Sad Okregowy Warszawa-Praga w Warszawie
I Wydziat Cywilny
Aleja Solidarnosci 127
00-898 Warszawa
Tel. 440- 42-31 fax 440-42-21

Warszawa, dnia 20 marca 2013r.
sygn.akt IC 42/11

w odpowiedzi nalezy podaé nazwe Sadu i sygn. akt

Pan radca prawny
Andrzej Kaczorowski
Kancelaria Prawnicza

Al. Jerozolimskie 133/123
02-304 Warszawa

DORECZENIE WYROKU Z UZASADNIENIEM

Sad Okregowy Warszawa-Praga w Warszawie | Wydziat Cywilny w sprawie |
C 42/11 z powodztwa Ogdinopolskiego ZwigzkuTechnik Medialnych przeciwko

Danucie Harenda o Roszczenie wynikajgce z prawa prasowego
dorecza odpis wyroku z uzasadnieniem

z up. Kierownika Sekretariatu

Sekretarz Sgdowy
Monika Karolak-Treider

A



Sven. akt 1 C 42/11 _ !
)8R

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 20 lutego 2013r.

Sad Okregowy Warszawa - Praga w Warszawie Wydzial | Cywilny
w sktadzie:

Przewodniczacy: SSR (del.) Marek Grodzki

Protokolant: sekretarz sadowy Przemystaw Baranowski

po rozpoznaniu w dniu 04 lutego 2013 r.

na rozprawie sprawy z powddztwa Ogélnopolskiego Zwiazku Technik
Medialnych z siedzibg w todzi przeciwko Danucie Harenda o zamieszczenie

sprostowania, nakazanie zlozenia o$wiadczenia i zapate

1. oddala powddztwo;
2. zasgdza od powoda Ogolnopolskiego Zwiazku Technik Medialnych z siedzibg w

todzi na rzecz pozwanej kwote 3.161,00 zt (trzy tysigce sto szescdziesigt jeden

ztotych 00/100) tytutem kosztow procesu.

Na oryginale wiasoiwe ondpisy
Za zgodnese 7 oiyginatesn stwierdza
Sekratarz Sadowy

Warszawa. finia




IC 42/11
UZASADNIENIE

Pozwem z dnia 14 stycznia 2011 roku (data wplywu) powdd Ogédlnopolski
Zwiazek Technik Medialnych z siedzibg w Lodzi wnidst przeciwko pozwanej Danucie

Bozenie Harenda o opublikowanie sprostowania, oswiadczenia i zaplate.
W szczegolnosci powdd wnidst o:

-zobowigzanie Pozwanego Redaktora Naczelnego Magazynu ,Telekabel" do bezplatnego
opublikowania sprostowania nieprawdziwych wiadomosci zawartych w publikacji pod
tytulem ,,Poza OZTM", zamieszczone] we wrzesniowym wydaniu Magazynu ,,Telekabel" w
najblizszym przygotowanym do druku numerze Magazynu ,, Telekabel" w tym samym dziale,
co okreslona wyzej publikacja, rownorzedna czcionka oraz pod widocznym tytutem, o
nastepujace] tresci: ,,Danuta Harenda, jako redaktor naczelna Magazynu ,Telekabel”,
oswiadcza, ze w treéei publikacji pod tytulem ,,Poza OZTM", umieszczonej we wrzesniowym
wydaniu Magazynu ,,Telekabel", podala nieprawdziwe informacje jakoby Stowarzyszenie
Kulturalno Oéwiatowe ,,Tele-Piast" zostalo pozbawione czlonkostwa w Ogolnopolskim
Zwiazku Technik Medialnych a Zbigniew Janson zostal pozbawiony funkcji Prezesa Zarzadu
tego Zwiazku. Informacja ta podana zostata wskutek naszego zaniechania potwierdzenia
zgodnosci z prawdg wiadomosci uzyskanych od przeciwnej strony powstatego sporu, w
szczegblnosci odstapienia od uzyskania stanowiska Zbigniewa Jansona. Przepraszam
wszystkich, ktorzy uzyskali przekonanie, jakoby opublikowanie tej informacji stanowilo
dzialanie w sytuacji konfliktu intereséw przez wydawce Magazynu ,Telekabel".
Zobowiazujemy si¢ do zachowania wigkszej ostroznosci w publikacji takich informacji w

przyszlosci."

-zobowiazanie Pozwanego Redaktora Naczelnego Magazynu , Telekabel" do dopetnienia
czynnosci potrzebnych do usunigcia skutkéw naruszenia dobra osobistego Powoda, do
ktérego to naruszenia doszlo na skutek zamieszczenia okreslonej w pkt. 1 publikacji poprzez
ziozenie oswiadczenia w trzech kolejnych ogélnopolskich wydaniach ,,Gazety Wyborczej"

oraz ,,Rzeczypospolitej", na stronach poswigconych prawu lub ekonomii, nastepujacej tresci:



,Danuta Hatenda, jako redaktor naczelna Magazynu ,,Telekabel”, oswiadcza, iz w tresci
publikacji pod tytutem ,,Poza OZTM", umieszczonej we wrzesniowym wydaniu Magazynu
»Telekabel", podata nieprawdziwe informacje jakoby Stowarzyszenie Kulturalno Os$wiatowe
,» Tele-Piast" zostalo pozbawione cztonkostwa w Ogolnopolskim Zwiazku Technik Medialnych
a Zbigniew, Janson zostal pozbawiony funkcji Prezesa Zarzadu tego Zwigzku. Informacja ta
podana zostala wskutek naszego zaniechania potwierdzenia zgodnosci z prawda wiadomosci
uzyskanych od przeciwnej strony powstatego sporu, w szczegolnosci odstapienia od uzyskania
stanowiska Zbigniewa Jansona. Przepraszamy wszystkich, ktérzy uzyskali przekonanie,
jakoby opublikowanie tej informacji stanowilo dzialanie w sytuacji konfliktu intereséw przez
wydawce Magazynu ,,Telekabel". Zobowiazujemy si¢ do zachowania wigkszej ostroznosci w

publikacji takich informacji w przysztosci."
- zaplate przez Pozwanego na rzecz:

a) Ogolnopolskiego Zwiazku Technik Medialnych z siedziba w Lodzi kwoty w
wysokoséci 5 000,00 zt (stownie: pigé tysigey ztotych 00/100), ktora przeznaczona
zostanie na realizowany przez ten podmiot cel spoleczny jaka jest dziatalnosé
o$wiatowa w dziedzinie komunikacji medialne;j,

b) Stowarzyszenia Kulturalno Oswiatowego ,Tele-Piast” w Gdansku kwoty w
wysokosei 5 000,00 z} (stownie: pigé tysigcy zlotych 00/100), ktéra przeznaczona
zostanie na realizowany przez ten podmiot cel spoleczny jakim jest wspieranie
dzialalnoéci naukowej, oswiatowej, kulturalnej, kultury fizycznej i sportu oraz
dobroczynnosci.

- zasadzenie od Pozwanego na rzecz Powoda kosztéw procesu wedlug norm

przepisanych.

Zarzadzeniem z dnia 21 lutego 2011 roku zwrdcono pozew, w zakresie zadania

nakazania sprostowania. Powod nie wni6st zazalenia na to zarzadzenie.

Pismem z dnia 16 lipca 2012 roku powod OZTM zmienit powddztwo w ten sposéb, ze
oprocz zgloszonych roszczen wniést réwniez o zobowigzanie pozwanego Redaktora

Naczelnego Magazynu , Telekabel" do bezplatnego opublikowania



sprostowania nieprawdziwych wiadomosci zawartych w publikacji pod tytulem ,Poza
OZTM", zamieszczonej we wrzesniowym wydaniu Magazynu ,,Telekabel" z 2010 roku, w
najblizszym przygotowanym do druku numerze Magazynu ,,Telekabel” w tym samym
dziale co okreslona wyzej publikacja, rownorzedna czcionkg oraz pod widocznym

tytulem, o nastgpujacej tresci: i

,Danuta Harenda, jako redaktor naczelna Magazynu ,Telekabel”, oswiadcza, ze w tresci
publikacji pod tytulem ,,Poza OZTM", umieszczone] we wrzesniowym wydaniu Magazynu
,,Telekabel”, podata nieprawdziwe informacje jakoby Stowarzyszenie Kulturalno Oswiatowe
, Tele-Piast" zostalo pozbawione czlonkostwa w Ogolnopolskim Zwiazku Technik
Medialnych a Zbigniew Janson zostal pozbawiony funkcji Prezesa Zarzadu tego Zwiazku.
Informacja ta podana zostala wskutek naszego zaniechania potwierdzenia zgodnosci z prawda
wiadomosci uzyskanych od przeciwnej strony powstalego sporu, w szczegdlnosci odstapienia
od uzyskania stanowiska Zbigniewa Jansona. Przepraszam wszystkich, ktoérzy uzyskali
przekonanie, jakoby opublikowanie tej informacji stanowifo dzialanie w sytuacji konfliktu
interesow przez wydawce Magazynu ,Telekabel”. Zobowigzujemy si¢ do zachowania

wiekszej ostroznosci w publikacji takich informacji w przyszlosei."

W odpowiedzi na pozew i w dalszych pismach procesowych pozwana wniosta o

oddalenie powo6dztwa.

W zalaczniku do protokotu z dnia 11 wrzesnia 2012 roku pozwana wniosta o
oddalenie powodztwa roéwniez w przedmiocie zmiany powddztwa dokonanej pismem z dnia

16 lipca 2012 roku.
Sad ustalil nastepujacy stan faktyczny:

W miesieczniku ,,Telekabel" we wrzesniowym numerze oznaczonym cyfra 9 (97)

ukazala sie notatka o tytule ,,Poza OZTM" o tresdci:

.2 sierpnia br. w Lodzi odbylo sie Nadzwyczajne Zebranie Czlonkéw Ogolnopolskiego
Zwigzku Technik Medialnych. Ktére zatwierdzilo uchwate Zarzadu OZTM podjeta 7 lipca
2010 r., dotyczaca pozbawienia czlonkostwa w Zwiazku Stowarzyszenia Kulturalno-



Oswiatowego Tele-Piast, z siedziba w Gdansku. Realizujac postanowienie
uchwatyNadzwyczajnego Zebrania Czlonkéw OZTM Zarzad oraz Komisja Rewizyjna OZTM
powiadamia wszystkich zainteresowanych, ze Pan Zbigniew Janson, dotychczasowy Prezes
Zarzadu OZTM, utracil prawo do zactagania w imieniu OZTM wszelkich zobowigzan

prawnych, rzeczowych, majatkowych i finansowych."
Dowod: Magazyn Telekabel nr 9, str. 22 k. 55;

Postanowieniem z dnia 6 wrzesnia 2010 roku Sad Rejonowy dla Lodzi Srodmiescia w
Lodzi w sprawie oznaczonej sygn. akt ED.XX Ns - Rej. KRS 13222/10/867, odmowit wpisu
wniosku zwiazku stowarzyszen: Ogoélnopolsldego Stowarzyszenia Technik Medialnych z
siedziba w Lodzi o zmiang wpisu w rejestrze tj. o wpis zmiany w skladzie Zarzadu poprzez
wykreslenie: Zbigniewa Jansona (prezesa), Teresy Gwazdacz (sekretarza) oraz wpis nowego
cztonka zarzadu Tadeusza Gromaka. Z ustaleni poczynionych przez Sad wynika, ze w dniu 7
lipca 2010 r. odbylo si¢ posiedzenie Zarzadu, na ktérym obecni byli dwaj czlonkowie
zarzadu: Tadeusz Marczewski (wiceprezes), Zbigniew Gawronski czlonek zarzadu). Z tresci
protokotu i uchwal wynika, iz na posiedzeniu tym zostaly podjgte nastgpujace uchwaly:
uchwala nr 3 o pozbawieniu cztonkostwa v Ogolnopolskim Zwigzku Technik Medialnych,
Stowarzyszenia Kulturalno $wiatowego ,,TELE - PIAST" z siedzibg w Gdansku, co w
konsekwencji stanowi Urate statusu czionka zarzadu przez Zbigniewa Jansona jako osoby
reprezentujgcej Stowarzyszenie Kulturalno Oswiatowego ,,TELE - PIAST' z siedziba w
Gdansku. W dniu 1 sierpnia 2010 r. odbylo si¢ kolejne posiedzenia Zarzadu, na ktérym byli
czterej czlonkowie Zarzadu: Zbigniew Janson -prezes, Tadeusz Marczewski - wiceprezes,
Zbigniew Gawronski - czlonek, Grzegorz Tretyn -wiceprezes. Zarzad na posiedzeniu tym
postanowil zweryfikowaé wczesnie] podjgte uchwaly, w zwigzku z tym poddano ponownie
pod glosowanie uchwale o pozbawieniu czlonkostwa w Ogolnopolsldm Zwigzku Technik
Medialnych, Stowarzyszenia Kulturalno O$wiatowego ,,TELE - PIAST" z siedzibg w
Gdansku -uchwala zastata uchylona, uchwale o uzupeinieniu sktadu zarzadu o Pana Tadeusza
Gromaka -odrzucono, przyjeto natomiast ponownie rezygnacj¢ pani Teresy Gwazdacz,
Ponadto, na posiedzeniu tym odrzucono takze uchwalg o uzupelnieniu sktadu zarzadu poprzez

wybor Wojciecha Brana oraz stwierdzono, iz wszystlde uchwaty zarzadu podjgte



w dniu 7 lipca 2010 r. s3 niewazne. W dniu 2 siepania 2010 r. odbylo sig Nadzwyczajne
Zebranie Czlonkéw Ogolnopolskiego Zwiazku Technik Medialnych. Ninigjsze Zebranie
uchwalg nr V zatwierdzito wszystkie uchwaly podjete na posiedzeniu Zarzadu z dnia 7 lipca

2010r.

Sad rejestrowy stwierdzil, ze uchwaly podjete przez Zarzad na posiedzeniu w dniu 7
lipca 2010 r. nie moga stanowi¢ podstawy ujawnienia w rejestrze zmian w skiadzie Zarzadu
zgloszonych niniejszej sprawie, gdyz zgodnie z § 22 pkt 3 statutu posiedzenia Zarzadu zwolaé
moze jedynie prezes, ktéry czyni to samodzielnic badz na wniosek co najmniej polowy sktadu
Zarzadu. Posiedzenie Zarzadu, ktére odbylo si¢ w dniu 7 lipca 2010 r. nie zostalo zwolane
przez prezesa. Zatem zebrany w dniu 7 lipca 2010 r. Zarzad nic mogt podejmowacd

skutecznych uchwal.

Jednoczesénie Sad rejestréw)" stwierdzil, ze uchwala nr 3 o pozbawieniu czlonkostwa
Stowarzyszenia Kulturalno Oswiatowego ,,TELE - P1ASP' z siedzibg w Gdansku w
Ogolnopolskim Zwiazku Technik Medialnych nie mogtaby réwniez stanowi¢ udzielnej
podstawy do wykreslenia z rejestru Zbigniewa Jansona (prezesa).. Rowniez zebranie
cztonkéw nie jest uprawnione do podjgcia uchwaly w przedmiocie pozbawienia cztonkostwa.
Kompetencje do podejmowania uchwat w tym zakresie posiada bowiem jedynie Zarzad (§18

ust. 1 statutu).

Sad rejestrowy wskazal, ze z uwagi na fakt, ze uchwaly z dnia 7 lipca 2010 r. nie byty
podjete skutecznie nalezato uznaé, iz uchwaly Zarzadu z dnia 1 sierpnia 2010 r. nie zmienity

stanu faktycznego i prawnego w strukturach Ogoélnopolskiego Zwiazku Technik Medialnych.
Postanowienie zostato wydane juz po ukazaniu si¢ notatki w miesigczniku.
Dowdd: postanowienie k. 12-15, przestuchanie likwidatora OZTM k. 358;

Pismem z dnia 6 lipca 2010 roku petnomocnik radca prawny Jakub Wozny, dzialajacy
w imieniu OZTM poinformowat Tadeusza Marczewskiego i Zbigniewa Gawronskiego o
bezskutecznosci zwotania posiedzenia Zarzadu OZTM, przez osoby niebgdace Prezesem

Zarzadu. Pelnomocnik OZTM poinformowal w pisSmie o przepisach



statutu dotyczacych sposobu zwolywania posiedzen Zarzadu, ktére to stanowia wylaczna
prerogatywe Prezesa Zarzadu. Pelnomocnik poinformowal réwniez, ze zwolanie posiedzenia
Zarzadu z naruszeniem zapisOw statutu, pozbawi posiedzenie formalnego charakteru, a
uchwaly podjete w toku tak zwolanego posiedzenia bgda pozbawione mocy

prawnej. f
Dowdd: pismo z dnia 6 lipca 2010 roku k. 16;

Pismem z dnia 5 pazdziernika 2010 roku (nadanym 6 pazdziernika 2010 roku), Prezes
Zarzadu OZTM Zbigniew Janson zwrdcit sie do redaktor naczelnej Danuty Harenda z pismem

wyjasniajgcym stan faktyczny w OZTM, jak rowniez z zadaniem:

-bezplatnego opublikowania sprostowania nieprawdziwych wiadomosci
zawartych w § przedmiotowej publikacji w najblizszym przygotowanym do druku numerze
magazynu Telekabel, w tym samym dziale co publikacja, réwnorzedna czcionka oraz pod
widocznym tytulem, o nastepujacej tresci: ,,Aleksander Sawicki, jako wydawca magazynu
Telekabel, oraz Danuta Harenda, jako redaktor naczelna magazynu Telekabel, oswiadczaja, iz
w treéci publikacji pod tytulem ,,Poza OZTM", zamieszczonej we wrze$niowym wydaniu
magazynu Telekabel, podali nieprawdziwe informacje jakoby Stowarzyszenie Kulturalno
Os$wiatowego ,,Tele-Piast" zostalo pozbawione czlonkostwa w Ogélnopolskim Zwigzku
Technik Medialnych a Zbigniew Janson zostal pozbawiony funkcji Prezesa Zarzadu tego
Zwiazku. Informacja ta podana zostata wskutek naszego zaniechania stwierdzenia zgodnosci z
prawda wiadomosci uzyskanych od przeciwnej strony powstalego sporu, w szczegdlnosci
odstapienia od uzyskania stanowiska Zbigniewa Jansona. Przepraszamy wszystldch, ktérzy
uzyskali przekonanie, jakoby opublikowanie tej informacji stanowilo dziatanie w sytuacji
konfliktu intereséw przez wydawce magazynku Telekabel. Zobowiazujemy si¢ do zachowania

wigkszej ostroznosci w publikacji takich informacji w przysziosci.”

-dopelnienia czynnosci potrzebnych do usunigcia skutkéw naruszenia praw moich,
Stowarzyszenia oraz OZTM, ktorego dopuscili si¢ wspolnie redaktor naczelna oraz wydawca
magazynu Telekabel. Skutek taki nastapi w szczego6lnodci poprzez zlozenie oswiadczenia w

trzech kolejnych ogélnopolskich wydaniach ,,Gazety Wyborczej" oraz



.Rzeczypospolitej", na stronach poswigconych prawu lub ekonomii, nastgpujacej tresci:
,Aleksander Sawicki, jako wydawca 'magazynu Telekabel, oraz Danuta Harenda, jako
redaktor naczelna magazynu Telekabel, oswiadczaja, iz w tresci publikacji pod tytutem ,,Poza
OZTM", zamieszczonej we wrzesniowym wydaniu magazynu Telekabel, podali nieprawdziwe
informacje jakoby Stowarzyszenie Kulturalno Oswiatowego . Tele-Piast" zostalo pozbawione
cztonkostwa w Ogdlnopolskim Zwigzku Technik Medialnych a Zbigniew Janson zostat
pozbawiony funkcji Prezesa Zarzadu tego Zwigzku. Informacja ta podana zostata wskutek
naszego zaniechania stwierdzenia zgodnosci z prawda wiadomosci uzyskanych od przeciwnej
strony powstatego sporu, w szczegdlnosci odstapienia od uzyskania stanowiska Zbigniewa
Jansona. Przepraszamy wszystkich, ktérzy uzyskali przekonanie, jakoby opublikowanie tej
informacji stanowilo dziatanie w sytuacji konfliktu intereséw przez wydawce magazynu
Telekabel. Zobowiazujemy si¢ do zachowania wigkszej ostroznoéci w publikacji talach

informacji w przysziosci.”

-zaplaty kwoty 50.000 zI (pig¢dziesiat tysigcy ziotych) na dziatalno$é oswiatowg w dziedzinie
komunikacji medialnej oraz obowiazujacego prawa, stanowiaca cel spoteczny w rozumieniu
art. 24 § 1 kodeksu cywilnego, poprzez wplat¢ przedmiotowej kwoty na rachunek bankowy.
Kwota ta wynika z charakteru naruszenia, ktérego przedmiot w szczegolnosei stanowilo dobre
imi¢ OZTM jako jednostki publicznie znanej i reprezentujacej sluszne interesy
zgromadzonych w niej podmiotéw. Omawiana publikacja przyczynita si¢ do oslabienia
pozycji OZTM, na ktora OZTM pracowal wiele lat, niezbednej dla prawidlowego

wykonywania zatozonych celow.
Dow6d: pismo z dnia 5 pazdziernika 2010 roku z dowodem nadania k. 17-20;

Pismem z dnia 26 pazdziernika 2010 roku (nadanym 27 pazdziernika 2010 roku)
zatytulowanym - Przedsadowe wezwanie do zaplaty - Prezes Zarzadu OZTM Zbigniew
Janson zwrécit sie do wydawcy miesigcznika ,, Telekabel” ponownie wezwat do wykonania

$wiadczen wskazanych w pismie z dnia 5 pazdziernika 2010 roku.
Dow6d: pismo z dnia 26 pazdziernika 2010 roku z dowodem nadania k. 21-23;

Pismami z 15 pazdziernika 2010 roku i 5 listopada 2010 roku wydawca miesiecznika

_Telekabel" ustosunkowat si¢ do zadan OZTM, odmawiajac wykonania



zadanych $wiadczeni i informujac, ze opublikowano tekst na podstawie prawdziwej, w dniu

publikacji, informacji uzyskanej od osoby wiarygodnej.
Dowdd: pisma k. 24-28;

Pozwana uzyskata informacj¢ o uchwatach Zarzadu OZTM i Nadzwyczajnego
Walnego Zgromadzenia na podstawie emaila przesianego przez czlonka Zarzadu OZTM
Tadeusza Marczewskiego, w ktorego tresci wskazuje on na podjgcie uchwal Zarzadu, w
przedmiocie pozbawienia czlonkostwa w Zwiazku Stowarzyszenia Kulturalno -Oswiatowego
TELK — PIAST, oraz o tym, ze od dnia 7 lipca 2010 roku w zwiazku z uchwaig Pan
Zbigniew Janson nie reprezentuje spraw, interesow, dzialan prawnych i legislacyjnych

OZTM. W tresci emalia wklejono kopie protokotu z posiedzenia zarzadu OZTM.
Dowdd: email k. 79-81;

Pozwana otrzymata od Tadeusza Marczewskiego email wysiany 9 sierpnia 2010 roku,
w ktorym poinformowat on o tym, ze: ,,W dniu 2 sierpnia 2010 roku w Lodzi odbylo sie
Nadzwyczajne Zebranie Czlonkéw Ogolnopolskiego Zwiazku Technik Medialnych, ktoére
zatwierdzilo uchwate Zarzadu OZTM podjeta w dniu 07.07.2010 rok dotyczaca pozbawienia
czlonkostwa w Zwiazku, Stowarzyszenie Kulturalno Oswiatowe Tele -Piast z siedzibg w
Gdafisku. Realizujac postanowienie uchwaty Nadzwyczajnego Zebrania Czlonkéw OZTM
Zarzad oraz Komisja Rewizyjna OZTM powiadamia wszystidch zainteresowanych, ze Pan
Zbigniew Janson dotychczasowy Prezes Zarzadu OZTM utracit prawo do zaciggania w
imieniu OZTM wszelkich zobowiazan prawnych, rzeczowych, majatkowych i finansowych.
Wszelkie ustalenia i decyzje dotyczace zobowiazan prawnych, rzeczowych, majatkowych i
finansowych podjete przez Pana Zbigniewa Jansona po 07 lipca 2010 roku, wladze 0ZT™M
uwazaja za niewazne i nie rodzace zobowigzan dla Zwiazku.". Informacja podpisana byla
przez wymienienie organéw Zwiazku: Nadzwyczajne Zebranie Czionkow OZTM, Komisje
Rewizyjng OZTM i Zarzad OZTM.

Ponadto, w tresci emaila wskazano, ze Nadzwyczajne Zebranie Czlonkéw OZTM

odbylo si¢ na wniosek Komisji Rewizyjnej OZTM  pod prawna opieka przedstawicieli



Kancelarii Prawnej Mateusz Domanski i Wspélnicy z siedziba w Poznaniu, a oryginal
Protokétu Nadzwyczajnego Zebrania* Czlonkéw OZTM oraz podjgte uchwaty znajdujg sie w
siedzibie OZTM w Lodzi.

Dowdd: email k. 82;

Przewodniczacy Komisji Rewizyjnej OZTM Andrzej Zajac przestat m.in. do wydawey
miesigcznika ,, Telekabel" pismo z dnia 10 wrzesnia 2010 roku, skierowane do czlonkéw
OZTM, wskazujace na nieprawidlowosci jakich miatby dopuszcza¢ si¢ prezes OZTM w
zakresie rozliczania konferencji wspolorganizowanych przez OZTM, w szczegélnosci

uzyskiwania przez niego korzysci osobistych, w postaci wynagrodzenia.
Dowdd: email k. 83-85

Kolejnym emailem przestanym do wielu osob z branzy operatoréw kablowych i
mediéw, m.in. do wydawcy miesigcznika ,, Telekabel", przewodniczacy Komisji Rewizyjnej
OZTM Andrzej Zajac poinformowat o podiozu konfliktu w OZTM o dzialaniach, ktore podjat

w celu ustanowienia kuratora zwigzku.
Dowdd: email k. 86-88;

Emailem z dnia 13 pazdziernika 2010 roku OZTM w osobach Zbigniewa Jansona,
Grzegorza Tretyna i Janusza Grze Ilkowskiego - cztonkéw zarzadu, przestato do wielu os6b z
branzy operatorow kablowych i mediow, m.in. do wydawcy miesigcznika ,»Telekabel"
oswiadczenie Zarzadu OZTM, w ktéorym wskazano, iz w zwiazku z gloszonymi i
rozpowszechnianymi przez bylych czlonkéw Zarzadu Tadeusza Malczewskiego i Zbigniewa
Gawroriskiego oraz bezpodstawnie podpisujacego si¢ jako Wiceprezes Wojciecha Barana
nieprawdziwych informacji Zarzad Ogdlnopolskiego Zwiazku Technik Medialnych
informuje, ze podmioty reprezentowane przez w/w Panéw nie sa czlonkami OZTM a tym

samym w/w Panowie nie s czionkami Zarzadu. W tresci emaila podano rowniez, Ze:

1. Decyzja z dnia 24 sierpnia 2010 Zarzad wykluczyt w/w czlonkow z
OZTM, w



10

szczegolnoscei za dziatanie na szkodg OZTM oraz tamanie postanowien

Statutu.

. Sad Rejonowy dla L.odzi Srédmiescia w dniu 06 wrzesnia 2010 postanowit, ze
posiedzenie

,Zarzadu" (Gawronski Marczewski) z idnia 07 lipca 2010 jest niewazne, zatem »hie
mogt

podejmowaé skutecznych uchwat" na ktérym podj¢to migdzy innymi niewazne
uchwaty

dotyczace wykluczenia Stowarzyszenia TELE-PIAST (Z. Jansona) oraz przyjgcia na
czlonka

OZTM Stowarzyszenie TOM a W, Barana na Wiceprezesa Zarzadu. Tym samym
pismem Sad zakwestionowal uprawnienia Zebrania Czionkow (nieshusznie
nazywanym Walnym) na ktérym ponownie probowano pozbawi¢ cztonkostwa
Stowarzyszenie TELE-PIAST, jednoczesnie Sad potwierdzit uprawnienia

Zbigniewa Jansona do pelnienia funkcji Prezesa Zarzadu OZTM.

. Walne Zgromadzenie Czlonkéw z dnia 15 wrzesnia 2010 rozpatrzyio odwolania od
decyzji Zarzadu o wykluczeniu: SMTS ,,ASTRAL" oraz Stowarzyszenia TOM nie
uchylajac decyzji Zarzadu czym podtrzymato decyzj¢ o wykluczeniu, STK
,,Centrum" Zgierz WZCz uchylilo decyzj¢ Zarzadu czym przywrocito w poczet
cztonkéw, Gawex Media Sp z 0.0. nie zlozyla odwotlania, tym samym nie jest

cztonkiem OZTM.

jednocze$nie wskazano, ze publikacja ktora ukazata si¢ we wrzesniowym
TELEKABLU zatytulowana ,,Poza OZTM" zawiera tresci nieprawdziwe, narusza
dobra osobiste Zbigniewa Jansona - Prezesa OZTM i TELE-.PIAST, dobre imig
OZTM i TELE-PIAST oraz narusza elementarne zasady rzetelnosci dziennikarskie]

oraz ety Id zawodowej.

Dowdd: email k. 89-91;



11

W numerze listopadowym miesiecznika ., Telekabel” oznaczonym numerem 11 (99)
redakcja zamiescila komunikat, w ktérym poinformowata o nadestaniu oswiadczenia Zarzadu
OZTM z dnia 13 pazdziernika 2010 roku oraz o osobach wskazanych w tym pi$mie jako
czlonkowie zarzadu OZTM, informujac jednoczesnie, Ze na stronach internetowych
Krajowego Rejestru Sadowego, wedtug stanu na dzien 2 listopada 2010 roku sklad Zarzadu
OZTM jest inny niz wynika to z o$wiadczenia. W zwiazku z tym redakcja poinformowata, ze
w zwiazku z sytuacjg i rozbieznosciami opinii co do wiadz OZTM, do czasu ostatecznego i
prawomocnego wyjasnienia sprawy, nie chcac stac si¢ uczestnikiem sporu, nie bedzie

zamieszczaé materialow na ten temat.
Dow6d: miesiecznik ,,Telekabel” str. 31 k. 98,;

Prawomocnym postanowieniem z dnia 13 kwietnia 2012 roku, w sprawie I C 1175/11
Sad Okregowy Warszawa Praga w Warszawie odrzucit pozew Ogodlnopolskiego Zwiazku

Technik Medialnych w lodzi przeciwko Danucie Harendzie o opublikowanie sprostowania.

Dowdéd: akta I C 1175/11: postanowienie k. 48-49;

Tadeusz Marczewski petnit w OZTM funkcje wiceprezesa. OZTM byt
wsp6lorganizatorem konferencji szkoleniowych. Od 2009 roku w zwiazku narastal konflikt w
sprawie rozliczeni tych konferencji. Nieprawidlowosci w rozliczeniach jako jeden z
pierwszych wykryt wiceprezes Wojciech Baran. Czionkami zarzadu OZTM byli wowczas
réwniez Zbigniew Janson i Grzegorz Tretyn. Podniesiono zarzut nieprawidtowosci w
rozliczeniach, ktéry dotyczyt Zbigniewa Jansona i czterech konferencii. Wojciech Baran
uzyskat informacje u innych wspétorganizatoréw konferencji, ze przyniosty one zysk, ktory
zostal podzielony przez organizatoréw: Zbigniewa Jansona, firme RR i przedstawiciela
trzeciego organizatora Mariusza Wargockiego. Na posiedzeniach Zarzadu OZTM sprawa
rozliczen powodowata scysje migdzy czlonkami zarzadu. W sierpniu lub wrzesniu 2009 roku
Komisja Rewizyjna uzyskala niepokojace informacje dotyczace finansow OZTM. Z
inicjatywy Andrzeja Zajaca odbylo si¢ spotkanie czionkéw zarzadu 1 komisji rewizyjnej
OZTM w sprawie rozliczen konferencji wspolorganizowanych przez OZTM. Zbigniew

Janson twierdzil, ze



12

konferencja w Pultusku przyniosta zysk i zwiazek otrzyma pienigdze. Wing za brak rozliczen
ponosi agencja RR. Tadeusz Marczewski w rozmowie z przedstawicielami agencji RR
dowiedziat sie, ze konferencja ta rzeczywiscie nie zostala rozliczona, ale dlatego, Ze Zbigniew
Janson ,zabral" te konferencje agencji. Tadeusz Marczewski i Andrzej Zajac dowiedzieli sig
réwniez od przedstawicieli agencji RR, ze poprzednie konferencje konczyly sie zyskiem,
ktéry byt wyptacany OZTM poprzez wyplaty na podstawie umow zlecen dla corki Zbigniewa
Jansona. Tadeusz Marczewski uczestniczyl rowniez w spotkaniu organizacyjnym konferencji
Fortel 28 lutego 2010 roku, w ktérej poza nim uczestniczyli: prezes fundacji Protetkom -
Ostrowski, przedstawiciel Krawarkomu - Wargocki i przedstawiciel OZTM - Janson. W
trakcie tego spotkania Zbigniew Janson zaproponowat, aby zysk dla OZTM byl przekazywany
poprzez trzy umowy zlecenia na wskazane przez sicbie osoby. Tadeusz Marczewski i
przedstawiciel Protetkom nie wyrazili na to zgody. Po konferencji w Rynie, ktéra odbyla si¢ w
2010 roku, po raz pierwszy na konto OZTM wplynety pieniadze - 60 tys. zl. Zadano od
Zbigniewa Jansona wyjasnien, co do rozliczenia poprzednich konferencji. Zbigniew Janson
nie cheial zwolaé zebrania zarzadu, ani przedstawi¢ dokumentow. W zwigzku z tym Tadeusz
Marczewski wraz z Panami Gawronskim i Andrzejem Zajacem -Przewodniczacym Komisji
Rewizyjnej OZTM podjeli decyzie o zwolaniu nadzwyczajnego zebrania zarzadu w
Szczecinku z punktem porzadku obrad przewidujacym odwotanie Prezesa Jansona.
Zawiadomienia o posiedzeniu rozestano do cztonkow zwiazku. Jeszcze przed data posiedzenia
Zbigniew Janson przestal Tadeuszowi Marczewskiemu i Zbigniewowi Gawroniskiemu
informacje o nieformalnym charakterze posiedzenia i braku mozliwosci podejmowania
uchwal. Spos6b zwolania posiedzenia zarzadu wynika ze statutu. W posiedzeniu z czterech
czlonkéw zarzadu, bralo udzial dwéch: Tadeusz Marczewsld i Zbigniew Gawronski.
Komunikat po posiedzeniu zarzadu zostal przestany czlonkom zwiazku i magazynowi
,.Telekabel". Od 7 lipca 2010 roku do decyzji sadu dziataty rownolegle dwa zarzady OZTM.
Tadeusz Marczewski zawsze komunikowal sie z pozwana droga emailowa. Ta droga
przekazywat rézne informacje o srodowisku telewizji kablowej, w ktérym dziata juz 20 lat.
Przekazujac informacje na temat sytuacji OZTM Tadeusz Marczewski dziatat jako wiceprezes
OZTM. Tadeusz Marczewski zostal odwolany z funkcji wiceprezesa na walnym

zgromadzeniu 15 wrzeénia



13

2010 roku. Na tym zgromadzeniu usunigto czgs¢ czionkéw zwiazku. Na wniosek Grzegorza
Tretyna i Zbigniewa Jansona interweniowali funkcjonariusze policji. Zwiazek zostat
postawiony w stan likwidacji. Tadeusz Marczewski miat przyjacielskie relacje ze
Zbigniewem Jansonem, bral udzial w pogrzebie jego zony. Nigdy nie kandydowal na
stanowisko prezesa OZTM. Czgsc wykluczonych ze zwigzku podmiotow zalozylo nowa

organizacje Zwiazek Pracodawc6w Mediow Elektronicznych.

Dowdéd: zeznanie $wiadkow: Tadeusza Marczewskiego k. 227-229 i Andrzeja Zajaca k.
230-232, przestuchanie za powoda likwidatora OZTM Zbigniewa Jansona k. 357-359,

uzasadnienie postanowienia K. 12;

Andrzej Sawicki jest wydawca miesiecznika ,,Telekabel" od listopada 2001 roku i
jedynym wiascicielem od lipca 2004 roku. Czasopismo to jest miesiecznikiem branzowym.
Wydawca wspolpracuje z pozwang od samego poczatku i ma do niej pelne zaufanie. O
sprawie wydawca wiedzial od samego poczatku, widziat zrédia, ktérymi dysponowala
pozwana tj. emaile z lipca 1 sierpnia 2010 roku. Po konsultacjach z kolegium wydawca uznal,
na wniosek pozwanej, iz zasadnym jest stworzenie malej notatki prasowej na temat Prezesa
Jansona i zmian w OZTM. W miesigczniku zamieszczano dziesiatki tego typu notatek.
Wydawca identyfikuje si¢ z dziataniami redaktor naczelnej. Cel publikacji byl czysto
informacyjny, nie byl to artykut. Informacja byla szeroko kolportowana droga elektroniczna.
Przed ukazaniem si¢ notatki wydawca nie weryfikowal prawdziwosci informacji. Uznano, ze
#rédlo jest na tyle powazne, ze nie ma powodu do weryfikowania korespondencji przestanej
przez wiceprezesa OZTM. Wezesniegj to srodto zawsze bylo wiarygodne. Wrzesniowy numer
miesiecznika zostat oddany do druku 3 wrzesnia 2010 roku. O treéci postanowienia sadu
rejestrowego wydawca dowiedzial sig¢ w polowie wrzeénia. Pozwana wystosowala do
Zbigniewa Jansona emaila, z prosba o informacj¢ jaki jest stan faktyczny i czy nie zaszla
dodatkowa okolicznoéé, ktéra nalezaloby opublikowaé¢ w numerze pazdziernikowym.
Wydawca zna Zbigniewa Jansona i sprawg konfliktu w OZTM. O wszystkich jej aspektach
dowiedzial sie¢ we wrzesniu 2010 roku z emaila Andrzeja Zajaca. Wezesniej wiedzial o

sporze, co do rozliczenia jednej z konferencji.

Dowéd: zeznanie $wiadka Andrzeja Sawickiego k. 229-230;



14

Andrzej Zajac pehit funkcje przewodniczacego Komisji Rewizyjnej OZTM do
pazdziernika 2010 roku. Do zadan Komisji Rewizyjnej nalezy sprawowanie nadzoru nad
dzialalnoscia OZTM i skladanie sprawozdania walnemu zgromadzeniu. Andrzej Zajac
zwrécil sie o ustanowienie kuratora dla OZTM. Whniosek nie zostal uwzgledniony.

Poczatkowo nieprawidtowosci w zwiazku prébowano wyj asnié¢ wewnatrz zwiazku.
Dowéd: zeznania $swiadka Andrzeja Zajaca k. 230 - 232, statut k. 242-247;

Powdd OZTM wystapit z powédztwem przeciwko pozwanej, bo w opinii likwidatorow
notatka z numeru 9 miesiecznika ,, Telekabel" byla nieprawdziwa, gdyZ nie byto takiej sytuacji
aby Zbigniew Janson przestal by¢ prezesem OZTM, a Stowarzyszenie Tele - Piast zostalo
usuniete z organizacji. W OZTM bylo rozbicie wewnetrzne, czynnosci likwidator6w
zmierzajace do zmiany we wiadzach, nie byly komunikowane wszystkim czlonkom. W opinii
OZTM blad redakcji polegat na braku kontaktu i probie wyjasnienia sprawy, tym bardziej, ze
wydawca i operatorzy -cztonkowie zwiazku - znaja sie i majg dobre prywatne uklady. Powadd
nie ma zastrzezeh do zawartosci merytoryczne] miesigcznika, poza notatka bedaca
przedmiotem sprawy. W miesigczniku ukazywaly si¢ informacje na temat zmian we wladzach
innych organizacji medialnych. Po konferencji w Rynie doszto do konfliktu migdzy
wspblorganizatorami konferencji, wsrod ktorych byla jedna z firm Aleksandra Sawickiego.
Przed rozpoczeciem organizacji konferencji podmioty ja wspblorganizujace nie zawarty
umowy. Aleksander Sawicki nie uczestniczyl w konflikcie. Ostatecznie doszio do
porozumienia i zyski zostaly podzielone. Gdyby podziat zyskow byl inny to spotka
Aleksandra Sawickiego otrzymataby inny w nich udziat. Cztonkowie OZTM nie chcieli diuzej
dziata¢ w skonfliktowanej organizacji. W zwiazku z tym doszio do podjecia decyzji o
likwidacji zwigzku. Przed wytoczeniem niniejszej sprawy Grzegorz Tretyn dzwonil do
wiekszosei spoéréd czlonkow zwiazku i uzyskal jednoznaczna opinig, aby skierowaé sprawg
na droge postepowania sadowego. Prezes Zbigniew Janson zrezygnowal z dziatalno$ci
publicznej. OZTM miat zastugi w przedmiocie regulacji praw autorskich. Na tym polu duze
zashugi mial osobiscie Zbigniew Janson. Miesiecznik, przed zamieszczeniem notatki, nie
zwracal sie do Grzegorza Tretyn i Zbigniewa Jansona o informacje i komentarz, cho¢
wezesniej zglaszal si¢ w blahszych sprawach. Miesigcznik nie zwracal si¢ réwniez do

prawnika zwiazku. Z OZTM, w kiérej



15

bylo 23 tub 27 cztonkéw, wprost odeszla jedna organizacja Stowarzyszenie Tom z Dabrowy

Gorniczej.

Dowdéd: przestuchanie za powoda likwidatoréw OZTM: Grzegorza Szyfmana k. 288-
289, Jana Obarka k. 289, Grzegorza Tretyn k. 290-292 1 Zbigniewa Jansona k.
357-359; i

Pozwana Danuta Harenda jest redaktorem naczelnym miesigcznika . Telekabel" od
2001 roku. Miesiecznik jest czasopismem z branZy operatorow kablowych, w ktoérym
zamieszczane sg informacje dotyczace tego Srodowiska, od fuzji biznesowych do zmian
personalnych. Pozwana potraktowata informacje przestana emailem od Tadeusza
Marczewskiego jako informacj¢ o zmianach personalnych. Komunikat w formie emaila trafit
do pozwanej na jej shuzbowa internetowa skrzynke pocztowa. Komunikat byla zatytutowany
jako komunikat wiadz OZTM. Komunikat zostal opublikowany w praktyce w formie
przestane pozwanej. O samieszczeniu komunikatu zdecydowali wspélnie pozwana i
wydawca. Zaréwno pozwana, jak i wydawca mieli $wiadomose, ze W OZTM sa
nieporozumienia na tle finansowym, pozwana rozmawiala o tym z wydawcg kilkakrotnie.
Tego typu informacje - o zmianach personalnych - uzyskiwane sag w podobny sposob, sa
przesytane przez wladze firm i stuzby PR. Miesiecznik o ile sa watpliwosci, co do zrodia,
weryfikuje uzyskane informacje. Przed ukazaniem sig notatki pozwana nie rozmawiata ze
Zbigniewem Jansonem, gdyz nie bylo takiej potrzeby. Zrodlo informacji bylo bowiem
wiarygodne, Pozwana rozmawiata telefonicznie z Tadeuszem Marczewsldm, ktory
potwierdzit informacje wynikajace z tresci emaila, dodajac, ze wystepuja nieporozumienia
miedzy czlonkami zarzadu na tle finansowym. Tadeusz Marczewski jest jedna z lepiej
poinformowanych w $rodowisku oséb. Do czasu ukazania si¢ notatki zrédio to bylo
wiarygodne. Ponadto wydawca kontaktowat sic ze Zbigniewem Gawronskim i Andrzejem
Zajacem, ktérzy rowniez potwierdzili informacje przestana emailem. Pozwana proponowala
powodowi zamieszczenie informacji o stanie faktycznym wynikajacym z orzeczen sadu
rejestrowego. Pozwana nie zamiescila sprostowania przestanego przez powoda, gdyz wedlug
niej nie odnosito sie do sprostowania tresci zamieszczonej w notatce. Komunikat w numerze

listopadowym miesigcznika ,, Telekabel" ukazat si¢ z



16

inicjatywy redakcji, glownie pozwanej, z uwagi na to, ze czytelnicy maja prawo zna¢ prawde,

skoro poprzednia informacja si¢ zdezaktualizowala.

Prace nad wrzesniowym numerem, w ktorym ukazata sie notatka, zakoficzyly si¢ 3
wrzednia 2010 roku. Do dnia 4 wrzeénia 2010 roku mozna byto zmieni¢ t¢ informacj¢ bez
ponoszenia kosztow. O postanowieniu s"du rejestrowego pozwana dowiedziala si¢ oficjalnie
13 pazdziernika 2010 roku, wczedniej styszala o nim od Tadeusza Marczewskiego. Po

postanowieniu Sadu, sytuacja w OZTM wywolata zywe reakcje w Srodowisku.

Pozwana zdecydowata si¢ zamiesci¢ informacie, gdyz zadaniem dziennikarza jest
przekazywanie informacji, bez wzgledu na to czy si¢ zdezaktualizuja, zwlaszcza, ze dotyczyly

dziatalnosci publicznej powoda.

Pozwana miala z przedstawicielami powoda relacje stuzbowe, spotykata si¢ z nimi w
trakcie konferencji branzowych, ktére odbywaja sie dwa razy w roku. Ze Zbigniewem
Jansonem pozwana przeprowadzala kilkakrotnie rozmowy telefoniczne. Pozwana nie

przeprowadzata takich rozméw po ukazaniu si¢ notatki.
Dowdd: przestuchanie pozwanej Danuty Harenda k. 362-364,

Sad nie dat wiary zeznaniom likwidatorow OZTM, ktorzy obarczyli wing wydawcg i
redaktor naczelna miesigcznika, za odejscie cztonkow OZTM i stworzenie przez nich nowej
organizacji wywolane opublikowaniem notatki. Jak wynika z zeznan $wiadkow:
Marczewskiego i Zajaca, podtozem konfliktu w OZTM nie byla notka w miesigczniku
, Telekabel", ale niejasnosci zwigzane z rozliczeniem konferencji wspolorganizowanych przez
OZTM. Notatka ukazala sie po uplywie roku od dnia, kiedy pierwsze informacje o
nieprawidtowosciach dotarty do czionkéw OZTM. Sprawa byla wyjasniana juz na poczatku
2010 roku, a o konflikcie w szerszym jego aspekcie wszyscy zainteresowani mogli
dowiedzie¢ sie z pisma sporzadzopego 10 wrzesnia 2010 roku przez Andrzeja Zajaca.
Czlonkowie OZTM zaczeli ustepowac, badz byli usuwani z tej organizacji juz po ukazaniu si¢
notatki, ale wynikalo to z sytuacji wewnatrz zwigzku zaognionej nieporozumieniami

zwigzanymi z funkcjonowaniem i skladem wiadz Stowarzyszenia.



17

Konflikt byl na tyle intensywny, ze czgs¢ cztonkéw OZTM uznata, ze dalsze trwanie w tej

organizacji pozbawione jest sensu.

Sad nie dat wiary likwidatorowi Grzegorzowi Tretynowi co do podioza konfliktu. Z
zeznan likwidatora wynika, ze przyczyna konfliktu byla organizacja konferencji w Rynie i
podziat zyskow uzyskanych z tej konferencji. Jak wynika z zeznan $wiadkéw Marczewskiego
i Zajaca konflikt dotyczyt braku rozliczenia sie wobec OZTM przez Zbigniewa Jansona z
kilku poprzednio wspdlorganizowanych konferencji przez ten zwiazek. Czgs¢ czlonkow
OZTM byla zbulwersowana sposobem rozliczenia polegajacym na przejeciu zysku, ktory miat
przypaé¢ OZTM przez Zbigniewa Jansona poprzez ich wyplacenie na podstawione przez
niego osoby. Ta wiedza spowodowala chgé wyjasnienia sytuacji. Czg$é czlonkow OZTM
probowala skioni¢ Prezesa OZTM do zwotania posiedzenia zarzadu i wyjasnienia tej kwestli.
Na skutek braku reakcji wiceprezes i przewodniczacy komisji rewizyjnej OZTM zwolali
zebranie Zarzadu i przeglosowali zmiany w Zarzadzie, ktére zatwierdzito Nadzwyczajne
Walne Zgromadzenie. Rozliczenia konferencji w Rynie odbywaly si¢ w pierwszej polowie
2010 roku, a wiec juz po uzyskaniu informacji o nieprawidlowosciach w rozliczaniu

poprzednich konferencji.

Sad nie dal wiary likwidatorowi Zbigniewowi Jansonowi, w tcj czesci zeznan, w ktorej
wskazuje, Z& W rozmowie telefonicznej uzyskal informacje od pozwanej O otrzymaniu
opublikowanej notatld od wydawcy. 7 dokumentéw zebranych w sprawie w postaci kopil
emaili, z zeznan $wiadka Marczewskiego, jak réwniez z przestuchania pozwane] wynika, ze
informacje bedaca podstawg opublikowania notatld pozwana uzyskata nie od wydawcy, a z
emaila przestanego przez $wiadka Marczewskiego. Pozwana zeznata roéwniez, ze nie
rozmawiata ze Zbigniewem Jansonem po ukazaniu si¢ notatld, co w kontekscie braku
wiarygodnosci twierdzen Zbigniewa Jansona o informacjach uzyskanych w trakcie tej
rozmowy, $wiadczy o niewiarygodnosci jego zeznan w tym zakresie ziozonych jedynie na

potrzeby niniejszej sprawy.
Sad zwazyl, co nastgpuje:

Stosownie do tresci przepisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 roku prawo

prasowe (Dz. U. nr 5, poz. 24 ze zm.) dziennikarz jest obowigzany:



18

1) zachowaé szczegolna starannoéé i rzetelno$é przy zbieraniu i wykorzystaniu materiatow
prasowych, zwlaszcza sprawdzi¢ zgodno$¢ z prawda uzyskanych wiadomosci lub podaé ich
zrodio,

2) chronié dobra osobiste, a ponadto interesy dzialajacych w dobrej wierze informatoréw i innych
osob, ktore okazuja mu zaufanie,

3) dbaé o poprawnos¢ jezyka i unikaé uzywania wulgaryzmow.

Przepis art. 23 k.c. stanowi, Zze dobra osobiste czltowieka, jak w szczegobdlinosei zdrowie,
wolnoéé, czesé, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondenciji,
nietykalnoéé mieszkania, tworczodé naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostaja

pod ochrong prawa cywilnego niezaleznie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 24 § 112 k.c. ten, czyje dobro osobiste zostaje zagroZone
cudzym dziataniem, moze zadaé zaniechania tego dziatania, chyba ze nie jest ono bezprawne. W razie
dokonanego naruszenia moze on takze zadaé, azeby osoba, ktora dopuscita sie naruszenia, dopelnita
czynnosci potrzebnych do usunigcia jego skutkéw, w szczegolnoéci azeby zlozyla o$wiadczenie
odpowiedniej tresci i W odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie moze on
réwniez zadaé zado$éuczynienia pienig¢znego lub zapiaty odpowiedniej sumy pienigznej na wskazany
cel spoteczny. Jezeli wskutek paruszenia dobra osobistego zostata wyrzadzona szkoda majatkowa,

poszkodowany moze 2adac jej naprawienia na zasadach ogolnych.

Przepis at. 448 k.c. stanowi, ze W razie naruszenia dobra osobistego sad moze przyznaé temu,
czyje dobro osobiste zostato naruszone, odpowiednia sumg tytulem zadoséuczynienia pienigznego za
doznana krzywde lub na jego zadanie zasadzic odpowiednia sume¢ pieni¢zna na wskazany przez niego
cel spoteczny, niezaleznie od innych érodkéw potrzebnych do usuniecia skutkéw naruszenia. Przepis

art. 445 § 3 stosuje sig.

Jak wynika z tresci powotanych wyZej przepisow podmiot, ktorego dobra osobiste zostaly

zagrozone lub naruszone publikacja prasowa moze zglosié roszczenia w stosunku



19

do podmiotu za to odpowiedzialnego, pod warunkiem, ze jego dziatanie bylo bezprawne.
Brak bezprawnoéci dziatania, w * praktyce wylacza odpowiedzialnos¢ z tytutu opublikowania
informaciji, nawet jeZeli okaza si¢ one nieprawdziwe.

W ocenie Sadu, nie budzi watpliwosci, ze pozwana przekazujac informacj¢ o

iodbytym posiedzeniu Zarzadu 1

Nadzwyczajnym Zebraniu Czlonkow, dziatala z
prze$wiadczeniem publikacji prawdziwych wowczas informacji, gdyz posiedzenia
organéw OZTM odbyly sig, zostaly na nich podjete uchwaty, a pozwana posiadala
przesiang emailem kopig protokotu posiedzenia Zarzadu. Dodatkowo informacja zostala
potwierdzona w rozmowie z trzema osobami z wladz OZTM. Opublikowanie te]
informacji niewatpliwie nie bylo bezprawne, gdyz relacjonowato fakty. Ostatecznie
okazalo sie, ze posiedzenie zarzadu powoda zostato zwotane w sposob sprzeczny ze
statutem, co w konsekwencji spowodowato odmowe wpisu do KRS nowych wiadz
OZTM, niemniej jednak w chwili podej mowania decyzji o publikacji pozwana miata
prawo zakladac, ze informacja jest prawdziwa. W ocenie Sadu, domaganie sig¢ od
podmiotu, ktory zamiescit publikacje weryfikowania zgodnosci z prawem podjetych
uchwat przekracza granice wymaganej rzetelnosci dziennikarskiej. Skutecznos¢ prawna
podejmowanych uchwal przez organy spolki jest zagadnieniem prawnie skomplikowanym
i powierzone zostalo wyspecjalizowanemu organowi panstwowemu W postaci sadu
rejestrowego, ktory decyzjg o wpisie zmian na podstawie uchwat, a w konsekwencji m.in.
zgodnodci uchwal z prawem, podejmuje  po przeprowadzeniu postepowania i na
podstawie wskazanych w przepisach dokumentach. Zadanie weryfikacji uchwat przez
dziennikarzy, byloby nadmiernym wymaganiem Wypaczajacym istote dzialania
dziennikarza, jaka jest stuzba spoteczenistwu i pafistwu (art. 10 ustawy prawo prasowe),
oraz istote prasy, ktora zgodnie z Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, korzystaz
wolnosci wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania,
jawnosci zycia publicznego oraz kontroli i krytyki spolecznej (art. 1 ustawy prawo

prasowe).

Jednoczeénie, pozwana nie naruszyla zasad szczegdlnej starannosei i rzetelnosci
dziennikarskiej publikujac notatkg, bez proby uzyskania informacji i komentarza drugie;

strony, w tym wypadku wiadz Zwiazku, ktérych legitymacja wynikala z aktualnego wpisu



20

do Krajowego Rejestru Sadowego, W szczegdlnodei, za$ Zbigniewa Jansona, ktory zostal
wymieniony w komunikacie z imienia i nazwiska, ale informacja uzyskana zostala z pewnego
srodla, a mianowicie od wiceprezesa zarzadu powodki, ktory do tej pory bedac zrédiem
informacji dla pozwanej, przekazywal zawsze wiarygodne informacje, zostata potwierdzona

przez czlonkow wiadz powoda: Zbigniewa Gawronskiego i Andrzeja Zajaca.

Odnoszac si¢ do tej czgsel notatki, zawierajacej informacjg o utracie przez Zbigniewa
Jansona prawa do zaciggania w imieniu OZTM wszelkich zobowigzan prawnych,
rzeczowych, majatkowych 1 finansowych, to opublikowanie jej réwniez nie miato charakteru
bezprawnego. Co prawda, osoba wpisana do rejestru sadowego korzysta z mocy art. 17 ust. 1
ustawy o KRS z domniemania prawdziwosci wpisu do KRS, ale ma to znaczenie przy badaniu
ewentualnej waznosci czynnosci prawnej dokonanej przez taka osobe z osoba trzecia
dziatajaca w zaufaniu do wpisu. Nie ma to znaczenia przy ocenie rzetelnoci publikacji
dziennikarskiej ocenianej z punktu widzenia art. 12 prawa prasowego. Wpis do KRS ma
bowiem charakter deklaratoryjny, co 0znacza, Ze pozwana byta uprawniona do potraktowania
jako informacji zgodnej z prawem tej, ze podmiotem uprawnionym do reprezentowania
OZTM sg nowi czionkowie zarzadu (por. uzasadnienie uchwaty Sadu Najwyzszego z dnia 5
grudnia 2008 r. II1 CZP 124/08 i wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 12 lutego 2010 r. I CSK
272/09). Podjecie zatem uchwal przez organ OZTM w postaci Zarzadu, a nastepnie ich
zatwierdzenie przez Nadzwyczajne Zebranie Czlonkow OZTM, a w takim przeswiadczeniu
dzialala pozwana, uzasadniaty publikacje komunikatu, réwniez w czesci dotyczacej braku
prawa Zbigniewa Jansona do dzialania w imieniu powoda. Co prawda pozwana zdecydowata
o opublikowaniu tej czgsci komunikatu, réwniez bez proby uzyskania informacji i komentarza

drugiej strony, ale jak to juz wyzej wskazano, informacjg uzyskata z pewnego zrédla.

Pamictaé nalezy, przedmiotem sprawy nie jest naruszenie dobr osobistych Zbigniewa
Jansona, a notatka nie dotyczyla osobiscie Zbigniewa Jansona jako osoby fizycznej, dotyczyla
za$ osoby pelniacej funkcj¢ prezesa zarzadu. Informacja o braku mozliwosci podejmowania

zobowiazan przez t¢ osobg w imieniu OZTM byla jedynie



21

przypomnieniefn obowigzujacych w tej materii przepisow w zwiazku ze zmiang wiadz
OZTM.

Po uzyskaniu przez pozwang informacji o postanowieniu Sadu Rejestrowego, Z
whasnej inicjatywy redakcja miesigcznika zamiescita informacje o aktualnym wpisie
cztonkéw zarzadu OZTM do KRS, aby; sprostowac jak sig okazalo nieprawdziwe informacje
zawarte W notatce zamieszczonej Wwe wrzesniowym numerze czasopisma, Tym samym
pozwana po uzyskaniu informacji o postanowieniu Sadu Rejestrowego, dziatajac zgodnie z
zasadami etyki dziennikarskiej i majac na wzglgdzie prawo spolteczenstwa do rzetelnej
informacji, w najblizszym numerze miesiecznika zamiescila informacje, ktore, w tamtym
czasie mogla zamiesci¢, biorac pod uwage niepewnos¢ co do stanu prawnego powoda, ze

wzgledu na odbywajace sie kolejno posiedzenia zarzadu 1 walne zgromadzenia.

Brak bezprawnosci dziatania pozwanej wyklucza zatem jej odpowiedzialnos¢ za

naruszenie débr osobistych powoda.

Zamieszczona notatka przekazywala informacje dotyczace fakiéw istotne 2 punktu
widzenia dzialalnosci publicznej OZTM. Redaktor naczelna zamieécita w notatce peing
posiadang wowczas przez siebie wiedze na temat zmian W skiadzie osobowym Zarzadu

OZTM. Dziataniem tym nie naruszyta zatem, w ocenie Sadu, dobr osobistych powoda.

Gdyby jednak nawet przyja¢, ze pozwana naruszyla zasady szczegolnej starannosci 1
rzetelnodci wynikajace z przepisu art. 12 prawa prasowego, to roszenia powoda i tak
podlegaja oddaleniu. Przede wszystkim oddaleniu podlega roszczenie o opublikowanie
sprostowania z powodu jego wygasnigcia. Roszczenie to skutecznie zostalo zgtoszone dopiero
w dniu 20 lipca 2012 roku. Notatka w miesigczniku ,Telekaber" ukazala si¢ we wrzesniu
2010 roku. Roszczenie powoda wygasto zatem na mocy przepisu art. 39 ust. 2 prawa
prasowego we wrzesniu 2011 roku. Z przepisu tego wynika bowiem, ze roszczenie,

0 ktorym mowa w ust. 1 (4j. odmowa opublikowania sprostowania albo sytuacja, gdy
sprostowanie nie ukazalo sie w terminie okreslonym w art. 32 ust. 1-3 lub ukazalo si¢ z
naruszeniem art. 32 ust. 4 lub 5, zainteresowany podmiot, o ktorym mowa w art. 31 a ust.

1 lub 2, moze wytoczy¢é powoddztwo o opublikowanie sprostowania), wygasa, jezeli nie

bedzie dochodzone w ciagu roku od dnia opublikowania materiatu prasowego. Termin



wskazany w przepisie art. 39 ust. 2 ustawy prawo prasowe jest terminem prekluzyjnym, ktéry
nie podlega przywroceniu.

Jako nicadekwatne oddaleniu podlega rOwniez roszczenie powoda o opublikowanie
ogloszenia w dwoch dziennikach ogélnopolskich. Zasigg publikacji w miesigczniku
,.Telekabel" byt o wiele mniejszy. Miesigcznik ten ma charakter branzowy, dociera do
okreélonego kregu podmiotéw - operatoréw kablowych. Publikowanie ogloszenia W
dziennikach o charakterze ogolnopolskim nie miatoby adekwatnego charakteru. Tresc i forma
oéwiadczenia nakazanego przez sad powinna by¢ dostosowana do naruszonego dobra, jego
charakteru, sposobu naruszenia i innych ewentualnie okolicznosei (por . Komentarz do art.24

Kodeksu cywilnego, Kazimierz Piasecki, Lex).

Kwalifikowana posta¢ winy — sawinione naruszenie dobra osobistego - jest
przestanka ewentualnej odpowiedzialnoci pozwanej na podstawie art. 448 k.c. przestanka
zasadzenia odpowiedniej sumy na cel spoteczny (wyrck Sadu Najwyzszego z dnia 24 stycznia
2008 1. I CSK 319/07). Powéd nie wykazal w niniejszym postepowaniu winy pozwanej W
naruszeniu dobra osobistego. Zebrany w niniejszej sprawie materiat dowodowy nie wskazuje
na zawinione dziatanie pozwane) W naruszeniu débr osobistych powoda, brak zatem podstaw

do zastosowania przepisu art. 448 k.c. Biorac pod uwage powyzsze Sad oddalit powodztwo.

O kosztach postgpowania orzeczono na podstawie art. 98 k.p.c. i§6pkt4, §10ust. 1
pkt 2 rozporzadzenia Ministra Sprawiedliwosci o optatach za czynnosci radcow prawnych
oraz ponoszenie przez Skarb Panstwa kosztéw pomocy prawnej udzielonej przez radcg
prawnego ustanowionego z urzedu (Dz. U. nr 163, poz. 1349 ze zm.) Sad ze wzgledu na
stopien trudnosci sprawy przyznal pozwanej koszty zastgpstwa procesowego w podwojnej
wysokosci, przyjmujac dwukrotnoéé wynagrodzenia 1200 zt w zwiazku z wartoscia
przedmiotu sporu, oraz dwukrotnosé 360 zt z tytutu ochrony dobr osobistych, jak réwniez

uzasadnione koszty wskazane w punkcie 112 spisu kosztow.

Na oryninaie el ~iwe codpisy
{a 2godnasc z oryginatem stwierdza
Sekratarz.Jgpdowy
Warszawa, dnia NI




