Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > technologie >> World Internet Project 2013 – Laptopy górą

World Internet Project 2013 – Laptopy górą

World internet

Obecność w mediach społecznościowych jest jednym z najważniejszych aspektów korzystania z internetu – aż 3/4 internautów deklaruje, że ma konto na portalu społecznościowym. Z laptopów korzysta 70 proc. internautów i wygrywają one zdecydowanie z komputerami stacjonarnymi.

World Internet Project to międzynarodowe badanie analizujące wpływ internetu i nowych technologii na zjawiska społeczne, ekonomiczne i polityczne. Jest realizowane od 1999 r. przez kilkadziesiąt ośrodków badawczych na świecie. W Polsce prowadzone jest od 2010 r. dzięki inicjatywie Gazeta.pl oraz Orange Polska. Wyniki badań potwierdzają zależność pomiędzy poziomem wykształcenia internautów a ich stosunkiem do social mediów. Osoby z wyższym wykształceniem traktują te serwisy głównie jako źródło pozyskiwania informacji (tak zadeklarowało 57 proc. badanych), natomiast osoby z wykształceniem podstawowym wykorzystują je przede wszystkim do celów rozrywkowych (12 proc. badanych).

Badania WIP pokazują, że w tym roku liczba osób korzystających z laptopów przewyższyła liczbę użytkowników komputerów stacjonarnych. Laptopy ma 70 proc. użytkowników internetu, a komputery stacjonarne – 57 proc.. Już 12 proc. internautów korzysta z tabletów, ale co ciekawe, tylko 6 proc. łączy się za ich pośrednictwem z siecią. Nie jest zaskoczeniem, że urządzenie to jest najpopularniejsze wśród osób w wieku 15 – 29 lat.

Rosnąca popularność smartfonów i tabletów wpływa na coraz wyraźniejsze w ostatnim roku zjawisko multitaskingu. Z danych WIP wynika, że 46 proc. osób, surfując w internetcie, korzysta równolegle z innych mediów. Osoby młodsze, do 29. roku życia, częściej korzystają z internetu, słuchając muzyki, natomiast użytkownicy w wieku 40-49 lat szczególnie często łączą surfowanie z oglądaniem telewizji.

Młodzi ludzie uwielbiają internet. W przypadku osób pomiędzy 15. a 24. rokiem życia, odsetek korzystających z sieci jest bliski 100 proc.

Obszerna część raportu została poświęcana wciąż dużej grupie Polaków, którzy nie korzystają z internetu, czyli potencjalnie zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Zjawisko dotyczy aż 38 proc. populacji, z czego 4 proc. to analizowana po raz pierwszy grupa eks-użytkowników, czyli osób które z jakiegoś powodu z internetu zrezygnowały. Udział grupy niekorzystajacych z sieci koreluje z ich wiekiem. Najwięcej jest ich wśród osób z wykształceniem podstawowym, prawie 3/4 tej grupy. Wśród osób mieszkających na wsiach 4 na 10 osób nie korzysta z internetu, natomiast w miastach 200-500 tys. tylko 19 proc. Wśród osób w wieku od 50 do 59 lat jest to co druga osoba, natomiast wśród najstarszych 60+ to już prawie 8 na 10 osób. Eks-użytkownicy różnią się istotnie statystycznie od nie-użytkowników pod względem kilku cech demograficznych. Ci pierwsi są młodsi, częściej są studentami lub bezrobotnymi. Ci drudzy są zwykle starsi (połowa z nich ma ponad 60 lat), gorzej wykształceni i częściej są emerytami. Eks-użytkownicy różnią się też od nie-użytkowników powodami, dla których nie korzystają z internetu. Przede wszystkich nie robią tego bo stracili dostęp do komputera lub internet jest dla nich za drogi. Nie-użytkownicy jako główne powody wskazują brak umiejętności korzystania z komputera, brak zainteresowania oraz poczucie, że nie jest on dla osób takich jak oni.

 

Wśród opinii użytkowników na temat zalet internetu są stwierdzenia, które w podobnym stopniu dotyczą wszystkich grup wiekowych. Należą do nich nacechowane funkcjonalnie: internet ułatwia życie czy internet pozwala zaoszczędzić czas, oraz takie, które korelują z wiekiem, bardziej emocjonalne: w internecie nie czuję się samotny, lubię być online, by obserwować, co się dzieje. Jeśli chodzi o wady internetu, starsi częściej uważają, że w sieci jest wiele niemoralnych treści lub że korzystanie z internetu może być frustrujące, bardziej męczy ich także natłok informacji. Młodsi za to są bardziej uświadomieni co do tego, że z internetu trudno jest usunąć osobiste informacje, oraz częściej się przyznają, że tracą na niego zbyt wiele czasu i czują, że się od niego uzależniają.

 

Opr. AK

    • Numer 11/2017


    • Telewizja w internecie


      Jeszcze kilka lat temu by obejrzeć w telewizji ulubiony serial, widz musiał czekać na konkretny dzień tygodnia i…

    • Zmieniamy się dla widzów


      TELEKABEL & digital tv rozmawia z Danielem Reszką, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE w spółce…

    • Epic Drama


      14 grudnia ub. r. do oferty wybranych operatorów dołączył nowy kanał tematyczny Epic Drama. To stacja z…