą sieci internet oferty firmy dostępnej za pośrednictwem dekoderów, choć nc+ GO dostępny jest już także w urządzeniach mobilnych korzystających z systemów bazowych Android i iOS. Co zaś kryje się za nazwą nc+ GO? Kanały live (ok. 80), treści VoD, w tym autorskie kolekcje platformy, gdzie zawsze trafiały najciekawsze pozycje: Ale kino+, Seriale+ czy CANAL+ VoD. Z serwisu korzysta obecnie 150 tys. abonentów platformy. Jego powstanie ma służyć nie tylko przeciwdziałaniu konkurencji takiej jak Netflix, ale jak można przypuszczać, ma on po prostu lojalizować topniejącą niestety w Polsce bazę abonencką nc+ (obecnie – 2,12 mln subskrybentów) i ratować malejące przychody satelitarnego nadawcy.

 

Michał Wojciechowski, dyrektor usług dodanych w nc+

Użytkownicy naszego serwisu w 92 proc. „konsumują” telewizyjne kanały „na żywo”, a wśród nich szczególnie chętnie – kanały autorskie premium, które są na rynku naszym wyróżnikiem. Ten sam trend dotyczy materiałów na życzenie – tu najpopularniejsza kolekcja to CANAL+ VoD (najnowsze filmy i seriale amerykańskie). Z punktu widzenia kontentu – jesteśmy otwarci na różnych dostawców. W tej chwili w naszej aplikacji wśród kanałów „na żywo” mamy własnych – 7 kanałów tematycznych i 8 kanałów CANAL+, a pozostałe – to kanały zewnętrznych dostawców, którzy dostarczają także kontent „na życzenie”. Jeżeli więc mamy w portfolio nc+ GO kanał HBO, to dostępna jest także kolekcja HBO VoD. Dzięki temu można oglądać najnowsze seriale HBO takie jak „Gra o tron” czy „Vinyl” również za pośrednictwem naszej aplikacji. Staramy się więc bardziej być agregatorem treści, aniżeli udostępniać nasze treści na zewnątrz, do innych aplikacji.

Ponieważ upatrujemy niszę nc+ w kontencie premium, przyszłe plany związane z „uwolnieniem” serwisu i jego ewentualną monetyzacją wiążemy z płatnościami, a nie obecnością reklam. Jest to spowodowane faktem, że kontent premium trudno jest sfinansować z reklam. Wciąż jeszcze zyski pochodzące z reklam nie są w stanie sfinansować treści pochodzących z dużych studiów hollywoodzkich.

Nasz serwis to klasyczny serwis TV Everywhere, „przyszyty” do abonamentu płatnej telewizji satelitarnej, dzięki czemu korzystanie z niego nie wiąże się z żadnymi kosztami. Jeżeli zaś chodzi o pay per view – prawa, które pozyskujemy do tego typu treści są prawami, które są „obok” kontentu dla platformy satelitarnej. Mamy też w portfolio serwis CANAL+ Sport online, który udostępnia m. in. wydarzenia sportowe pay per view, ale możliwość ta wynika wprost z umów zawartych z UEFA. Dzięki czemu abonenci nc+ w momencie gdy mamy np. fazę rozgrywek Ligi Mistrzów (w której jest 12 meczów równolegle) – na antenach standardowych mogą zobaczyć 4 mecze, a pozostałe – mogą zobaczyć właśnie w dedykowanej fanom sportu aplikacji CANAL+ Sport online. Oprócz transmisji telewizyjnych znajdziemy tam m. in. statystyki meczowe, informacje o graczach itp. W nc+ GO treści sportowe są emitowane na antenach CANAL+ Sport, CANAL+ Sport2 czy nSport.

 

CYFROWY POLSAT

 

Strategia Cyfrowego Polsatu skutecznie realizowana dzięki programowi łączenia usług smartDOM, zakłada sprzedaż usług zintegrowanych. Mając w Grupie zarówno nadawcę, platformę satelitarną, telewizję internetową i operatora sieci telefonii komórkowej, które to obszary na dzisiejszym rynku TMT idealnie się uzupełniają, można proponować klientom szereg produktów łączonych i wiele dodatkowych korzyści i benefitów związanych z wyborem większej liczby usług firmy. Jak pokazują wyniki roczne – to skuteczna droga rozwoju. Zgodnie z założeniami z programu smartDOM skorzystało już ponad milion klientów. Liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów to ponad 3 mln. Kontynuacja strategii multiplay jest zatem jednym z celów na najbliższe lata.

 

Na koniec 2015 r. Cyfrowy Polsat obsługiwał 4,5 mln usług płatnej telewizji. To wzrost o ponad 100 tys. w stosunku do roku poprzedniego. Dobry wynik to zasługa udanego połączenia: dobrej jakości produktu, oferowanego w atrakcyjnej cenie, skutecznej strategii sprzedażowej, dobrej komunikacji marketingowej i możliwości korzystanego łączenia usług w ramach programu smartDOM.

 

Wg przyjętego jakiś czas temu nowego systemu raportowania firma nie podaje osobnych danych dla danej linii produktowej, tylko w odniesieniu do tzw. klienta kontraktowego. Zgodnie z taką metodologią wskaźnik churn w 2015 r. wyniósł 10 proc. i jest bardzo dobrym wynikiem na tle branży.

 

Telewizja Polsat z jej doświadczeniem, zapleczem technicznym i licznymi pomysłami, uruchomiła wiele kanałów o różnorodnej tematyce, chętnie oglądanych przez widzów. Zarówno kanał główny Polsat, jak i kanały tematyczne Grupy oraz cała Grupa Polsat były w ub. r. liderami oglądalności w grupie komercyjnej, z wynikami odpowiednio: 13,2 proc., 11,4 proc. i 24,6 proc. Miało to bezpośrednie przełożenie na dynamiczny wzrost przychodów reklamowych firmy, które rosły blisko dwa razy szybciej niż rynek – w tempie 10,9 proc. w ostatnim kw. roku i 8,6 proc. w całym 2015 roku.

 

Ramówki należących do Grupy stacji składają się zarówno z produkcji własnych, jak i zakupionych treści. Planowane wejście przez CP w nowy obszar produkcji filmowej może tylko wzbogacić ofertę tych kanałów. Nowe studio w siedzibie Cyfrowego Polsatu aktualnie wykorzystywane jest do produkcji widowisk telewizyjnych (m.in. show „Twoja twarz brzmi znajomo”.) Budynek o kubaturze 22 tys. m3 ma halę zdjęciową o powierzchni ponad 1200m2 , przestronne garderoby, charakteryzatornie i przestrzeń do obsługi kilkusetosobowej widowni. Studio wybudowano z uwzględnieniem najbardziej wyśrubowanych norm technicznych dla tego typu obiektów. W planach jest budowa drugiego studia na terenie siedziby Cyfrowego Polsatu.

 

Czy oferta cyfrowej telewizji naziemnej CP – TV Mobilna będzie nadal rozszerzana? Abonenci, którzy korzystają z Pakietu Ekstra w ramach TV Mobilnej są raportowani w łącznej liczbie usług płatnej telewizji ( firma nie podaje osobno ich liczby), podobnie jak np. usługa Multiroom HD. Ostatnio powiększono ofertę Pakietu Ekstra o 4 kanały – Polsat Cafe, Polsat Play, TVN Style i Comedy Central Family. W sumie jest w nim 12 kanałów tematycznych, w tym m.in. Polsat Sport, a dekodery CP zapewniają dostęp do wszystkich kanałów oferowanych bezpłatnie w ramach TV naziemnej. Jeśli abonent posiada lub kupi Internet LTE Cyfrowego Polsatu lub Plusa lub usługę głosową sieci Plus z abonamentem, to pakiet Ekstra otrzyma za 1 zł/mies.

 

Opr. DH, AK, więcej z numerze 4/2016

    • Numer 6/2019


    • Konferencja Operatorów Komunikacji Elektronicznej. VIII Forum Telewizji Lokalnych.


      Marchewki, kije i rewolucja cyfrowa.       Z racji miejsca obrad wiosennej, majowej konferencji PIKE –…

    • Autentyzm w cenie


      „TELEKABEL & digital tv” rozmawia z Małgorzatą Łupiną, dyrektor Działu Kanałów Tematycznych i…

    • Grupa TVN i Discovery Polska - lifestylowo


      Kto stroni od polityki i publicystyki, a w telewizji ogląda głównie kanały lifestylowe, tego powinny zainteresować…