Jesteś tutaj: Telekabel & digital tv > co nowego >> Zastrzeżenia do koncentracji: UPC – MMP

Zastrzeżenia do koncentracji: UPC – MMP

Urząd Ochrony Konkurencji i Konkurentów wystosował 18 października br. zastrzeżenia do przejęcia przez UPC kontroli nad Multimedia Polska. W jego ocenie koncentracja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji na rynkach dostępu do płatnej telewizji i internetu stacjonarnego w kilkunastu miastach w Polsce. Badanie urzędu pokazało, że przedsiębiorcy rywalizują z dostawcami innych rodzajów płatnej telewizji, m.in. satelitarnej, czy IPTV, nie konkurują natomiast z  naziemną telewizją cyfrową. Obie usługi różnią się m.in. liczbą kanałów. O ich odrębności świadczy również fakt, że po wprowadzeniu darmowej telewizji naziemnej, operatorzy kablowi nie zanotowali masowej straty klientów. Taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby te dwie usługi rywalizowały ze sobą, ponieważ polscy konsumenci przy wyborze produktu, kierują się głównie ceną. Natomiast w ujęciu geograficznym – rynkiem właściwym, na którym operatorzy telewizji kablowej prowadzą działalność i konkurują z innymi dostawcami usług płatnej telewizji  jest obszar miasta/miejscowości. Wynika to  m.in. z ograniczeń związanych z zasięgiem ich sieci, a tym samym  rywalizacji o klienta na konkretnym terenie. Biorąc pod uwagę siłę uczestników koncentracji na lokalnych rynkach dostępu do płatnej telewizji, Urząd uznał, że koncentracja może doprowadzić do znacznego wzmocnienia pozycji UPC i ograniczenia konkurencji w 15 miastach w Polsce. Podobnie jest w przypadku internetu. Tu również przedsiębiorcy świadczący usługi stacjonarnego dostępu do internetu konkurują ze sobą na obszarach poszczególnych  miejscowości. Ponadto, analiza UOKiK wykazała, że trzeba rozróżnić rynki stacjonarnego i mobilnego dostępu do sieci. Wynika to m.in. z prędkość, jakość i stałość łącza oraz  preferencji konsumentów, którzy nie chcą zastępować jednej usługi drugą. Jako powód podają m.in. chęć korzystania z internetu poza domem (internet mobilny) lub brak limitów danych (w przypadku stałego łącza). Po przejęciu Multimediów Polska, siła UPC mogłaby doprowadzić do ograniczenia konkurencji także na rynkach dostępu do internetu stacjonarnego w 15 miejscowościach. W sprawach, w których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji w wyniku dokonania koncentracji, prezes UOKiK przedstawia przedsiębiorcom zastrzeżenia wobec planowanej transakcji. Zastrzeżenia zawierają uzasadnienie i nie przesądzają o końcowym rozstrzygnięciu postępowania. Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może być wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.

    • Numer 5/2018


    • Multimedia poczekają czy ktoś już czeka na Multimedia?


      Spektakularna klapa planowanej przez Liberty Global akwizycji sieci Multimedia Polska wywołuje pytanie – co dalej z…

    • Więcej „plusów dodatnich”


      z Andrzejem Rogowskim, prezesem zarządu Multimedia Polska rozmawiają Danuta Harenda i Andrzej…

    • Idzie wiosna – czas na Style!


      Wnętrze Domu Braci Jabłkowskich w Warszawie rozkwitło 1 marca br. kwiatami  – w takich dekoracjach stacja TVN…