Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > Wywiad miesiąca >> Władza dla wyobraźni … w biznesie

Władza dla wyobraźni … w biznesie

Poznajcie guru mediów społecznościowych w Polsce. Rahim Blak to człowiek, który nie tylko dogłębnie rozumie wielowarstwowość i specyfikę tych mediów. To facet, który na nich zarabia, a dla realizacji swoich idei gotów jest pójść… do więzienia. – Musisz być gotów na wszystko dla urzeczywistnienia swoich pomysłów – być rebeliantem, buntownikiem, burzyć stare zasady i wymyślać nowe. Jak w sztuce – twierdzi.   

 

Rahim jest biznesmenem od 10 lat. Współudziałowcem dwóch dobrze prosperujących firm, których roczny przychód to ok. 15 mln zł i które zaczynają zdobywać także globalne rynki. Jako prelegent – uwodzi słuchaczy wyjątkową naturalnością i nieszablonowym słownictwem. Rzadkie połączenie cech osobowości. Emocjonalny, swojski, a jednocześnie precyzyjny do bólu – operujący przykładami, w tym finansowymi. Nie „jakimiś przykładami z życia”, ale doświadczeniami z własnych firm – sukcesów i porażek, kontaktów z odpowiednimi ludźmi biznesu itd.…

”Telekablowi” udało się porozmawiać z Rahimem Blakiem po jednym z jego szkoleń w Warszawie zatytułowanym „Social Media Ninja”

 

 

Jako pierwszy na świecie, wyemitowałeś token personalny marki osobistej (RahimCoin) powiązany ze swoim biznesowym majątkiem. Czy nie uważasz, że proponowanie ludziom pozyskania dzięki temu wartości li tylko wirtualnej, to rodzaj internetowej szarlatanerii?

 

Nie, ponieważ żyjemy już po części w wirtualnym świecie i obracamy w kręgu wirtualnych wartości. Mnóstwo transakcji biznesowych prowadzonych jest li tylko wirtualnie, np. tych z wykorzystaniem technologii blockchain i użyciem kryptowalut. Poza tym RahimCoin’y można spieniężyć, można także nimi obracać – odsprzedawać, inwestować.

 

Ale zawsze gdzieś na końcu jest odniesienie do realnego zysku…

 

Niekoniecznie. Ludzie nie zawsze pragną zysku, a… bardziej trafnej lokaty tego, co już udało im się zarobić. Oraz chcą tego, by te zasoby nie traciły z czasem na wartości. Zazwyczaj inwestor podejmuje ogromne ryzyko, stawiając wszystko na jedną firmę, czy projekt. Bardziej sensownym jest wg mnie obstawienie wszystkich projektów realizowanych przez daną osobę. Szansa, że ona przez całe swoje życie zrealizuje udany projekt, jest dużo większa, niż zainwestowanie w jeden, wybrany, realizowany przez kogoś biznes. Ale…budowanie marki osobistej, ma plusy i minusy – jak wszystko. Jest czasochłonne. Musi być zgodne z modelem osobowości przedsiębiorcy. Plusem jest: oryginalność (firmy mogą być podobne do siebie; ludzie – nie są); niskie koszty promocji. A nawiązując do żelaznych praw marketingu – nie staniesz się symbolem jednej branży jeżeli będziesz się uganiał za każdą (social media, e-commerce, nieruchomości, IT, bazy danych, czy blockchain). Zostań ekspertem jednej branży. Dopiero potem pójdziesz po większy kawałek tortu.

 

Dlaczego wystawiłeś token personalny swojej marki osobistej na giełdzie blockchain?

 

Od dłuższego czasu wiedziałem, że w przyszłości będę chciał inwestować w ludzi, ponieważ wierzę, że biznes to ludzie. Kiedy poznałem giełdę blockchain, wiedziałem, że to będzie możliwe. Postanowiłem więc zacząć od siebie. Od wielu lat kreuję swoją markę osobistą w mediach społecznościowych, dzięki niej rozbudowuje moje biznesy. Wprowadziłem siebie na giełdę emitując token personalny marki osobistej. Jednak marki osobistej nie celebryty, bo nim nie jestem, tylko przedsiębiorcy, za którym stoi realna wartość. Na tradycyjną giełdę nie można wprowadzać ludzi, jedynie firmy, poza tym procedura jest bardzo długa i skomplikowana. Wprowadzenie swojej marki na giełdę blockchain zajęło mi 20 min, zakupienie coin’ów zajmie kilka minut. W dniu ogłoszenia wejścia na blockchain RahimCoin’y, zakupiło ośmiu udziałowców, w ciągu miesiąca, mam już sprzedanych 4 tysiące z jednego miliona wystawionych tokenów personalnych.

Moi obecni i przyszli inwestorzy wiedzą, że inwestując we mnie, inwestują w biznes, który rozwinąłem dotychczas, jak też w każdy nowy projekt, w jaki się w przyszłości zaangażuję.

 

Jak to się ma do obecnego polskiego prawodawstwa i funkcjonowania organów państwa?

 

Mój projekt jest na tyle innowacyjny i niespotykany na rynku, że najlepiej zabezpieczyć jego legalność poprzez zwrócenie się o rekomendację do Komisji Nadzoru Finansowego. Wszystkie innowacyjne projekty ze sfery okołofinansowej mogą być kierowane właśnie, tu w ramach programu „Innovation Hub”. Należy przedstawić własny pomysł biznesowy, produkt, sposób zbierania środków, a KNF może udzielić rekomendacji i wyjaśnić, czy jej zdaniem konieczne jest np. uzyskanie stosownego zezwolenia czy licencji na przeprowadzenie takich działań, czy też w takim kształcie w jakim został on opisany, można to zrobić bez uzyskiwania formalnych zgód, jednak za zgodą Komisji. Zgoda KNF stanowić będzie o przełomowym podejściu do tokenizacji marki osobistej, powiązanej z majątkiem osoby, która ów token emituje. Oczywiście, tam gdzie pojawiają się pieniądze, tam też pojawiają się podatki, dlatego równolegle wystąpimy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego do Krajowej Informacji Skarbowej, chcąc potwierdzić skutki podatkowe emitowania RahimCoin’a. Z mojego punktu widzenia, pełna legalizacja tokenów personalnych, za którymi stoi marka osobista i realna wartość, wkrótce nastąpi. A my będziemy przecierać te szlaki! Zarówno od strony technologicznej, jak i prawnej.

 

Ilu klientów mają obecnie Twoje firmy i czy prowadzone przez Ciebie szkolenia nie zabierają tak zapracowanemu wizjonerowi biznesu cennego czasu?

 

Zatrudniam prawie stu pracowników, którzy obsługują kilkudziesięciu klientów z branży social media (click community) oraz 600 klientów w branży e-commerce (edrone). Prowadzenie przeze mnie szkoleń daje mi możliwość przekazania wiedzy oraz poczucie kontroli nad moim dziełem, którego już tak nie czuję jako przedsiębiorca we własnych, rozrastających się biznesach. Czuję, że robię coś, czego ludzie chcą i co im się podoba. Spełniam się dzięki tym spotkaniom; bawią mnie. To rodzaj artystycznej wypowiedzi. Każde „zderzenie” z kursantami jest inne – nie tylko ze względu na temat wykładu. Zresztą, nie tylko przekazuję treści, ale angażuję ludzi z sali, rozmawiam z nimi.

 

Na ile szkolenie przydatne jest zwykłym ludziom, którzy płacą za kontakt z Rahimem Blakiem i jego wiedzą?

 

Często mówię kursantom o obsłudze polskich, małych firm – klientów w polskich realiach. Nie jest tak, że uczę tylko współpracy z dużymi kontrahentami, bo sam budowałem firmę od zera i szanuję każdego klienta. Na social media można dziś u mnie wydać tysiąc zł albo i … 200 tys. Cały czas podkreślam, że mali klienci są lepsi, bo jest ich więcej i ten rynek jest wart więcej niż rynek dużych.  

 

A gdzie widzisz siebie i swoją pozycję w biznesie za 20 lat?

 

To jest dobre pytanie (śmiech). Moje poglądy społeczne są dość lewicowe, więc chciałbym być w przyszłości przedsiębiorcą, który wybuduje i wyposaży szpital ginekologiczno – położniczy. Biznes na wielką skalę prowadzi się nie tylko dla zaspokojenia własnych potrzeb; majątkiem, który się uzyska można i należy się dzielić. My nim tylko administrujemy. Żeby ludzie mieli pracę, żeby mogli się realizować.

Jak mówił Steve Jobs. „Nie będziemy najbogatszymi ludźmi na cmentarzu”.

 

 

 

Rahim Blak – CEO Click Community – agencji social media zatrudniającej ponad 80 social media specjalistów oraz CMO i współzałożyciel systemu edrone – pierwszego eCRM dla e-commerce. Koncentruje się na marketingu społecznościowym, z naciskiem na social employer branding i social CRM. Zajmuje się̨ także tworzeniem startupów w modelu SAAS. Prelegent i szkoleniowiec, zajmuje najwyższe pozycje w rankingach konferencji i warsztatów. Absolwent wydziału malarstwa ASP w Krakowie i MBA w Łodzi, prowadzi zajęcia z marketingu na MBA w Łodzi, z social media na AGH w Krakowie, ze sprzedaży na WSEI w Krakowie i Social Employer Brandingu na Akademii Leona Koźmińskiego. Ekstrawertyczny przedsiębiorca i aktywny Networker. Wyemitował Personalny Token RahimCoin. Uwielbia dzielić́ się̨ wiedzą, czemu daje wyraz w swoich filmach i wykładach z serii #ZrozumiećBiznes. Wierzy, że tworzenie Startupów jest sztuką.

 

    • Numer 10/2018


    • Vectra mocniejsza Mutimediami, ale jak bardzo?


      Pod koniec sierpnia br. Vectra ogłosiła zamiar przejęcie Multimediów. Akwizycja sieci kablowej numer trzy przez…

    • Krew, pot i łzy serialowego komendanta


      Z Andrzejem Konopką, odtwórca głównej roli w najnowszym serialu AXN „Znaki”, rozmawia Danuta Harenda   Czy…

    • Unikatowy, nieszablonowy BBC First


      11 października br. w Warszawie odbyła się gala premiery kanału BBC First, podczas której dziennikarze, celebryci…